Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-10-06, 11:54   #1
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Sy in kläder - lite olika funderingar!

Hur syr jag in en kjol med innerkjol? Måste man sprätta allt och sy in var för sig..? Underkjolen är ju oftast fastsydd innanför linningen i midjan så hur börjar man? För börjar jag med att sprätta bort underkjolen och sen syr in först så kan jag ju inte sy tillbaka underkjolen under linningen igen...

När jag bara ska sy in en del t.ex minska i midjan så blir det knöligt/fult där nya sömmen möter den gamla. Hur tar jag in kläder lite granna utan att det ser konstigt ut? Hur börjar man sömmen liksom..? Jag brukar börja längst ut i kanten och bara sy snett in i sidan om jag ska t.ex minska midjan. Alltså jag syr som ett C men det blir inte bra utan ser konstigt ut. Hur gör man på rätt sätt?

Hur gör man klänningar, blusar, tröjor osv större i bysten utan att det syns så mycket?

Hoppas ni förstår vad jag försöker beskriva...Kan nästan ingenting men är benhårt bestämd att lära mig! Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven

Tacksam för tips och råd!
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 16:13   #2
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Ursäkta min dåliga skiss, men ett sätt att minska ner midjan på en kjol kan vara att göra som på bilden jag bifogat om man då tänker sig att det yttre linjerna är de ursprungliga sömmarna och de inre linjerna är de nya sömmarna.

Ibland kan man få sprätta bort linningen innan man syr in kjolen i sidorna och sedan korta linningen och sy tillbaka den igen, prova att nåla ihop kjolen i sidorna innan du syr så att du ser att den får bra passform.
Bifogade bilder
 
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 17:25   #3
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Hur gör jag med underkjolen?
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 18:06   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du gör lika sömmar på fodret som på kjolen
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:09   #5
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Du gör lika sömmar på fodret som på kjolen
I vilket skede syr jag tillbaka underkjolen på ytterkjolen? Går det att få den under linningen igen, som den var sydd från början..??
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:35   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du lossar väl på linningen när Du ska sy in upptill på kjolen, Du syr in på fodret likadant som på kjolen.
Sedan syr Du fast både kjol och foder på linningen igen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:53   #7
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Så man måste alltså alltid sprätta om man ska kunna sy in kjolar med innerkjol då?
Hur gör jag när jag ska ta in klänningar i midjan? Jag har sytt in som ett C men det blir inte riktigt bra, det blir en knöl där nya sömmen möter den gamla Hur gör jag rätt och vad gör jag fel??
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 14:20   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om det blir en knöl beror det på att du inte har gjort den nya kurvan mjuk nog. Om du tittar på bilden här så ser du skillnaden. Det svarta är den ursprungliga sömmen, det röda är hur du inte ska göra, och det gröna är hur du ska göra. När du tar in och syr en ny söm måste den vara mjuk, utan några hårda kanter.
Bifogade bilder
 
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 15:02   #9
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Okej tack för din skiss, nu fattar jag vad jag gjort för fel! Tusen tack, nu ska jag sätta igång med mina klänningar! Hur syr man in en klänning i midjan som har dragkedja i sidan?

Vet du hur man gör med min sista fråga i original-inlägget? Göra blusar, klänningar, tröjor osv större i bysten på ett snyggt och ganska osynligt sätt?
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 15:08   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För att sy in en klänning i midjan som har blixtlås i sidan, då måste Du sprätta ur blixlåset och sy tillbaks det när Du tagit in det som ska tas in.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 16:37   #11
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Okej men är det nåt special med att sy i dragkedja eller är det så enkelt som det verkar? Några tips?Har aldrig gjort det men läst på om det och det verkar iaf inte så svårt...

Någon som kan ge mig hjälp med sista frågan...?Hur gör man blusar, klänningar, tröjor osv större i bysten på ett snyggt och ganska osynligt sätt?
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 16:45   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Finns det inget tyg att ta av, är det svårt att göra plagg större över bysten.

Träna på att sy i blixtlås, ta ett par tybitar och ett blixtlås, sedan är det bara att träna.

Vik in sömsmånen, lägg blixtlåset under, nåla och tråckla, sy sedan fast det från samma håll. Endera uppifrån eller nerifrån.
Syr man från samma håll så "drar det sig" lika.

Det finns även osynliga blixtlås, men de kräver en speciell pressarfot.
Man kan använda sig av pressarfoten för osynlig fållsöm, men det kräver en viss syvana.

Att sy i blixtlås är som med all annan sömnad, träna och åter träna. Inget går bra första gången man gör det!
Det är av misstagen man lär sig.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 17:08   #13
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Kan man på nåt vis sy in en "kil" eller vad det kallas då? Alla blusar och tröjor är nämligen för små i bysten och/eller för stora i midjan... Alltså lägga in tyg av samma färg och material som kil.

Ja det är väl bara att öva och prova på då! Heter sån där speciell pressarfot nånting speciellt och hur ser den ut? Har ärvt en symaskin och till den medföljde en massa olika pressarfötter och jag har ingen aning om vad man ska ha de olika till....

Senast redigerad av NostalgicGirl den 2010-10-07 klockan 17:23.
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 19:06   #14
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Att lägga ut något i bysten är svårt om du inte har en massa tyg kvar i sömsmånerna. Att ta in något överallt utom i bysten är rätt svårt det med. Jag skulle rekommendera dig att så länge låta bli att fixa för mycket med bystdelen och låta blusar vara uppknäppta över bysten. Med ett linne under ser det fortfarande helt okej ut.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 19:19   #15
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
NostalgicGirl skrev: Visa inlägg
Kan man på nåt vis sy in en "kil" eller vad det kallas då? Alla blusar och tröjor är nämligen för små i bysten och/eller för stora i midjan... Alltså lägga in tyg av samma färg och material som kil.

Ja det är väl bara att öva och prova på då! Heter sån där speciell pressarfot nånting speciellt och hur ser den ut? Har ärvt en symaskin och till den medföljde en massa olika pressarfötter och jag har ingen aning om vad man ska ha de olika till....
Pressarfötter kan nog se olika ut till olika maskiner, den jag har till min ser ut så här.
Bifogade bilder
 
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons