Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-26, 13:11   #1
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Historiska mönster på svenska

Jag råkade hitta ett mönster till en 1700-talsklänning i en museeshop. Det var en grej som såldes i samband med ett jubileum så det är inget som finns på marknaden annars. Men jag blev inspirerad och vill gärna gå vidare med att urforska dräkthisortorien praktiskt. Jag har en mycket teaterintresserad dotter så avsättning finns för alla möjliga experiment. (Vi satte upp Ronja Rövardotter här förra sommaren och hade stor nytta av medeltidsmönsterna från Sofias ateljé.)
Finns det mönster från andra tidsperioder på liknande sätt med beskrivningar på svenska? Internetsajt? Butik? Förening? Idealist? Museum?
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 13:41   #2
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
De enda återförsäljarna jag har stött på i Sverige gällande någorlunda bra historiska mönster är Handelsgillet. Annars så är det relativt tunnsått på både bra översikter och mönster på svenska från medeltiden och framåt.
Många som sysslar med historiska dräkter gör mönstren själva eller beställer engelska mönster. Beroende på tidsperiod så varierar svårighetsgraden, men generellt sätt är medeltidskläder enklare i konstruktionen och tidigmodern tid fram till idag är mer avancerad.

Gällande medeltid så finns det en del i Danmark som ligger före Sverige i expermintell arkeologi. Jag själv har inte studerat mönstrena ingående, men det är enkelt att kolla upp hur bra de är.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons