Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-12, 17:25   #1
tjinnill tjinnill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 6
Question Rita av mönstret på tyget

.. vad använder man? Eller klipper man bara på fri hand?

Ja, jag är världens rookie då det gäller att sy. Men nu har jag virkat mig less och vill prova något nytt. Helst skulle jag vilja hitta syboken för dummies..

Det kommer säkerligen en hel del "dumma" frågor från mig, men det får vi leva med.

Jag fick en ny symaskin då jag fyllde år, en Pfaff och jag är supernöjd!..
tjinnill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 18:08   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du ett mönster så nåla fast det på tyget, var noga med trådriktningen.
Oftast så är sömsmånen inte inräknad i mönstret utan den får man lägga till.
Det brukar stå på mönstren hur mycket.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 18:27   #3
tjinnill tjinnill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 6
OK, klipper jag bara efter mönstret eller kan man rita upp något på tyget med?
tjinnill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 18:53   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Är du osäker gör ändringar så är det bra att rita på tyget. Jag brukar använda skräddarkrita.

Jag ritar alltid av mönstret, klipper aldrig i ett orginalmönster. På så sätt kan jag använda det igen i annan storlek. Sedan har mönsterbitar en tendens att försvinna. Har man orginalmönstret kvar är det bara att rita ut en ny bit.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 19:13   #5
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Glöm inte att lägga till sömsmånen innan du klipper.
Rita gärna i ärmhål o andra rundade ställen om du känner dig osäker o om det är lämpligt med tanke på tyget.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-12, 19:45   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag förutsätter att du har ett mönster
som sagts ovan, europeiska mönster har ofta sin kant lika med sylinjen medan amerikanska mönster av tradition har sömsmån som en markerad kant och att man anger att det är en viss sömsmån (t ex 5/8 tum, dvs 15 mm) om inte annat markerats.
Så måste vi börja med frågan - Vad vill du markera på tyget?
Svarar du "sylinjen" för det är där jag ska sy och sätta ihop?
Svarar du "klipplinjen" så att jag kan klippa ut mina delar ur tyget?
Eller svarar du både-och?
Därtill måste du också markera passmärken, inprovningar, vecklinjer, blixtlås och fickplaceringar mm. Ja det är många markeringar som är bra att ha när man sen ska sy ihop sina bitar så att de passar. Att markera är väldigt bra för annars blir det lätt så att plaggdelarna inte alls sys ihop rätt och då blir det till att sprätta och hur mycket tid tar inte det? På en enkel kjol i två delar blir det inte mycket att markera, men syr du en jacka med ärmar, med slag och krage, ficklock ... foder ... det blir många bitar det.
Hur man kan markera?
- Skräddarkrita kan man rita på de flesta material, åtminstone med den vita men det finns t ex lösa tyger som man inte kan rita på alls.
- Pennor som har försvinnande bläck, är ibland försvunnet innan man hunnit med, försvinner inte alls på alla tyger osv. Sök här på sysidan hittar du flera trådar om det.
- Tråd, man kan sy/tråckla stygn som visar sylinjerna, alla andra markeringar eller åtminstone somliga som annars lätt försvinner.
Det är typiskt att krita ramlar av, pennmarkeringar försvinner, ofta då man behöver dem som bäst. Trådar som sitter i tyget ramlar också bort när man gjort dem för korta. Med tråcklade sylinjer blir klippkanten inte så viktig.
- Sporrhjul och kalkerpapper, bekvämt till toiler där man inte behöver fundera om tyget skadas. Fungerar naturligtvis inte på lösa och tjocka tyger.

Innan jag slutar, det där med linjerna:
Om man har markerat klipplinjen, dvs sylinje + sömsmån så kan man sy ihop genom att följa kanten. Många tycker att det är en bra metod, enkel. Andra som vill prova in plagget, klipper lite generöst, markerar mönstrets sylinjer och nålar eller tråcklar ihop och provar för att ta in och lägga ut så att det passar och då kan det vara lite för lite med bara sömsmån som marginal.

Vilken stil man har varierar och den ena utesluter inte den andra. Det beror på typen av projekt.
- Sherry från Auckland, New Zealand (http://buzzybeesworld.blogspot.se/) har en bakgrund från syindustri och där gäller strikta sömsmåner och klippta markeringsmärken. Mönstret ska vara utprovat, inga personliga anpassningar om det inte är toiler, dvs provplagg. Den bloggen är väl värd att studera. Många bra instruktioner och bilder och riktiga syprojekt från grunden.
- Sedan har vi Ann Rowley som vann Great Sewing Bee förr året, BBC's syseriesuccé. Hon tråcklar alla sylinjer, markeringar. Hon arbetar som vore hon en skräddare och lärde sig nog sy för 60-70 år sedan. Titta på alla hennes instruktiva fotoserier på flickr. Jag plockar en i högen (http://www.flickr.com/photos/7370831...57634191615967) en jacka Vogue 8910.

Ja nu har du väl förstått att jag kommer inte kunna svara på din fråga. Det finns alldeles för många möjliga svar. Låna en bra sybok, eller köp en för det blir många fler frågor. Titta på Sherrys blog. Där hittar en nybörjare mycket kunskap.

Senast redigerad av marie.s.g den 2014-02-12 klockan 19:57.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-13, 14:35   #7
040kille 040kille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 11
Citat:
tjinnill skrev: Visa inlägg
.. vad använder man? Eller klipper man bara på fri hand?

Ja, jag är världens rookie då det gäller att sy. Men nu har jag virkat mig less och vill prova något nytt. Helst skulle jag vilja hitta syboken för dummies..

Det kommer säkerligen en hel del "dumma" frågor från mig, men det får vi leva med.

Jag fick en ny symaskin då jag fyllde år, en Pfaff och jag är supernöjd!..
Bibblan har en hel del bra böcker att botanisera ibland. Är också verklig nybörjare med symaskinen.

ICAs bokförlag har en som heter kort och gott Sy. Den verkar väldigt bra på nybörjarnivå. Kolla där, den du tycker verkar vara på din nivå kan man ju köpa.
040kille är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons