Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-04, 20:42   #1
baggen baggen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 23
Question Köpa maskin från england???

Hejsan. Är helt ny på denna sidan ja... Är sååååååååå sugen på både janome My Lock 644D och Cover Pro 1000CP.

Ser att här inne är det flera som beställt från england(www.sewingmachines.co.uk).Lite skeptiskt till att man måste byta kontakt ja, är det helt säkert och klarar jag av att göra det själv?? Får man bara engelsk bruksanvisning???

Använder man overlock tråd på cover pro oxå???

Detta blev massa konstiga frågor på en gång det

Senast redigerad av baggen den 2009-09-04 klockan 20:53.
baggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-04, 21:07   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kontakten behöver du inte byta, de skickar med en adapter att sätta i vägg uttaget.
Funkar hur bra som helst.

Jag fick inte med nån svensk bruksanvisning till min Brother overlock men kunde hämta en på brothers hemsida. Vet inte om Janome har den servicen.

Hur det är med tråd till coverpro får någon annan svara på för det vet inte jag.

Jag tyckte det var jättesmidigt att beställa från från SMD. Trevligt bemötande, snabb leverans direkt hem, billigt och dessutom är jag helnöjd med maskinen jag köpte.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 08:29   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har köpte min mylock 644 därifrån.
Allt funkade perfekt och jag är nöjd. Tycker helt klart att man ska beställa därifrån. Så vitt jag vet går det inte att ladda ner svensk bruksanvisning någonstans men jag kan ju ha fel.

Du kan använda både vanlig tråd och overlocktråd i båda maskinerna. Jag brukar oftast använda vanlig sytråd i mina maskiner då det blir en mer hållbar söm. Dessutom tycker jag att coversömmen blir finare med vanlig tråd. Brukar köpa fyra 1000m rullar av varje färg. På så sätt blir det inte så dyrt att ha de flesta färgerna hemma och sömmarna blir färgmatchade.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 08:55   #4
baggen baggen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 23
Tusen tack för svar.... Men betalar jag alltså inget mea än det jag betalar in när jag handlar, ingen tull eller moms????
baggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 09:02   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Inom EU betalard du aldrig tull och moms (VAT) betalar du i det landet som du handlar i. Precis som om internetbutiken hade funnits i Sverige. Det finns några undantag, bland annat nya fordon och alkohol (och tobak?), men inget man kan köpa i en symaskinsaffär.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 20:04   #6
baggen baggen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 23
Bara ett problem... Jag bor i Norge, och utanför EU..... Har googlat hela helgen för att prova ta reda på om det. För jag vill ju beställa mskin nu! Inte på måndag...
Nej tålamod har jag inte när jag först betämt mig för nåt
baggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 20:51   #7
nölte nölte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 40
Har du kollat Tonje brodering i Norge?

Hej

Har du kollat er norska symaskinsbutik?http://www.sysiden.no/shop/
Jag tycker de verkar ha bra priser.

Ingela
nölte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 21:00   #8
baggen baggen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 23
Citat:
inny skrev: Visa inlägg
Hej

Har du kollat er norska symaskinsbutik?http://www.sysiden.no/shop/
Jag tycker de verkar ha bra priser.

Ingela
Ja det har jar. Men om jag slipper tull och moms på maskiner från england så blir det betydligt billigare......
baggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 21:26   #9
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag tror inte att du ska räkna med att slippa tull och moms till Norge. Du kan ju ha tur och jag vet inte riktigt hur det normalt funkar med sådant i Norge. Jag beställde en gång några varor från England och lät företaget i England skicka direkt till en kompis i Norge för det var en present. När paketet kom fram var det stämplat med att det var tull-och momspliktigt eller något sådant men det hände aldrig något mer sedan. Presenten jag skickade var bara värd några hundralappar så norska tullen kanske inte orkade bry sig men de hade i alla fall noterat att det hade kommit något som borde ha tullats in.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 09:31   #10
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Ring Tullverket och kolla vad tullen är för några kilos vikt. Kan inte vara mycket. Jag skulle beställt från en vän i Sverige med leverans till Norge
Lycka till!
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 11:47   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Tull räknas inte på vikt, det räknas på pris. Tullen i sig ligger på 12% av värdet, inkl. frakt. Sedan tillkommer även svensk moms, som ligger på 25% om jag förstått det rätt. Räkna ut det faktiska priset med den här:

http://www.tullverket.se/sokordao/tj...800010124.html
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-06, 18:46   #12
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Norge är ju som en egen liten ö på den globala marknaden och har lite andra tullar än vad vi har i Sverige. Gör såhär; Skicka symaskinen till en svensk väninna och betala henne för att transportera hem den till dig. Sist vi var i Norge stoppade de i princip varenda norsk bil vid gränsen men svenskarna viftades bara igenom.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-11, 10:26   #13
godistanten godistanten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 12
Frakt?

Vad blir frakten från England?
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Kontakten behöver du inte byta, de skickar med en adapter att sätta i vägg uttaget.
Funkar hur bra som helst.

Jag fick inte med nån svensk bruksanvisning till min Brother overlock men kunde hämta en på brothers hemsida. Vet inte om Janome har den servicen.

Hur det är med tråd till coverpro får någon annan svara på för det vet inte jag.

Jag tyckte det var jättesmidigt att beställa från från SMD. Trevligt bemötande, snabb leverans direkt hem, billigt och dessutom är jag helnöjd med maskinen jag köpte.
godistanten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-11, 11:16   #14
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Frakten nu ligger på 35 pund, ca 420kr.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons