Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-16, 17:57   #1
silence silence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 29
Angående Baby Lock Evolve!

Finns här någon med erfarenhet som kan svara på om ni anser att Baby Lock Evolve Wave är värd vad den kostar (dyr!), om den är lätthanterlig och mångsidig och om den enkelt går att ställa om till coverfunktionen.
silence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 18:35   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Den är väldigt avancerad och mångsidig, och har luftträdning i 3 kanaler. Det är ju inte bara att trycka på en knapp för att ställa om, och eftersom det är min första overlock, så har jag inget att jämföra med .
Nålar måste flyttas och maskinen träs om helt eller delvis, beroende på vilka sömmar man växlar mellan. Sedan är det ett antal reglage som måste ställas in.
Man kan sy med 5 nålar och 8 trådar samtidigt, tror jag, dvs kombinera ihop alla sömmar.
Wave-sömmen är otroligt läcker.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 18:49   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag köpte en Pfaff 4862, tyckte den luftträdda var alldeles för dyr. Pfaffen är så lätt att trä, jag trär hellre om den helt, och det går snabbare för mig, än att knyta ihop trådarna och dra dem igenom. Har alltid hört att det ska vara så svårt att trä en overlock men i alla fall inte den jag har.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 18:56   #4
silence silence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 29
Utifrån att det inte låter helt enkelt att ställa om maskinen är frågan om man använder coverfunktionen så mycket. Gör du det? Är det bra eller bara komplicerat med alla trådar? Finns ju också Baby Lock Imagine med bara fyra trådar. Jag har heller aldrig använt overlock tidigare så det här är outforskat land... Att maskinen är lättanvänd + funktionell är förstås vad man eftersträvar. Jättesvårt!
silence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 19:15   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Coverfunktionen omfattar (ser olika ut på över- och undersidan):
- kedjesöm
- tvillingsöm (smal eller bred)
- trippelsöm
Jag har mest använt tvillingsömmen till att fålla och sy på detaljer (fickor) med, för det går betydligt snabbare än med en vanlig maskin, och det blir mycket mer elastiskt.
Trippelsömmen ger en väldigt fin söm även på undersidan, dvs här blir det en klassiskt snygg coversöm.

Dessutom finns den s.k. flat-cover-sömmen, där man syr med kniven som vanlig overlock (2 eller 3 trådar), men sedan drar isär tygdelarna, så att en täcksöm bildas och tygkanterna hamnar "omlott".

Filtsöm finns också, för klassiska filtkanter (träs med 2 trådar).

/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-01-16 klockan 19:22.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 20:09   #6
silence silence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 29
Det låter som att du i alla fall lärt dig behärska maskinen och använder cover även om det innebär visst jobb med att ställa in den. Då är du alltså rätt nöjd med maskinen...?
Stort tack för att du tagit dig tid att svara!
Linnéa
silence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 20:14   #7
silence silence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 29
Citat:
Ann-Marie skrev:
Jag köpte en Pfaff 4862, tyckte den luftträdda var alldeles för dyr. Pfaffen är så lätt att trä, jag trär hellre om den helt, och det går snabbare för mig, än att knyta ihop trådarna och dra dem igenom. Har alltid hört att det ska vara så svårt att trä en overlock men i alla fall inte den jag har.
Jag har även funderat på en Pfaff, men tycker det verkar så bra med luftträdningen... Fast den får man ju betala en rejäl slant för, förstås. Är din maskin krånglig att ställa om till cover? Fungerar den automatiska trådsänningen?
silence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 21:15   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Ann-Marie, vad menar du med att knyta ihop trådarna och dra igenom?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 21:40   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Inte Ann-Marie, men svarar ändå: Om vi menar detsamma vet jag inte, men jag brukar klippa av den gamla tråden vid rullen och knyta fast i den nya tråden. Så kan man ta tag i trådarna vid pressarfoten och dra igenom tråden hela banan (utom genom nålarna förstås, men det är ju framför allt nedre griparna som kan vara trassliga och de funkar det på).
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 05:34   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jo det som Åsa säger man kan dra igenom trådarna. Men för mig går det fortare att trä om alla trådarna, även undergriparna,på "riktigt", den är väldigt lätträdd.
Jag har inte sytt med coverstitch så många gånger, köpte maskinen i våras, men det var inte svårt att ställa om den. Det gick lätt att följa instruktionerna.
Jag köpte denna istället för Coverstyle för där jag köpte den kunde jag få hjälp och lektioner med den här eftersom hon använde den själv och kan den. Det var det enda stället jag kunde provsy den på, Tuulas i Söderhamn. Jag fick inte ens provsy på syfestivalen på Pfaff då den var inställd på något och "skulle stå så" sa flickan jag pratade med. Köpa fick jag däremot gärna göra!
Nu har jag inte fått någon lektion än pga omständigheter från min sida men ska prata med hene i vår, för det var en del härliga saker man kunde sy med den som hon visade. Jag behövde inte heller något så dyrt som Evolve och Babylock, så mycket syr jag inte att jag kan försvara att köpa något för det priset, i så fall hade jag för den delen fått vänta ett år till minst innnan jag kunde ha köpt någon
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 06:36   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag har tagit tiden på hur lång tid det tar för mig att ställa om från fyrtrådig overlock till täcksöm på min Singer och det tar ungefär fyra minuter. Det som är det som tar längst tid är att man måste byta position på nålarna - att trä om den tar inte alls lång tid. Den enda gång jag använder knytmetoden är om jag bara skall byta tråd i "upper looper" (vad den nu heter på svenska).

Jag hade säkert uppskattat luftträdning ändå, men när jag valde så hade jag inte haft möjlighet att testa luftträdningen och på något sätt så är det också en extra finess som riskerar att gå sönder.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 08:28   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Med luftträdningen på Evolven tar det 1 sekund (ett tryck på luft-spaken) för att få igenom tråden, dvs sista momentet i trädningen av en tråd.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 09:01   #13
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Har haft en Janome 643D och köpte en BabyLock Imagine Wave júst för luftträdningen.
Jag och Janomen kom inte riktigt överens i det momentet.

Har inte hunnit sy så mycket men med luftträdningen går det mycket snabbara och det är inte lika pilligt.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 18:41   #14
silence silence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 29
Prisskillnad

Jo det som Åsa säger man kan dra igenom trådarna. Men för mig går det fortare att trä om alla trådarna, även undergriparna,på "riktigt", den är väldigt lätträdd.
Jag har inte sytt med coverstitch så många gånger, köpte maskinen i våras, men det var inte svårt att ställa om den. Det gick lätt att följa instruktionerna.
Jag köpte denna istället för Coverstyle för där jag köpte den kunde jag få hjälp och lektioner med den här eftersom hon använde den själv och kan den. Det var det enda stället jag kunde provsy den på, Tuulas i Söderhamn. Jag fick inte ens provsy på syfestivalen på Pfaff då den var inställd på något och "skulle stå så" sa flickan jag pratade med. Köpa fick jag däremot gärna göra!
Nu har jag inte fått någon lektion än pga omständigheter från min sida men ska prata med hene i vår, för det var en del härliga saker man kunde sy med den som hon visade. Jag behövde inte heller något så dyrt som Evolve och Babylock, så mycket syr jag inte att jag kan försvara att köpa något för det priset, i så fall hade jag för den delen fått vänta ett år till minst innnan jag kunde ha köpt någon

Fast mellan Pfaff 4862 och Baby Lock Imagine wave skiljer det bara en tusenlapp i pris. Det är Evolven som är så hiskligt dyr.
silence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 18:45   #15
silence silence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 29
Förlåt, blev lite fel!

Oj, gjorde fel, är inte van skulle ha infört Ann-Maries som ett citat.
Sorry
/Linnéa
silence är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons