Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-02, 10:28   #1
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Quilt- och vaddfråga

Har suttit och läst i forumet ang. quiltning och vaddering av täcken.
Jag har tänkt göra en slags filt, med fleece som baksida. Men har inte gjort detta förr, säkerhetsnålar, spraylim osv det fattar jag, men vad tror ni som är erfarna, ska jag ha någon mer baksida som jag quiltar fast framsidan i och sen typ knutquiltar fast fleecen?

Ska jag ha nåt mer mellan, typ tunn vadd eller räcker det med fleecen?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 12:20   #2
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Allt beror ju på hur tjockt/varmt du har tänkt dig att det skall vara.

När du skriver filt så skulle det enligt mitt sätt att tänka räcka med bara fleece, om den skall användas som just en filt.

Annars kan du ju ta en lite tunnare vadd emellan. Men jag tycker inte att den skall vara för tjock i så fall.

Jag skulle nog inte knyt-quilta i fleece om den skall användas mycket, då tror jag det är bättre att sy på maskin.
Om du inte vill quilta hela på maskin i tex. rutmönster så kan du ju göra maskinquiltningar på liknande sätt som om du hade knytit. Alltså tex. en "snurr" eller kryss eller nåt annat med jämna mellanrum.
Av någon anledning så tror jag att det skulle bli hållbarare.

Sedan beror det ju också på storleken på filten. På mindre barnfiltar/täcken brukar det räcka att sy en "ram" 10-15 cm från ytterkanten.

Lycka till!
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 12:34   #3
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tack för svaret. Jag tror nog också att det räcker med bara fleecen. Det är ju tänkt att snygga till själva fleecefilten.

Jag quiltar nog i rader över hela filten. Det blir ju till en stor filt 140 x 200 cm. Det är nog sant att bara knutar blir för lite, och för ostadigt.

Ska ta mod till mig och pröva nu... är bara rädd att det blir bubblor och veck.. men jag börjar från mitten och går utåt, så får jag väl se..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 12:56   #4
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 59
Jag har gjort flera "filtar" med just fleece som baksida. Jag har tyckt att det har räckt med enbart fleecen och ingen vadd mellan. Jag upplever att det bubblar sig mindre och är enklare att kvilta än när man har tre lager.
Lycka till med kviltningen jag tror att resultatet kommer att bli super!
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons