Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-10, 20:30   #1
harmonii harmonii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 2
Question Hjälp att välja overlockmaskin...



Kan någon ge mig råd...
Jag ska köpa en overlockmaskin men kan inte bestämma mig. Har kollat runt, både nya och begagnade och blir inte klok...

Har i alla fall kommit fram till att täcksöm är viktigt, för att kunna fålla upp. Annars vet jag inget mera.

Varför är Husqvarna så pass mycket dyrare? Är de så pass mycket bättre?
Kan man jämföra en Husqvarna S21 med en Singer 14T967, alltså ungefär? Det skiljer ca 2500:- mellan dessa maskiner.

Törs man köpa en begagnad som sägs vara i nyskick? (förstår om den frågan inte går att besvara men hur pass skeptisk skulle NI vara?)

Sen var det detta med display... Ska man lägga till 3000:- från en S21 till en S25 i husqvarna, är det värt det??

Andra tipps!! Gärna.
Är så less och blir så kluven på detta funderande. Jag syr inte så mycket men vill endå självklart ha så bra som möjligt. Kanske för att få motivation genom en kanonmaskin och kunna börja sy mera. Vad ska jag välja....
harmonii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 20:41   #2
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
Jag har en Babylock och en Janome. har sytt på en del andra också. Babylocken är min älskling, kostar en del men jag ångrar mej inte en sekund. Värd att prova alltså. Det är att testa alla du kan och har möjlighet till. Hoppas det går bra för dej.
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 20:45   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ska du både sy vanlig overlock och täcksöm behöver du två olika maskiner eller en som går att bygga om.
Du får räkna med att lägga ut minst runt 10 000 kr och upp till 22 000 kr. Köper du från England blir det lite billigare.
Det är inte så stor skillnad på att köpa två maskiner eller köpa en kombinerad.
En kombinerad maskin måste man bygga om för att kunna sy täcksöm. Det är lite pyssel, man ska flytta nålar ändra inställningar, byta bord och sånt.

Jag har själv en babylock evolutions, som går som en dröm. Den klarar både overlock och täcksöm 2-8 trådar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 21:01   #4
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Visst kan du köps en begagnad men gärna från en symaskinsaffär, så den är genomgången. Då får man oxå några månaders garanti. Köper man privat är det bra att kosta på en service direkt.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 06:47   #5
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har hört att det är många som har haft krångel med sina Husqvarna täcksöm/overlock maskiner.

Jag har en Singer 14T957DC och den är hur robust som helst! Den har aldrig krånglat.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 14:14   #6
Odileine Odileine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 45
Hej!!

Jag har själv precis köpt en Husqvarna S25 och den kräver mycket tålamod.Den är suverän och är mycket maskin för pengar tycker jag, men den kräver också att man ska ha lite bakgrunds kunskap. Singer quantum har jag hört mycket bra om men har också hört att den låter mycket (typ billigt) har aldrig prova en dock. Om jag vore du, så skulle jag satsa på en du kan prova själv och som känns bra. Även om det låter tokigt, man behöver ett speciellt förhållandet till sin sy/broderi/overlocks maskin. Som någon sa tidigare, kan vara en livspartner. Det måste definitivt finnas kemi, men om du har tålamod då kan S25:an vara något för dig. Lycka till.
Odileine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons