Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-12, 10:18   #1
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Sy i skinn

Jag vill sy en enkel lite större väska i skinn, typ påsväska. För att den inte ska säcka ihop alldeles behöver skinnet vara lite kraftigare. Inte läder men kraftigare än lammnappa som jag sytt smånessesärer av innan. Jag har två frågor som jag hoppas få hjälp med;
1) Förslag på lämpligt skinn samt var man köper det. En annan tråd föreslår Slöjddetaljer, finns det fler alternativ?
2) Hur kraftigt skinn orkar en "vanlig" maskin sy? För tuffare sömnad avvänder jag HQ Computer 500 (liknar Rose fast utan brodyrenhet) - räcker den? Finns det tips & tricks att ta till för att få det att fungera?
All hjälp i detta uppskattas mycket!
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 10:41   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag skulle föreslå en industrimaskin eller en skomakarmaskin! Och Björntråd eller "skotråd" Hushållsmaskinerna "orkar" inte riktigt om det är lite grövre skinn.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 11:49   #3
Katarina Katarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 16
Glad Påsk!

Om man syr för hand i skinn så fungerar vanlig tandtråd jättebra, men man måste dela tråden i 2 eller 3 delar så att den inte blir så tjock.
Katarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-13, 15:39   #4
MsMoneypenny MsMoneypenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Det lättaste är nog att göra hål först och sedan laska med skinntråd (Finns nog på Panduro). Går mycket fortare än man tror, håller bra och blir snyggt sen när man vänder på det.
MsMoneypenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-13, 19:20   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det finns ett ställe i Stockholm som säljer skinn och tillbehör både via butik och över nätet (har jag för mig....). Kommer inte ihåg vad det heter men har uppgifterna på jobbet (är mammaledig nu). Ska försöka få tag i det. Det hette typ läderbolaget eller skinncentralen eller liknande....tänk vad minnet kan vara kort. Dom har massor med spännen, öljetter och annat som behövs till skinn.


HURRRAAA! Jag kom på namnet och hittade stället på nätet: www.leathershop.net. Gamla stans läderhandel.....

Mvh,

Senast redigerad av millsing den 2006-04-13 klockan 19:58.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons