Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-16, 11:40   #1
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Tyger till dockkläder.

Hejsan!

Jag har tänkt sy dockkläder, och undrar om ni har tips på webbutiker som säljer roliga (och gärna billiga) tyger och tillbehör. Bor i en liiiten stad där de tyvärr förvandlat vår enda tygaffär till en affär med endast gardintyger och pynt. Så trist!

[redigerat på begäran av trådskaparen]

Mvh
/Engla

Senast redigerad av Ann1e den 2008-11-16 klockan 19:18.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 11:59   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Mina bästa tips är dels secondhandbutiker dels Tradera.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 03:51   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag syr dockkläder, till mina Blythedockor mestadels (du kan se mina bilder) och jag köper allt möjligt i tygform så länge skalan på trycket är bra.

Men vintage tycker jag om, och tycker tipset om att besöka secondhand är jättebra.

Och om du har möjlighet att köpa online så rekommderar jag det varmt. Finns jättemånga bra onlineaffärer.

Mina favoriter är bland annat:

www.equilter.com för amerikanska lapptäckstyger, med jättestort utbud

www.superbuzzy.com för fina och supersöta japanska tyger (inte bara lapptäckstyger, läs beskrivningarna), men aningen dyrare då det är japansk import.

Lapptäckstyger har fördelen att trycket ofta är i liten skala och därmed passar dockor.

Om du är pigg på att köpa online men vill ha andra typer av tyger är det bara att säga till.

Men, ja secondhand är jättebra. Du kanske inte hittar på första försöket, men gå lite då och då, kanske du hittar något fint.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 16:57   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Billiga var ordet, om du har möjlighet att köpa online är det bra för då kan du köpa från t.ex. USA som har mycket billigare tyger jämfört med samma här. (lapptäckstyger som kostar runt 65 kr/meter jämfört med 150-200/meter här)

Passa bara att köpa lite åt gången annars kan man åka på tull. Men om man bara köper lite åt gången så slinker det genom. "Gränsen" varierar, men 200-300 kr brukar vara någon magisk gräns. (tullen räknar också med frakt. suck)

Om du vill ha tyger i mindre mängder så ska jag leta upp butiker som har försäljning per "fat quarter" eller 0,25 yard istället för 0,5 yard minimum.

Förresten, en bra ställe är:
http://www.elegantstitches.com/merchand.htm
jag minns att fraktpriset var helt ok, och jag gillar att de inte bara har typiska lapptäckstyger, utan också andra fina kvalitetyger som passar för dockor.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 21:06   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Om du vill köpa lapptäckstyger från USA så är ju quiltshops.com oslagbart. Där kan man söka i massor av quilt shops samtidigt. Jag själv brukar mest handla från fabricshack.com och overrainbow.com, och det är sällan jag betalar över 35 kr/yard för ett tyg. Frakten brukar gå på ca 70kr för 8 yards, så det är ju inte så tokigt heller precis.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons