Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar Inställningar Sök i forum Forumregler
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från
Mainloop
Personuppgiftspolicy
2020-01-22, 02:12 | #1 |
|
Wasco modell 2010
Hej, helt ny här och så är även mitt "symaskinande". Hittade rubriknämnda symaskin i groven och tog upp den till min lägenhet och fick hjälp av grannfrun att plocka ihop det som hörde till undertråds maskineriet. Provkörde en kort stund och se den fungerade men den behöver smörjas antar jag. Köpt olja men är tveksam var jag ska anbringa den. Vore tacksam för råd av någon här och gärna med bild om det fungerar med forumet.
|
2020-01-22, 09:04 | #2 |
|
Hm...det var klent med svar - ska konkretisera - finns det några speciella smörkoppar på denna modell - om inte finns det risk att översmörja så det kletar ihop och till slut, var är det viktigaste att smörja?
|
2020-01-22, 11:37 | #3 |
admin
|
Det brukar finnas små hål där man kan droppa lite olja.
Kan du ta bild på maskinen uppifrån, framifrån och på baksidan och bifoga i ett inlägg så kanske det går lättare att hjälpa till. |
2020-01-22, 15:34 | #4 |
|
Tack, ja få se nu om jag fick till det
|
2020-01-22, 15:38 | #5 |
|
och dessa då - hoppas det funkar - att jag tejpat beror på att kontakten enligt mitt förmenande satt en aning för löst så den kunde åka ut om jag kom åt sladden med foten.
|
2020-01-22, 16:14 | #6 |
admin
|
Det var inte så mycket till hål att olja i där. Men du skriver i ditt första inlägg att du "antar" att den behöver smörjas. Går den trögt när du syr? Om inte så behöver du inte smörja den nu i vart fall.
På baksidan ser jag två hål, sitter det skruvar där? Det bästa vore förstås om du fick tag i en manual, men går symaskinen bra nu så kan du vänta med smörjningen. |
2020-01-22, 17:22 | #7 | |
|
Citat:
Kanske det går att finna en manual eller svensk support där jag kan få reda på hur det förhåller sig med den saken. Får googla vidare - kanske har gått in på ert forum lite väl snabbt men det såg så trevligt ut så jag kunde inte hålla mig och när jag är en novis på detta område så lär det väl bli annat att rådfråga om. Så ok, jag trivs och hoppas det går bra att fortsätta fastän jag är utan några som helst förkunskaper. Vem vet kanske ändar upp som stjärndesigner vad det lider. Ytterligare: Vad beträffar hålen på baksidan så är de pluggade med någon sorts plastplugg jäms med chassit. Jag försökte trycka in dem för att se om de skulle lossna och då åka ut av nån fjäderkonstruktion men det gick inte. Senast redigerad av allt den 2020-01-22 klockan 17:33. Anledning: komplettering |
|
2020-01-22, 17:36 | #8 | |
|
Citat:
Nu till smörjning. Det kan vara så att du har en smörjfri maskin. Skall endast fettas in på vissa utvalda ställen. Använd syrafritt fett i så fall. Gå in på nätet och googla efter en instruktionsbok. Kärvar maskinen? Går maskinen trögt då du vrider den för hand? Om den går trögt tag en fön och blås på i maskinen. Då blir fetter och oljor mjuka igen. Vrid på ratten manuellt så känner du när det lättar. Det kanske räcker fn med att du värmer upp befintliga fetter. |
|
2020-01-23, 23:01 | #9 | |
|
Citat:
|
|
2020-01-24, 14:10 | #10 |
|
Det finns även fönapparater att få tag på Återvinningscentraler.
Går maskinen trögt? Är det något problem med den i övrigt eller? Du berättar inget om det. Eller så har jag missat det.Har du problem att trä maskinen. Eller? |
2020-02-01, 20:34 | #11 | |
|
Citat:
Fick tag på återförsäljaren (Harald Nyborg) men där hade de inga manualer eller dylikt å de hade slutat å sälja produkten. Röster har tippat att maskinen är smörjningsfri och så får det bli. Nu ska jag bara blidka grannfrun att vara behjälplig med att trä och lägga in undertråd så får vi se hur det går. Återkommer med rapport.... |
|
Taggar |
wasco 2010 |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:12.