Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-27, 07:28   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Talking Och då var man ägare till en stickmaskin

Igår fick jag min första stickmaskin. Bild finns på bloggen. Det är en riktig gammal dam, en Passap Automatic från 1958. Någon gång för sådär 30-40 år sedan fick hon förmodligen allt innehåll i maskinoljan översig så nålarna och nålbädden är igengeggade. Men annars ser den knappt använd ut. Jag har gnuggat och rengjort och kommit halvvägs. Då var jag tvungen att prova. Det gick, men EXTREMT trögt. Jag måste grengöra ännu bättre, men hur trögt/lätt ska det egentligen gå när det är som det ska vara?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 08:18   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Nu har ju jag en annan modell men det skall inte gå extremt trögt. Ett litet motstånd är friskt men det skall komma från garnet och arbetet, om du förstår vad jag menar.

Jag använder en spray som jag normalt har till travarskenan till storseglet på segelbåten, den ger tokigt bra glid. Finns på clas ohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=145932758

Liten avtorkning och spray lite då och då minimerar friktionen.

Lycka till med maskinen. Det är verkligen roligt med stickmaskin.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 18:19   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!
Nej, extremt trögt ska det inte vara! Försök se vad det är som gör att det är trögt. Finns några röliga delar under släden som rör sig trögt? Är det nålarna som inte löper lätt eller är det något som hakar i och stoppar upp?

Gammal igengegad olja kan man lösa upp genom att värma med en hårtork och sedan torka bort så mycket man kommer åt. Små penslar är bra till rengöring. Skaffa riktig olja för stickmaskin hos en stickmaskinsåterförsäljare! Symaskinsolja är inte bra!

På Brothershoppen kan man köpa ett spray som gör att släden glider lättare över bädden, men är det extremt trögt är det något annat som är fel.

Jag har en gammal Familia som är dryga 50 år och som stickar alldeles utmärkt. Stickmaskiner är mestadels väldigt välgjorda och brukar hålla länge med lite skötsel.

Lycka till med din maskin!
Nima
P.S Såg att du redan hittat mina stickmaskinstidor. Läs under Sköt om din stickmaskin så får du lite fler tips. D.S.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 10:57   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Thumbs up

Tack tack för råden! Jag har inspekterat noga och misstänker att det är två rörliga "trekanter" inne i låset/släden som inte är så rörliga som de borde. De fjädrar inte ut särskilt snabbt och verkar fyllda med gunk. Kanske ligger problemet här? Arbete med hårtork pågår.
Clas Olsson sprayen inköpt (hjälpte lite, nu går det lätt när nålarna inte är i arbete) och väntar på en beställning av Bellodor olja (just för Passap, ville inte chansa på annat i början).
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 15:36   #5
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Trianglarna fixade... så upptäckte jag att nålarna skrapade i avstrykaren. Det är nu också fixat. För varje fixad sak så gick det lättare. Enda problemet kvar tycks vara att nålarna "tar stopp" i ett läge (markerat med gröna pilar i min blogg). Idag fick jag Bellodor-olja som jag beställt via Ebay och testade med en droppe på var sida. Då gick det plötsligt - åt ena hållet! Drar jag åt vänster stannar det fortfarande upp... Det känns som jag kommer närmare och närmare målet, men aldrig riktigt vill komma fram... Jag har ju bara rengjort hälften av nålarna (och halva nålbädden) än så länge - vill att de jag gkort ska funka innan jag går vidare.

Idéer mottages gärna
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 19:48   #6
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Nu finns det en film på bloggen som visar problemet också..
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 22:12   #7
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Visst är det kul! Jag är också helt nysåld. Jag köpte en bond i tidiga tonåren som jag tyckte krånglade och var rätt svår men visst en och annan tröja blev det.Sedan har jag nu fått lust igen 25 år senare och läste här och var att bond är krånglig så jag köpte en silver reed elektronisk med alla tänkbara finesser.Det är en 850 tror jag den heter alltså tätt mellan nålarna. Den var bra mycket trevligare än bonden men kan ju bara ta tunna garner så nu har jag köpt en 151 och vi ska gifta oss. det bara funkar!! Den stickar utan krångel och det blir så makalöst fint.Nu är jag i garnshoppartagen och har hittat ett stätte i turkiet och ett i usa som säljer fina garner betydligt billigare än här hemma!!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 13:23   #8
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Talking

JAG LÖSTE PROBLEMET!!!! Det var bara det att nålarna inte var tillräckligt smörjda! Idag har jag stickar en babystrumpa (enligt manualen ett bra sätt att lära sig på). Jag tappade maskor ibland, men varje gång berodde det på att jag glömde nått. Maskinen spann som en katt. Strumpan är obrukbar (och inga så små fötter finns i familjen), men som absolut första projekt är jag minst sakt nöjd.
Bifogade bilder
 
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 13:28   #9
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Grattis!

Så kul att du lyckades!

Hoppas jag får följa utvecklingen... vem vet... jag kanske kommer bli förälskad i en stickmaskin också! Även om jag väntar på min första symaskin!
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-05, 20:53   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det är inte svårt att bli förälskad i en stickmaskin
Grattis till dina framgångar! Jag lägger till din blogg till mina bloggbokmärken och hoppas få följa dina vidare öden och äventyr.
Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 17:07   #11
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Talking

Klart att ni får följa utvecklinge - det är bara roligt med uppmuntran!
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 17:48   #12
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Idag håller jag på att sticka en docka efter detta mönster. Min rara maskin stickar mycket fint när det bara är slätstickning, tappar aldrig några maskor men när jag ska byta färg så misslyckas jag ungefär hälften av gångerna. Misslyckas betyder helt enkelt att det nya garnet inte stickas och arbetet trillar ner i knät Bruksanvisningen tar inte ens upp färgbyte så jag är inte säker på att jag gör som man ska. Jag klipper av den gamla färgen, trär den nya, håller i både nya och gamla och stickar... jag undrar om det finns nått trick eller om det bara är mer övning som gälller.

Fast jag lyckades göra ett "virkat upplägg" (Crochet cast on) och det blev väldigt snyggt.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 19:15   #13
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag bara misstänker att du inte lyckas lägga det nya garnet helt rätt efter färgbytet. Kolla jättenoga! Jag skulle tro att du med tiden kommer på hur du ska göra. Det är ofta i kanterna det händer saker.
Lycka till!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 07:19   #14
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Idag håller jag på att sticka en docka efter detta mönster. Min rara maskin stickar mycket fint när det bara är slätstickning, tappar aldrig några maskor men när jag ska byta färg så misslyckas jag ungefär hälften av gångerna. Misslyckas betyder helt enkelt att det nya garnet inte stickas och arbetet trillar ner i knät Bruksanvisningen tar inte ens upp färgbyte så jag är inte säker på att jag gör som man ska. Jag klipper av den gamla färgen, trär den nya, håller i både nya och gamla och stickar... jag undrar om det finns nått trick eller om det bara är mer övning som gälller.

Fast jag lyckades göra ett "virkat upplägg" (Crochet cast on) och det blev väldigt snyggt.
Inget trick. I min instruktionsbok står det dock att man kan knyta den nya färgen i en av skruvarna som stickmaskinen sitter fast i bordet med. Tråden blir då ganska paralell med bädden. Fungerara alltid på min maskin.

Kolla om det finns några borstar på din släde som tråden normalt skall vara över eller under?
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 18:04   #15
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Inget trick. I min instruktionsbok står det dock att man kan knyta den nya färgen i en av skruvarna som stickmaskinen sitter fast i bordet med. Tråden blir då ganska paralell med bädden. Fungerara alltid på min maskin.

Kolla om det finns några borstar på din släde som tråden normalt skall vara över eller under?
Nix, inga borstar... men det där med att fästa tråden på lämpligt ställe verkar som ett möjligt trick att testa
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons