Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-18, 22:14   #1
asmaa asmaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 1
Jag vill köpa symaskin.. Hjälp !

Hej..
Jag har ej sytt på många år, men vill nu skaffa mig en symaskin och börja lära mig att sy.. I början kommer det mesta vara enkla saker som att laga grejer som gått upp i sömmarna osv.. Så jag har ingen direkt erfarenhet eller kunskap, men vill verkligen lära mig, och jag tänker ta en sykurs oxå, men just nu vill jag ha hjälp med att välja symaskin.
Vill ha en symaskin som är bra och ganska enkel, men ändå har kapacitet. Jag kommer ej sy i hårdare tyger som jeans och läder osv, utan förmodligen mest kjolar och klänningar i mjuka material, vill kunna sy i stretchtyg osv..
Har varit inne på en sida och kollat, men jag vill ha tips ifrån "vanliga" människor, istället för någon försäljare som är inriktad på att tjäna pengar..

Så, en bra symaskin av bra kvalité med möjligheter till att göra flera arbeten ( alltså gärna olika sorters sömnad och med bra "fötter" osv) men ej för avancerad och dyr, vill gärna ha en billig men prisvärd,
Någon som kan hjälpa mig?
asmaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 06:41   #2
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Jag är en nybörjare som syr merst i stumma tyger. Jag har en sån här: http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=477 (länken går till resensionssidan här på sysidan)

Den är billig och välidgt bra för basgrejer. Har sömmar för elastiska tyger också fast jag har inte sytt mycket med de sömmarna.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 08:02   #3
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Först och främst: PROVSY!
Jag skulle också rekommendera lite dyrare maskiner då de tenderar att hålla bättre (min åsikt).

Själv har jag en Bernina 1030 och en Bernina 1020 från way back (den ena var min mormors den andra är min mammas) som är superbra - kan du få tag på en sån, var lycklig
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 08:32   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Finesser på symaskin som jag tycker är bra helautomtiska knapphål, du sätter knappen i foten och du väljer vilket typa av knapphål du vill sy och den syr knapphålet av sig själv i rätt storlek.
Något som jag också tycker är bra är när symaskinen trär i nålen av sig själv (nästan illa fall).
Ett av som bästa märkena är jamone. Men håll dig till dom stora märkena och undvik dom billigaste modellerna.
Ett tips är att tänka på är du ska köpa en livskamrat som du ska trivas med, och tycka det är kul att göra saker tillsammans med. Symaskinen ska vara din bästa vän.
Vissa symaskinsaffärer har en byt uppdiggarenti som du kan inom ett år byta maskinen till bättre och dyrare och bara behöva betala mellanskilladen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 08:46   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag ser att du bor i Stockholm.
Jag har två favorit butiker, där.

Dels är det sos symaskiner. Linn som jobbar där är toppen. Duktig på både symaskiner och att sy.

Sedan har du Sypressen (symaskiner och sånt) i Västerhaningen. Lena där är toppen och jättetrevlig. Hon kommer verkligen att se till att du hittar rätt maskin. Lena har lite annorlunda butikstider så kolla på nätet när det är öppet.

Båda ställerna kan du gå tillbaka när du har köpt maskinen och fråga, om det dyker upp frågor efteråt hur maskinen fungerar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 12:16   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
Jag rekommenderar att du ringer runt till olika Sybutiker (även de som inte säljer Bernina) i Sthlm och söker efter en begagnad äldre Bernina symaskin. Jag har en Bernina 1230 o den syr jag igenom
1 cm läder och bomullstyg som är vikt 28 ggr. Lika bra syr den igenom och sick-sackar tunna tyger utan att rynka ihop sicksacken, detta utan att jag behöver justera några sömmer eller byta pressarfot, förutom lädret. Där krävs det som för de flesta maskinerna nål- och pressarfotsbyte.

Jag tror att även de modeller som ligger i närheten av denna modell fixar detta. Ta med dig provlappar och sy.

Läs även i forumet symaskiner under: Sick-sacka kant som inte drar ihop sig, 2010-01-24, 11:21
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
symaskin


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons