Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-16, 23:15   #1
sydtadin sydtadin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 1
Nybörjarfrågor om att driva enskild firma.

Hej, mitt första inlägg här. Jag har en massa frågor om att driva ett företag. Jag läser ur en bok just nu om hur man driver ett. Skulle vara jätte snällt om jag fick svar så att man förstår helt och hållet!
Här kommer frågorna!


Ur boken sid 11.


"Enkel Kalkyl
Här är en enkelt exempel som visar hur mycket du måste debitera per timme för tjänster om du vill ha en viss månadslön så som för en anställd.

Stina räknar med att hon kan få ihop 1000 timmar i fakturerad tid under ett år. Resterande 800 timmar går åt till telefonsamtal, bokföring, försälning, städning, marknadsföring, inköp, planering mm. Hennes effektivitetskvot blir 1000/1800 = 0,56.

Stina vill kunna ta ut 18000 kr i månaden före inkomstskatt. Hon dividerar med 167 och får fram en timlön på 108kr/tim. Hon multiplicerar med procentsatsen för socialavgifter och semester samt dividerar med effektivitetskvoten och får fram 108 x 1,2971 x 1,12/0,56=280 kr. Detta är den timpeng hon måste räkna med för den effektiva tiden.

Stina vet att hennes totala övriga kostnader är 72 000 kr. Hon dividerar med de effektiva arbetstimmarna och får fram att övriga kostnader för en fakturerad tmme är 72 00/1000=72kr.

För att få verksamheten att gå runt och ha motsvarande 18 000 kr i månaden måste hon fakturera 280 + 72 =352kr.
"

Jag förstår verkligen ingenting utav det här. Men jag fick G i Matematik A i gymnasiet men minns inget utav det. De text som är tjocka vet jag inte ens vad det är.
Detta är vad jag förstår:
Stina räknar att hon ska få pengar för 1000 timmar. Resten av hennes arbetstid är 800 timmar vilket går åt telefonsamtal,bokföring mm. Vad är en effektivitetskvot? Men det blir 0,56 i alla fall.
Stina vill kunna ta ut 18000 kr i månaden före inkomstskatt, alltså före innan staten drar av nettointäkt om jag förstått rätt. Vart får man siffran 167 ifrån?! Sen får man fram timlön. Vart är källorna att socialavgifter är 108kr och semester på 1,2971 kr men vart får man siffran 1,12 ifrån!? Så hennes totala kostnader är 72 000 kr, hur vet jag vad min 'totala kostnader' är?? Sen är det 7200/1000=72 kr.
För att ha en månadslön på 18 000 kr så måste hon fakturera 280+72 =352 kr. Till vem är det man fakturera detta till?


Andra frågor:
Ur boken s.12
"Ägaren till en juridisk person, främst aktiebolagsägare, är alltså bättre skyddad mot borgenärer (fordringsägare) än en enskild näringsidkare är"

"Borgenär(fordringsägare)"

Ordbok:
[BORGENÄR 0]
fordringsägare, kreditor;

Vad är en borgenär? De låter elaka.


Ur boken s.12-13
Ett aktiebolag är liksom en ekonomisk förening ett egenskattesubjekt. det innebär att det är företaget som deklarerar och skattar för verksamheten, inte ägaren som fallet är i enskild näringsverksamhet.

En handelsbolag är inte något skattesubjekt fullt ut, trots att det är en juridisk person. Det är detta som gör det ganska rörigt med handelsbolag. Handelsbolaget lämnar en egen inkomstdeklaration (INK4), men det är delägarna som beskattas för resultatet från handelsbolaget. Varje delägare redovisar sin andel av resultatet ( vinsten eller förlusten) på en bilaga (N3A eller N3B) till sin egen privata inkomstdeklaration.

Ur skattesynpunkt är alla företagsformer nästan jämställda. Systemet med räntefördelning och expansionsfond gör att vinsten som stannar kvar i enskild firma och handelsbolag beskattas med samma låga skatt som aktiebolag."

Tack vare de mycket generösa skatteregler somm sedan några år gäller för utdelning från aktiebolag är dock denna företagsform särskilt gynnsam ur ägarsynpunkt. Även i de allra minsta bolagen får varje år ett schablonbelopp för utdelning beräknas (127 750 kr för 2010) som beskattats med endast 20% kapitalskatt när utdelningen betalas ut.

Jag förstod inget utav den tjocka stycket..

"räntefördelning,
expansionsfond,
schablonbelopp,
kapitalskatt,
när utdelning betalas ut"

Förstår inte dom orden...Utdelning av vad och till vem?
sydtadin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 02:51   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Ska försöka hinna med och börja skriva svar till dig så snabbt som möjligt o härda ut begreppen.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 05:27   #3
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Den som är penningborgenär är den som har krav att få ut pengar, t.ex. kreditgivaren vid krediter eller säljaren vid varuhandel.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 05:44   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Effektivitetskvot är den andel tid som hon är "effektiv" på, dvs andelen tid som hon jobbar som hon faktiskt kan ta betalt för. Hon jobbar totalt (1000 att fakturera + 8000 timmar annat=)1800 timmar, men, hon kommer inte kunna ta betalt för alla. Det här är bara ett sätt att "förenkla", men, du ska se senare att du kommer att förstå vad man faktiskt använder sig det till. Att 1000/1800=0.56 ger att hon är effektiv 56% av tiden, dvs lite mer än hälften. Hon kan alltså fakturera för lite mer än hälften av tiden.

108 är hennes timlön från början. Hur man får den vet jag dock inte helt. Sedan multiplicerar man det med 1,2971 för att lägga på 29,71% i sociala avgifter. sedan multiplicerar man det igen med 1,12 för att lägga till 12% semester.

Sedan kommer vi till det där med effektivitetskvoten igen. När vi har lagt till procentsatserna för sociala avgifter och semester ligger lönen per timme på ca 157 kronor. Det är dock för alla de timmar hon skulle jobbat, så vi multiplicerar med det totala antalet timmar för månaden, och dividerar efter det med antalet timmar hon kan fakturera för. Det blir precis samma sak som att dividera med effektivitetskvoten.

Dina totala kostnader måste du räkna på. Det finns inget egentligen annat sätt än att sätta sig ner och gå igenom sina utgiftsposter.

Fakturera gör du till din/dina kunder. Lönen som är uträknad är vad du ska kosta per timme. Det bygger på att du tar ut timlön av dina kunder. Ska du inte göra det får du räkna ännu mer på det. Att fakturera är i stort sett samma sak som att ta betalt.

Om vi har två personer, Adam och Bill, och Adam ska köpa en bil av Bill, som de kommer överens om. Då ska Adam ge Bill pengar och Bill ska ge Adam bilen. Om Bill ger Adam bilen men Adam inte betalar så är Adam skyldig Bill pengar. Bill har då en fodran på Adam. Bill är fordringsägare. Bill är därför borgenär.

Stycket om borgenärer handlar om att om du köper någonting och att någon därför kräver ditt företag på pengar så har du ett sämre skydd än om du varit ägare till en annan typ av bolag. Detta eftersom du personligen står ansvarig för ditt företag. Om man är aktieägare i ett företag gör man inte det.

Utdelning handlar om bolag som går med vinst. Då brukar vinsten delas ut till ägarna. Om man har aktier i ett aktiebolag och företaget går med vinst kan man då få pengar från företaget. Kapitalskatt betyder skatt på inkomst av kapital, dvs inkomster som du får av det du äger, inte av att du jobbar.

Resten hinner jag inte med nu. Är något otydligt, säg gärna till.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 10:57   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Kompletterar forumvärdens svar.

Siffran 167 är antal timmar per månad.

För att firman ska gå runt så måste hon ta betalt dels för sin lön och för sina kostnader. Dvs hyra, el m m. Därav att hon lägger ihop, lön, semesterlön samt övriga kostnader och kommer fram till en timkostnad om 352 kr exkl moms. Då är allt betalt.

Effektiva tiden = den tid som hon arbetar åt kunden och som hon har räknat ut kostar 280 kr/timme plus moms. 72 kr/timme har hon
räknat ut kostar övriga kostnader som även kunden måste betala.
Dvs totalt 352 kr/tim exkl moms.

Jag tycker absolut att du ska gå en starta eget kurs så att
du får mera kunskap. Att läsa från en bok är inte tillräckligt.
Du missar så mycket. Finns det ingen så gå en kvällskurs i
företagsekonomi i så fall. Det är mitt bästa råd. Ska man driva
firma så det en förutsättning att man kan grunderna i det för att
det ska gå bra.

Du måste kunna och förstå momsredovisning m m. Det är inte så bara om du aldrig har hållit på med det. Det kan bli så fel pga av kunskapsbrist. Har du någon nära dig som kan allt detta så är det bra. Att köpa tjänsterna av revisionsfirma är dyrt. Tro mig jag har jobbat där.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 15:16   #6
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Sedan beror det ju också på vilket sort av företag du tänker starta.
Är det ett som säljer sina tjänster?
Säljer andras produkter?
Tillverkar och säljer sina egna produkter?

Gå en kurs och ta hjälp av någon som kan vägleda dig.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 18:04   #7
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Det skrivna verkar vara alldeles för krångligt att förstå. Föreslår också en kurs. Jag har haft enskild firma i många år och smög igång den lite försiktigt. Det kanske du inte kan göra? Har du kostnader för att sätta igång? Försök göra en provisorisk budget för det första året så du kan se vilka pengar du tror dig få in. Det är nog bättre än att försöka förstå sådana där konstigheter.
Sedan vet du väl att enskild firmas intäkter minus utgifter och eventuella avsättningar till pension och/eller framtidsfond (om det finns kvar) är den lön du får skatta för. (Så fungerar det inte alls i aktiebolag)
Hur som helst lycka till. Att ha eget företag är en intressant upplevelse där man lär sig mycket.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 09:24   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Du har verkligen gått på överkursen allra först....!! Jag har drivit olika företag i 15 år och tycker att det som du försöker bena ut först gör det onödigt krångligt. Du har börjat i fel ände även om det är jättemycket man måste känna till som företagare.

Mitt tips är att du kontaktar någon form av nyföretagarcentrum eller liknande som kostnadsfritt hjälper alla som vill starta företag. Då får du svar på många av dina frågor och även råd om hur du ska gå vidare. En starta-egetkurs är toppen om man inte har någon vana av att driva företag. Kanske har du även någon bekant eller släkting som är företagare - var inte rädd för att fråga!!

Det viktiga i början är att fokusera på din affärsidé och strategi - utan detta har du inget att utgå ifrån. En affärsplan är JÄTTEVIKTIG då du själv måste ha svar på alla frågor som rör din affärsidé och tilltänkta verksamhet. Allt annat löser sig efterhand som du jobbar med de olika frågorna, t.ex. budget m.m. Man måste vända och vrida och fundera på idéerna innan alla bitarna faller på plats, så är det för alla entreprenörer, och det är hur kul som helst .

Som sagt, börja i rätt ände och ta hjälp av dom som kan det du inte kan så kommer det att gå vägen!!

LYCKA TILL!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 20:31   #9
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Jättebra frågor, jag lägger ett stort fett tassavtryck här så jag kan komma tillbaka och läsa de informativa svaren. Tack!
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 21:24   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Du ska veta att få denna företagsutbildning inte bara är att lära dig en massa fackuttryck.

Kan du ekonomi, kan beräkna, vet du hur saker och ting funkar
då har du alla möjligheter att lyckas som företagare.

Det krävs utbildning även i företagande. Att ha ordning på sin ekonomi och skilja den från sin egen plånbok är ett måste.

Fundera på vilken form du vill driva ditt företag. Enskild firma eller Aktiebolag. Du kan även ombilda till aktiebolag senare. Personligen skulle jag driva ett aktiebolag.

Kom ihåg att det är på de små utgifterna som du blir rik på...
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons