Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-08, 10:54   #1
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
Satinliknande tyg - sicksacka eller inte?

Hej! Jag sitter och syr i ett rätt tunt satinaktigt tyg och står inför beslutet att sicksacka delarna eller inte. Är väldigt osäker på hur jag ska göra, å ena sidan verkar tyget kunna fransa sig om jag inte gör det men å andra sidan så testkörde jag på en liten bit och det känns nästan som att jag skadar tyget mer genom att köra sicksack i kanterna... Hur gör ni med liknande tyger? Jag har inte möjlighet att klippa med sicksacksax.
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 12:07   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag brukar klippa ut delarna med extra stor sömsmån och sedan klippa ned den när delarna är ihopsydda och då sicksacka. Två lager ihop brukar göra att formen inte förstörs lika illa, samtidigt som tyget utan sicksack brukar fransa sig alldeles för mycket för att det ska fungera bra.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 12:40   #3
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
Ah, ja det känner jag faktiskt igen nu när du säger det... har tyvärr redan klippt ut delarna men det kan nog funka ändå. tack
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 13:21   #4
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Det beror på om plagget skall fodras, skall det fodras ser jag ingen anledning att kasta kanterna inuti plagget.

Skall det inte fodras behöver de kastas eller motsvarande. Det finns några olika modeller.
Är det ett väldigt tunnt tyg kan man vändsy många sömmar, dvs man syr ihop en söm med sömsmånen åt "fel" håll, sedan klipper man rent sömsmånen väldigt nära sömmen, vänder allt rätt och sy en ny söm. Det blir väldigt rent och snyggt, eftersom man inte får några synliga sömsmåner på insidan, men kan vara svårt att få till i sömmar med mycket form, exempelvs en prinsessskärning.

Ett annat alternativ är att bandkanta sömsmåner, vilket kräver lite jobb men blir oerhört snyggt det också. Man skär snedremsor i något tunnt tyg, gärna foder, som man sedan lägger runt alla sömsmåner innan plaggdelarna är ihopsydda. Man tar en snedremsa, syr den kant i kant mot rätsidan av plaggets sömsmån, viker över den och stikar ner den från rätan i diket. Efter det klipper man rent snedremsan och lämnar ett par mm eller så. Det gör inget att det blir en öppen kant när den ligger på skrå och dessutom är pressad ut och ligger skyddad mot plagget.

Det finns såklart fler käcka varianter och trix, men ska jag rabbla allihop blir det en hel liten bok här =)
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 13:44   #5
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
Tack för svaret! Det är häftigt vad mycket kunskap det finns här och att alla delar med sig så frikostigt det ska nog bli ordning på det här till slut tror jag
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 10:08   #6
Dollie Dollie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 1
Jag brukar textillacka alla sömsmåner på den typer av tyg. När textillacken har torkat så stryker man på sömsmånerna för att fixera det så att det håller i tvätt.
Dollie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
sicksack sicksacka satin


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons