Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-31, 20:11   #1
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Fålla klänning?

Syr min brudklänning, kjolen har mönster från Vouges vintage, nr 2903, fast jag har lagt in en annan färg i plisseringarna. ( öh....tror jag det heter) Nu har jag kommit till delen då jag ska fålla klänningen, och enligt sybeskrivningen ska jag nu "bara" lägga upp 5 cm. För mig är det inte bara. Jag är inte så syvan. Hur gör jag när kjolen ökar i vidd så mycket? Det blir ju massa tyg över på 5 cm. Syr i dupionsiden, vitt och grönt.
Jag syr på mormors gamla Singer, så osynliga sömmar och overlock är inte att tänka på. =)

Tacksam för hjälp! / IrmeliE





http://voguepatterns.mccall.com/v290...hp?page_id=850
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 20:23   #2
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag föreslår att du fållar för hand. Använd stygn som korsar varandra. Ta ett litet stygn i klänningen som inte syns igenom på utsidan o sedan ett på uppvikningen. Stygnen ska korsa varandra hela tiden o det tar tid. Trist-javisst. sätt på bra musik elle bok.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 20:26   #3
mirka mirka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 2
Vik tyget och sy en söm (som stagar upp tyget) Klipp rent nära sömmen och vik igen så smalt du kan och sy. Stygnlängden kan vara 3 - 3,5 mm
Lycka till
mirka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 20:28   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vik upp ca 1 cm och sicksacka sy sedan en pressarfotsbredd in, så få Du en smidig fåll, och inget "överblivet" tyg.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 23:04   #5
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
syr du i dupionsiden ska du naturligtvis fålla för hand! Det är väl ändå inte ett par jeans du ska fålla.

Finns en vits med breda fållar, fållen blir tyngre så tyget hålls nere, plus mindre risk att fodret syns om det är fastsytt.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 05:43   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Sherry har gjort en bra beskrivning av hur du fållar.
http://buzzybeesworld.blogspot.se/20...sible-hem.html
Det är lite olika varianter beskrivna men den som ges för hennes Turquoise Tartan är väl den som passar bäst för en handuppläggning. Många fina instruktiva bilder.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 08:47   #7
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Tack för alla tips. Precis som Olivia skriver så tror jag att det skulle vara bra med en bred fåll, som ger lite stadga och tyngd. Och rätt, det klart att jag ska försöka lägga tid på fållen och göra den snygg och för hand. Tack för bilden, glömmer alltid hur det är man ska sy, för syr helst upp jeans så jag slipper handsyningen. Men hur gör jag då med allt överblivet tyg. Lägga veck eller klippa bort i sömmar? Funderar lite på att sy fast en 5 cm tygremsa som jag sen viker in och handsyr fast, som jag sett att en av mina 50-talsklänningar har. Förstår ni hur jag menar?
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 11:49   #8
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
IrmeliE skrev: Visa inlägg
Men hur gör jag då med allt överblivet tyg. Lägga veck eller klippa bort i sömmar? Funderar lite på att sy fast en 5 cm tygremsa som jag sen viker in och handsyr fast, som jag sett att en av mina 50-talsklänningar har. Förstår ni hur jag menar?
Om jag förstått rätt är klänningen utställd mycket(?) och att omkretsen på det som ska vikas upp är större än omkretsen i vikningen, vilket gör att det är svårt att få in vidden. Är det vad du menar? Det finns olika sätta att lösa det på, och vet inte om jag kan förklara begripligt. Vanligaste sättet är att pressa in vidden med strykjärnet. Förklaras på s.65 i boken couture sewing techniques av shaeffer. Med siden är det kanske inte så lätt att pressa in men du kan göra ett försök. Ett annat sätt (s.66) är att sy insnitt i fållen för att få bort vidd. Man kan också göra infodrade fållar, sid, 71, vilket låter som det du beskriver ovan. (faced hem).

När du syr en klockad kjol går ju sömmarna (minst 3) vinklat utåt, så där du passerar fållens viklinje så sy då inte rakt ut för då blir ju vidden onödigt stor. Sy vinklat rakt ned. Du kan ju lägga om detta för hand ifall du inte syr sidlinjerna alls på maskin efter att du passerat fållinjen.


Ett annat sätt att ta bort vidd är att sy fast kjolens 4 cm fåll rynkat på maskin mot ett "stadband" på 1,5 cm som är lika långt som där rynkorna ska få plats. sen syr du fast stadbandet i kjolen, dvs du fållar fast stadbandet. Bild och förklaring finns i boken costume technicians handbook, by ingham, sid 182. Detta används om kjolen är en cirkel och så mycket vidd har du väl inte att ta in. Det står även i denna bok om "infodrade fållar", s. 182.

En infodring kan du göra antingen genom att göra traditionellt där infodringen kopierar kjolens form,(kant) eller så kan du klippa ut infodring på helsnedd vilket är lätt att forma efter kjolens form med strykjärn.

Som sagt, det finns många sätt att fålla på och svårt att ge dig ett tips när man inte har kjolen framför sig så man kan se hur mkt vidd det rör sig om. Hoppas du blev något klokare av detta.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 12:06   #9
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Tack för allt det! Precis så menar men jag har lite svårt för de rätta orden bara! Det är så mycket tyg att det är i klass med en cirkelkjol. Så tror att det blir en traditionell infodrad fåll, det verkar smidigast utifrån hur kjolen ser ut just nu. Och nästa gång kanske jag tänker annorlunda från start!
Vet inte om jag ska börja med det nu elller fortsätta bråket med det osynliga blixtkåset och vanlig blixtlåspressarfot.


Jättetack för hjälpen! Önskar jag fattade hur jag lägger upp en bild sen när jag är klar men jag är till och med bättre på att sy fållar än hantera internet!
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 13:48   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För att sy i ett osynligt blixtlås behöver Du en pressarfot för osynligt blixtlås.
Men man kan använda pressarfoten för osynlig fållning
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 18:05   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Citat:
För att sy i ett osynligt blixtlås behöver Du en pressarfot för osynligt blixtlås.
Men man kan använda pressarfoten för osynlig fållning
Du syr i blixtlåset innan du syr sömmen. Och klipper bort sista biten av blixlåset. Sömmen syr du med den vanliga blixtlåsfoten som är lättare att komma nära med.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 21:10   #12
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Du syr i blixtlåset innan du syr sömmen. Och klipper bort sista biten av blixlåset. Sömmen syr du med den vanliga blixtlåsfoten som är lättare att komma nära med.
Försöker (övar) så och det blir ganska bra, men är inte helt nöjd. Kanske syr jag i det osynliga som ett vanligt, tycker att det är bättre än ett vanligt i alla fall...
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 21:13   #13
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
syr du i dupionsiden ska du naturligtvis fålla för hand! Det är väl ändå inte ett par jeans du ska fålla.
Insikten att det handlar om cirkus 6 meter tyg, har fått mig att tralla på den gamla dansbandslåten med en textrad "kan man gifta sig i jeans om man bara svarar ja" Synd att man inte kan sitta på pendeln och fålla för hand.
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 05:50   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Här hittar du hur du syr i osynligt blixtlås.
http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm
Här har du sökvägen vidare. Gå vidare till syrummet-sömnadstekniker-blixtlås- osynligt blixtlås.

Fålla på maskin fungerar bäst på tjocka tyger av mjukare kvalite.
På fasta tunna tyger syns stygnen igenom.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 11:22   #15
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
IrmeliE skrev: Visa inlägg
Vet inte om jag ska börja med det nu elller fortsätta bråket med det osynliga blixtkåset och vanlig blixtlåspressarfot.
Finns pressarfötterna inte att köpa där man säljer blixlåsen? Jag köpte 3 st i thailand för 5kr styck så affärerna är ju dum ifall de inte tar in pressarfötterna.
När jag var utomlands utan maskin sydde jag några osynliga blixtlås för hand. Tråckla fast dem på rätt ställe och sy sen nära "tandraden". Lätt hänt att man syr för nära tandraden då man syr för hand dock men man lär sig.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons