Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-18, 21:22   #1
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Nu är sammanbrottet nära..

min Orchidea är inte klok. Jag ska sy ihop ett elastiskt tyg och det går bara inte. Jag har provat att tryka in med knapparna så den får ställa in sig själv, ha liten sick sack, och raksöm mm
Tråden går av direkt! Gpng på gång, tyget matas inte fram det hackar och hoppar. Jag har bytt tråd jag har bytt nål vridit lite på trådspänningen men ingenting hjälper det minsta.
Sen tar jag ett linnetyg och då syr den tyst och mjuk sbnabbt och fullkomligt perfekt. Men inte i ett glansigt stretchtyg minsann.

Jag är så ledsen!! Fattar inte, har suttit i 4 timmar nu det bara krånglar. Ska jag lämna in maskinen??
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 21:29   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Har du lättat på pressarfottrycket? Använder du stretchnål?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 22:49   #3
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Har du lättat på pressarfottrycket? Använder du stretchnål?
Vad är pressarfotstryck?!! Ja du ser ju vad dålig jag är på detta.. ska läsa i instuktionsboken. Tack!!

Ingen strechnål heller..

Tror du att den behöver service? Den har stått i ett förråd i många år. Men som sagt den funkar att brodera med och att sy i linnetyg. Men jag känner ju att ska jag sats på att lära mig sy så ska det vara med de bästa förutsättningar för det är svårt ändå.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 10:58   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Eftersom den funkar att brodera på och sy i vävda tyget borde det inte vara något fel på den. Men det klart en service är ju aldrig fel om maskinen stått ett tag.


Titta i instruktionsboken på pressarfotstryc och hur man ändrar det. När man syr i trikå bör man tänka på följande:
Lätta på pressarfotstrycket. Trikå är töjbar och pressarfoten pressar isär tyget och därmed strular sömmen alternativt att sömmen blir vågig.
Använd stretchnål. Stretchnålen har en kula i spetsen som hjälper nålen att glida imellan trådarna i tyget. En vanlig nål tar lätt hål på tyget.

Lycka till!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 16:05   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Pressarfotstrycket har du på sidan! Det är det du ställer på rutan med "1" vid broderi. Annars ska det ju stå på 6an med "strecket". Så 4-5 kanske?

En annan sak som du kan göra även om du löst detta med trycket är: Plocka bort stygnplåten och rensa under den. Det brukar se ut som skolans tavelsudd mellan o under mataren!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 16:58   #6
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Har du provat att använda sömmen som heter "bindsöm" med pressarfot B?
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons