Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2007-04-18, 14:10   #16
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
"Medeltida" är ett alldeles för brett begrepp om man ska snacka om vad som troligen var vanligt, men om vi snackar fjortonhundratal är jag med.

På den fösta bilden ser man särken på kvinnan i sängen, men på kvinnorna omkring så syns den inte (möjligen i halsen på kvinnan i grönt, men det är svårt att säga säkert från en bild, det skulle lika gärna vara en del av klänningen). Så något belägg för att man gick om kring med synlig särk ser jag det inte som.
Charmig bild annars, jag gillar alla smådetaljerna, som patinorna som ligger vid kistan till exempel.

På bild nummer två är vi ända inne i mitten på fjortonhundratalet vilket troligtvis inte heller är intressant för trådskaparen med tanke på när dräkten ska vara till.
Inte heller här vet jag föresten om det verkligen fins något bevarat eller om man är tvungen att lita på tolkningar av bilder?
Nog för att det ser ut som en rynkad särk bakom snörningen, men bara en bild som källa, utan stöd av fynd ellar texter är en ganska svag källa. Om än nog för medeltidsveckan, om perioden hade varit rätt.

På sissta bilden ser jag ingen särk alls. Slöjan döljer ammningsslitsen där man eventuellt kunda ha sett särken annars, men en ammningsbild är ju inte heller riktigt en bra bild av hur man gick omkring.

Men visst, om mna tycker att det här räcker för att bestämma sig för att man "brukade" kunna se särken så för all del. Det är bara att jag har suttit och bläddrat igenom hundratals bilder, frå lite olika perioder och inte förrän inne på fjortonhundratalet kan man se vad som troligtvis faktiskt är en synlig särk och då på kvinnor mitt uppe i arbetet. (eller i säng, men det är ju inte samma sak) Under större delen av medeltiden förekommer det alltså troligtvis inte. Dessutom är detju inte direkt arbeta på en åker man klär sig för till medeltidsveckan. utan för att gå till olika aktiviteter ute på stan, eller i ett läger fullt med främmande människor.

Så jag tycker fortfarande att man ska låta särken ligga under kläderna och vara det underplagg den är. (ungefär på nivå behå+trosa i dag)

Senast redigerad av Lillith den 2007-04-18 klockan 14:18.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 16:08   #17
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Oups den sista bilden var helt fel länk, nu har jag ändrat, inte konstigt att du inte såg det jag beskrev.

Jag skulle nog säga att det är särkar man ser på de två kvinnorna längst till vänster i bild ett, jag gissar att även den kvinna som tagit av ena lösärmen har en omlottsärk/Bathsebasärk

Som jag tidigare påpekat så har jag inte enbart uttalat mig om året 1361, jag har heller aldrig sagt att det är fel att inte visa "behå+trosa". Jag tror inte att särken var lika privat som behå+trosa eftersom den de facto syns här och där. Att särken skall vara under kläderna är det väl heller ingen som ifrågasatt?

Vad gäller din fråga om vad som finns bevarat så är det knepigt med linne, just att det drabbas av linröta. Ylle och siden finns det flera bevarade plagg av, både hela plagg och delar, men vad gäller linneplagg så får man gå på illustrationer och skriftliga dokument där de omnämns. Dock kan det vara svårtolkat då man på en målning kan ha svårt att se vad konstnäret ämnat visa för tyg, och i testamenten och andra skrifter kan man skriva linne men bara mena tyg eller tvärtom. En fransman som är medlem i samma medeltidsförening som jag har t.ex. hittat skriftliga källor på färgglada kjortlar/mellanklänningar i linne, något som är aja-baja för många i reenactmentsvängen, där det "skall" vara ylle i nämnda plagg.
Jag tror att man skall passa sig för att vara allt för kategorisk och tvärsäker i sina pekpinnar, det finns mycket vi inte vet och man får gå på de källor vi har, väl medveten om att det vi skapar och bär kanske skulle verka helt koko för en medeltida människa.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 17:57   #18
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tror vi är med varandra i stort.

Det jag från början reagerade på var i första hand din kommentar om att det var vanligt, vilket jag fortfarande vill hävda att det inte var under större delen av medeltiden.

Men så är jag betydligt mer påläst på tidig och "mittemellanmedeltid" än på fjortonhundratalet. Blir för modernt för min smak

Men det är ju inte utan att man blir lite småsugen på att börja. Det verkar ju finnas betydligt mer detaljerade bilder på kläderna än vad det gör tidigare århundraden, man ser ju till och med var sömmarna ligger i många fall *lyx*
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 18:15   #19
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ja det där med detaljerna i målningarna gör saker väldigt mycket enklare. Jag skulle ha svårt för att försöka återskapa vikingatid t.ex. just för att det blir så väldigt mycket gissningar.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 21:50   #20
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Ang. det här med ylle.
Jag har läst och hört att det var ett kallare klimat under medeltiden än idag. Och för den delen: Om det nu ändå var varmt, varför kunde man då inte välja att bära något så svalt som linne istället för ylle?
Jag känner så här angående medeltidsveckan:
Viktigast är en rätt skuren klänning i rätt färgval.Materialet får gärna komma lite vid sidan av, så länge det ändå är linne, ylle, siden eller sammet. Bara man slipper se krossad sammet, polyestersatin/-taft eller liknande.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 01:43   #21
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tunn ull är faktiskt inte varmt, såvida den inte är väldigt tät eller "fluffig".

Dessutom tillåter yllet kroppen att behålla rätt temperatur mycket längre när det börjar bli svalt om kvällen. Ylle isolerar nämligen åt bägge hållen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 07:54   #22
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Enda gången jag verkligen mått dåligt i en ylleklänning var när vi var i Schweiz och det var över 30 grader varmt och vindstilla, då trodde jag att jag skulle dö. Då skulle vi dessutom dra en kanon uppför en backe, flämt. Annars tycker jag att ylle fungerar bra även på sommaren. Jag har alltid ylleklänning på medeltidsveckan i Visby.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 09:12   #23
Jordefamn Jordefamn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
Problemet med ylle på sommaren uppstår när man rör sig mycket. Eftersom ylle isolerar åt båda hållen så är man sval (såvida man var sval när man klädde sig) så länge som man inte gör så mycket fysiska aktiviteter. Men om man släpar på kanoner och dylikt blir man ju varm, och då håller yllet värmen kvar. Det var nog därför bönder kan ses avbildade i bara underkläderna, men adel och borgare skulle ju inte arbeta hårt, så de kunde ha många lager ylle.

Om man inte rör sig för mycket isolerar faktiskt ylle MOT värme också, beroende på tygkvaliteten, snittet på kläderna, och sådant.
Jordefamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 09:15   #24
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Angående färger så finns här exempel på växtfärgat ylle som fått riktigt klara gula och röda nyanser, scrolla ned en bit på sidan:

http://maxlu179.livejournal.com/
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-19, 09:28   #25
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Vilken kille! Härligt länktips, så mycket inpiration!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 00:25   #26
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Lånar den här tråden lite för ett anknytande ämne.
Jag är sugen på att sy en cotehardie (minns inte hur det stavas nu) inspirerad klänning.
Jag skall alltså inte sy strikt historiskt korrekt men jag vill ha effekten av en "cotte".
Enklaste vägen är ju att köra ett mönster med prinsessömmar, men jag tycker det morderna sättet att konstruera såna klänningar på drar så vansinnigt mycket tyg.
Det gör att jag vill göra det på "medeltidsvis" istället, som drar mindre tyg.
Jag har hittat två metoder som jag tycker verkar vettiga.Det ena är grönlandsvarianten och den andra är Moy Bog.
Är det någon som har testat nån av varainterna och kan "recensera" dem?
Jag tycker grönlandsvarianten ser mindre sönderkuren ut än Moy Bog, men är det någon skillnad i passformen ?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 04:47   #27
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har sytt en modifierad "moy"-klänning. Jag har använt grundprincipen och samma delar, men jag har inte skurit ut ärmhålen så långt in mot ryggen och jag har gjort den utan knappar. Istället stängs den med en snörning i sidan, som kanske så här i efterhand inte är helt korekt på en sån klänning. Men det fungerar finfint i alla fall.
Bild på skapelsen fins i mitt galleri här på sysidan.

Många andra har också sytt kläder efter olika modeller här så kolla runt lite i folks olika album. Dom flesta är jättetrevliga och talar gärna om var dom har hittat information och hur dom tänkt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 07:26   #28
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Fynden från Grönland är inte åtsittande, men den typen av skärningar verkar ha funnits på andra ställen i Europa. Har någonstans en bild på en engelsk gravplatta där fallet är snarlikt det jag har på en av mina kjortlar som har ett av fynden som förebild. Lite jobb med att få det åtsittande över både mage och byst om man har större byst och vill ha en kurvig figur, med tanke på att orginalen i stor utsträckning har raka våder. Vill man däremot ha en spolformad figur så blir det lättare.

Moy bog bygger på fyra våder (istället upp mot en 10 som jag har i min grönlandskjortel) och är enklare att anpassa efter en kurvig kropp. Det som gör den plottrig är just ärmarna, men de kan man ta från ett annat fynd.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 08:29   #29
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har sytt en klänning med tallriksärm som blev tight och fin, med utgång från denna bild av Michael Pacher
http://www.reconstructinghistory.com...irthofMary.jpg
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-23, 14:14   #30
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Hmm det lutar åt att det blir moybog varianten fast med mindre bitar i tallriksärmen. Bilden som Ida länkade till visar ju att det går att göra mer "hela" tallriksärmar...

Tror den blir lättre för mig att få att passa åp min kropp också eftersom det färre sömmar att mickla med. Måste ju sköta mina inprovningar själv numera eftersom jag inte har nån sömnadspolare efter att jag flyttat upp till Sthlm.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons