Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-13, 14:58   #1
loma68 loma68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 13
Janome 3050 något för dottern?

Hej,

Vår dotter på 10 år har upptäckt att hon älskar att sy, något jag har full förståelse för, men att min gamla trotjänare från Pfaff inte är något för henne . I skolan syr hon på en Janome 3050 som hon gillar och behärskar och nu önskar hon sig en sådan symaskin i julklapp.

Jag har en Janome overlock som jag köpt från England och som jag är mycket nöjd med men ingen erfarenhet av Janomes symanskner. Har kollat lite på sewingmachinesdirect.co.uk men de verkar inte ha DC 3050 utan en DC 4100, vilken jag misstänker är mer avancerad. Har också funderat på en Janome Easy Jeans men det viktiga är att dottern kan hantera den.

Är det någon som har erfarenhet av Janomes maskiner och vad som kan vara en lämplig maskin för en 10-åring at börja med. Ska passa på att påpeka att min maskin har många år på nacken så även jag lär få nytta av en ny maskin :-).

Har också funderat på att köpa en begagnad men är lite osäker på om jag vill köpa från blocket etc där jag inte har några garantier för att maskinen verkligen fungerar.

Tar tacksamt mot tips och hjälp om modeller och inköpsställen.

Hälsar Lotta
loma68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 15:19   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag vet inget om Janomes symaskiner, men tänkte bara tipsa om att SKövde SYmaskiner har en begegnad 3050. De skickar, så man behöver inte bo nära, och någon form av garanti lär man ju få även på en begagnad maskin. Jag har egna goda erfarenheter av servicen hos dem.
http://butik.skovdesymaskiner.se/jan...egagnad/1409-0
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 15:31   #3
silla silla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 101
Jag tror att din dotter inte skulle ha några större problem med 4100. De har samma uppbyggnad i grunden och barn fattar så snabbt. Om det var mitt beslut skulle jag välja 4100 före 3050 då den ger mycket fler möjligheter med bl.a. minne mm.
Då ni båda är intresserade av sömnad tror jag att 3050 snart blir för "begränsad". 4100 är dessutom en tyngre och stabilare maskin vilket jag upplever som en fördel, den flyttar sig inte när man har större projekt på gång.
Vilket du väljer tror jag att dottern blir glad och inspirerad att fortsätta sy och att du också får glädje av maskinen.
silla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 17:15   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Har ingen koll på Janome maskiner men ville bara påminna om att det inte längre går att köpa Janome från sewingmachines direkt.

Kan förövrigt tipsa om Brother Innov-Is 10A, en mycket bra "nybörjarmaskin" men kanske för enkel, om även du vill ha nytta av den.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 12:31   #5
Lonleystar Lonleystar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 14
Jag använder mammas 3050 och jag tycker det funkar alldeles utmärkt! Inga problem eller tjorv.
Lonleystar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 14:46   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vad roligt att din dotter vill sy!
Här hemma är det likadant, med en 12-åring som hållit på några år. I början fick hon använda min näst bästa maskin bara, men nu har jag släppt lös henne på min dyraste, och det är inga problem.

Barn fattar och lär sig jättesnabbt!

Har ingen erfarenhet just av maskinerna ni diskuterar, men har de automatisk trådspänning? Det är det jag skulle tänka på när det gäller barn, för trots allt vill barn att det ska gå snabbt. Inte direkt roade av att sitta och fibbla med fininställningar.
En annan bra sak är att kunna sänka syhastigheten.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 17:52   #7
loma68 loma68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 13
Tack för alla kommentarer! Ni har rätt, barn lär sig snabbt och förhoppningsvis kommer det inte att bli något problem oavsett vilken maskin vi väljer.

Jag tänkte att det skulle kännas bra och bekant för henne att sy på en maskin hon var vin vid från skolan. Just nu känns det som om priset får avgöra. DC 4100 är ganska mycket dyrare än den begagnade maskinen som skövde symaskiner har. Får fundera på det.

Återigen tack för kommentarerna och jag tar gärna mot fler.

Hälsar Lotta
loma68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 15:01   #8
Galyna Galyna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 31
Jag är också tacksam användare av Janome3050 i snart 10 år. Nu skulle jag vilja ha mer avancerad maskin och funderade på 7700, men det är rätt dyrt. Skulle vilja fråga sextiosexan varför går det inte länge att beställa från England. Där verkar priserna mer humana. Tack i förhand för svaret
´´
Galyna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 15:36   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
En tråd där Janomes regler för försäljning diskuteras:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22506
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 15:28   #10
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Varken 3050 eller 4100 har justerbart pressarfotstryck. Det har däremot 4030 som de flesta väljer istället.
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons