Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-17, 19:47   #1
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Gluten- och laktosintolerant.

Hej!

Jag har en kompis som är både gluten- och laktosintolerant, och gillar själv inte att baka. Tänkte höra om det är någon som har bakrecept som jag skulle kunna överaska henne med? Finns det typ kanelbulla, sockerkaka och sådant "vanligt" fika, som hon kan äta?

Tacksam för svar och tips.

Mvh
/Ewa
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 19:57   #2
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Här kommer ett recept på kladdkaka som passar många allergiker.

Kladdkaka (ägg-gluten- och mjölkfri)

125-200 g mörk choklad, mjölkfri
125 g mjölkfritt margarin
2 tsk fiberhusk
2 dl vatten
1 ¼ dl socker
1 ¼ dl rismjöl
1 ¼ dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver
kokosflingor

Smält choklad och margarin i vattenbad.

Vispa samman fiberhusk och vatten. Gör ett snabbt uppkok. Tillsätt socker och vispa med elvisp ett par minuter. Rör ner den smälta chokladen

Blanda rismjöl, bovetemjöl och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i smeten.

Häll smeten i en väl smord och kokosbeströdd form med löstagbar kant. Grädda i 225º, 20 min. Låt kakan svalna.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 20:41   #3
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
en bra sida

här finns en hel del recept

http://www.allergimat.com/index.asp

http://www.alltomallergi.se/webbkokbok/intro.aspx
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 20:58   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Glutenfritt får du i stort sett alltid till enkelt genom att helt enkelt byta ut vetemjölet mot glutenfri mjölmix. Problemet där är att om man inte är van kan proportioner och sådant lätt bli lite konstigt. Därför rekommenderar jag färdiga recept. Sempers är ofta bra (www.semper.se) åtminstone om man använder deras mjölmixer.

Hur pass laktosintolerant är hon? Tål hon lite, en hel del eller inget alls? Det finns ju både låglaktosprodukter, laktosfria mjölkprodukter och även sådant man kan ersätta mjölkprodukter med (Oatlys t.ex.).

Allt "vanligt" fika går att göra laktos- och glutenfritt. Däremot kan det vara svårt att göra sådant du behöver "stoppa fingrarna i" om du inte är van. Själv tycker jag att det är enklare att baka glutenfria kanelbullar än vanliga, men då är jag ju just mer van vid det förstnämnda.

Kanelbullrecept och sockerkaksrecept hittar du bra på sempers hemsida. Jag brukar dock ta den stora mängder bakpulver även till sempers mixer. Sockerkakan med citron som finns där är det jag brukar baka till de som aldrig ätit glutenfritt förut just för att den verkligen inte går att känna att den inte är just vanlig.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 11:14   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Om hon är väldigt känslig mot laktos så finns det inga chokladkakor i den vanliga handeln att köpa. Alla har spår av laktos, och eftersom de numera måste skriva ut det så har de slutat vara noga med att hålla mjölkprodukterna borta (har ringt och kollat).
Om du bor i Stockholm kan du gå in på Goodstore, dom har också webb-butik. Där finns supergod choklad, dels helt mörk och dels gjord på rismjölk (kan vara ett tips som present ändå)
Köp inte sojachoklad i hälsokosten, den är inte god och går inte att smälta.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 14:11   #6
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Engla skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag har en kompis som är både gluten- och laktosintolerant, och gillar själv inte att baka. Tänkte höra om det är någon som har bakrecept som jag skulle kunna överaska henne med? Finns det typ kanelbulla, sockerkaka och sådant "vanligt" fika, som hon kan äta?

Tacksam för svar och tips.

Mvh
/Ewa
Då dottern har haft celiaki sedan 1-års åldern så har man lärt sig baka glutenfritt i sömnen.
Jag skulle rekommendera dig att gå in på deras hemsida Svenska Celiakiförbundet för där finns det tips, recept mm om nästan allt som rör gluten och laktos.
Här kan du ladda ner ett recepthäfte i pdf-version

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 21:04   #7
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Baka maränger. Socker och äggvita bara. Kanske lite kakao.

Eller kokostoppar. Ägg och kokos.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons