Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-04, 10:19   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Jag har fått en förfrågan!!

En tjej kontaktade mig efter att ha sett en av mina grejer och undrade om jag kunde tänka mig att sy på "licens" till henne. Jag tror inte att det skulle bli sådär VANSINNIGT mycket jobb om det bara blir just den grejen, men kanke var hon intresserad av flera saker som jag har gjort.

Jag är mammaledig nu, men kommer att börja jobba 75% till hösten och skulle troligen kunna dra runt verksamheten på kvällstid och helger. Vet inte volym och pengar, men kanske 10-20-30000 per år, maximalt??

Någon som har ett förslag på hur jag ska bedriva verksamheten?? Egen firma eller hobbyföretag. Just nu så vet jag ju inte alls hur mycket det blir, så jag skulle kunna tänka mig att "smyga igång det", kanske då med hobbyverksamhet. Är det något smart??

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 10:31   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
skall det bara innehålla det som du gör för denna tjejen och skall du hålla med matrial eller endast sy tiden ?
Jag tycker du skall registrera ett enskilt företag då kan du handla från grossister matrial ,tråd mm.
Sedan kan du välja att deklarera det som egen firma eller hobbyföretag. det som skilljer är att vara momsregistrerad och det begär man separat hos skattemyndigheten.
om du momsregistrerar dig kom ihåg att välja momsredovisning en gång om året i samband med din deklaration. då betalar man bara exakt det som har blivit under året med skatter och annat.
Du kan börja driva det som hobby några år och sedan när det går bra övergå till att deklarera det som företag.
Du kan inte göra avdrag för maskiner och liknande på samma sätt.om det är hobby.
men arbetsgivaravgifter och löneskatt får du betala ändå och bokföring krävs ändå.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 10:35   #3
iskra iskra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 31
Thumbs up

gör du ett företag av det så ville jag bara påminan om att skatten ska betalas den 12 varje månad. det är itne kul att glömma en sån sak.
iskra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 10:41   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det behöver inte alls bli så du kan välja vilken redovisningsform du skall ha hos skattemyndigheten.
Välj då 1 ggr /året då redovisar man i samband med deklarationen. den enda nackdelen är om man har lagt ut mycket moms på inköpsvaror då får man ligga ute med dem . men många mindre företag har inte så stora inköp utan det är det som du säjer för "utmomsen" som blir större. och det gör ju inget att vänta med att betala den.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 19:26   #5
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Jag ska nog köpa in materialet själv är det tänkt. Jag gillar de amerikanska quilttygerna, så jag har handlat en hel del via eBay som jag i sådana fall tänkte sälja in till företaget. Någon som har koll på hur det funkar med moms, tull och frakt för enskild firma?? Det är ju engelsk moms jag har betalt, men är den avdragsgill mot svensk moms?? Troligen inte va??

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 21:26   #6
killen killen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 36
Skulle vilja göra ett förtydligande angående att redovisa moms en gång om året i inkomstdeklaration. Det innebär att man redovisar momsen men att man löpande under inkomståret har en preliminärt debiterad skatt som man får uppskatta och sedan betala in en gång i månaden enligt ett F-skattebeslut. Detta sker den tolfte varje månad såvida det inte är en lördag eller söndag för då sker betalningen första arbetsdagen efter helgen.
killen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 21:37   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om din rörelse är så pass eteblerad att du lever av den och har en relativ jämn inkomst av den då funkar det.
Men om du har en nystartad rörelsen som ett mindre tillskott och inte kan leva på den. Då vet du inte hur mycket den kan ge i vinst och som då blir din lön.
Du kan inte betala in egenavgifter för en lön på 100.000 om det bara blir 30.000 över Men en förutsättning är att du inte har några löneutbetalningar och att det är egen rörelse.
När man ansöker om att bli momsregistrerad hos skattemyndigheten och f-skattebevis så kan du på den blanketten välja hur du vill redovisa.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 00:38   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
ATt skilja på pengar.

Personligen så skulle jag registrera det som en hobbyfirma till att börja med.

Du är småbarnsmor och du känner kanske efter ett tag att du hellre vill prioritera det och då är det nog lättare att avveckla den.

Att driva företag är ett sätt att leva. Du är aldrig ledig. Så det är mycket viktigt att ha en familj som är införstådda och beredd på detta samt ställer upp.

Var noga när du räknar ut din debitering. Det bästa är om du har någon som kan göra en tidsstudie på själva jobbet. Sedan får du inte glömma att ta betalt för inköp, bokförings och faktureringstid, rengöring av maskiner, löpande service, underhåll, lokal, el, försäkring m m. Det är svårt att få ut full ersättning för allt men kom ihåg att även dessa saker kostar.

Se upp med avtalen. Vad händer vid en leveransförsening???

Vad som är viktigt det är att hålla reda på bokföringen, faktureringen och alla kvitton.

Alla moms- och skattepengar som du skall betala in skulle jag presonligen fortlöpande sätta in på ett eget konto som absolut inte får röras till något annat. Då vet du att du alltid har pengar till det. Det är dyrt att missa inbetalningarna och du är inte roligt att få dem som en livstidsavbetalning.Det är enklare så tills du fått mer rutin.

Den absolut bästa formen på sikt är att bedriva rörelsen i aktiebolag. Det kan du göra när du känner hur du vill satsa. Har du tillräckligt kundunderlag i firman och vill satsa fullt ut så är det den bästa formen. Det är tryggast. Låt dig inte skrämmas av aktiekapitalet. De pengarna kan du använda till att t ex köpa inventarier för.

Men visst, skall du prova flyga om du har möjlighet. Personligen har jag bara ångrat det jag inte har gjort.

Det finns långt många fler saker som jag tänker på men har inte tid just nu att skriva ner.
Om du är intresserad så hör av dig.

Senast redigerad av Gumpan den 2007-07-06 klockan 00:45.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 11:45   #9
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Tusen tack för alla tips.

Jag tänkte som sagt smyga igång verksamheten och fortsätta att jobba. Funkar det så funkar det och då kanske jag kan minska arbetstiden på jobbet, men eftersom IT-konsulter har ganska bra lön så tror jag att jag får svårt att konkurrera med det som sömmerska... Så, planen är väl att försöka hålla det på hobbynivå och att använda pengarna till att finansiera "våta sömmerske-drömmar" med. Typ, overlock-maskiner å sånt...

Jag återkommer nog med MASSOR med fler frågor när jag har diskuterat vidare formerna med hon som ställde frågan.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 12:29   #10
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Jag måste bara fråga:
Vad innebär att man syr på "licens"?
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-06, 15:34   #11
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Alltså. Jag kallade det så. Hon säljer grejer via sin webbshop och jag syr upp allteftersom, eller ser till att hon har 1-2 i lager av varje variant. Om det finns specialönskemål så fixar jag dem också...

Jag sätter min logga på, men hon står för allt tekniskt och för affärens namn.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons