Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-11, 11:55   #1
LillenoJag LillenoJag är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 4
Question Vilken maskin?

Behöver lite hjälp utav alla overlockexperter! :-)

Ska köpa mig en overlock, men vet inte vilken jag ska köpa.
De jag har kollat på i affären och som han tipsade om var PFAFF Coverstyle eller BERNINA 1000DA el. 1100DA.

Är inte sådär superduktig på att sy kläder ännu, men vill sy mer, och vill därför lägga pengar på en bra maskin som jag kan ha ett bra tag.

Så tips gärna!
LillenoJag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 12:15   #2
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej!
Jag har en husqvarna husqylock 936. Jag skulle inte köpa en husqvarna idag utan en Babylock evolve som är lätt att byta från olika sömmar och har lätt luft trädning. en toppenmaskin som man säkert skulle ha mycket roligt med. den står högst på min önskelista.
Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 12:22   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har en Husqvarna 910, som jag är väldigt nöjd med
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 12:35   #4
Sylust Sylust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 74
Jag har en Pfaff Coverstyle som jag är mycket nöjd med. Den kan ju sy både täcksöm och overlock vilket var vad jag va ute efter. En del tycker det är bättre att ha två olika maskiner, en för overlock och en för täcksömmar. Beror ju på hur mycket plats man har.

/Frida
Sylust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 13:26   #5
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
Jag har en Bernina 1000DA som jag är väldigt nöjd med, den har ju inte täcksöm men jag klarar mig bra med tvillingnål på min vanliga maskin. Det enda som jag tyckte saknades på den vid köpet var en skräpuppsamlare men jag löste det denom att tillverka en egen.
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-11, 13:53   #6
Mifflan Mifflan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 69
Jag har en Bernina 2500 DCET med täcksöm. Den är jättebra men jag kan faktiskt rekommendera att köpa begagnat först.

Min första overlock var en huskvarna 560D. Fördelen med att köpa begagnat är att det blir lite billigare och man kan känna sig för. Efter tre års sömnad ville jag lyxa till det och skaffa en ny maskin. Min 560 kunde jag använda som inbyte så pengarna var inte bortkastade.

En annan fördel med att börja med en begagnad fyrtrådare är att man lär sig trädningen och alla funktioner ordentligt. Nu är det lätt för mig att se hur sömmen är "konstruerad" eftersom jag sytt mycket på min "enklare" maskin. Det var också lätt att lära sig trädningen till coversömmarna eftersom jag redan kunde overlockträdningen.

560D är en riktigt bra maskin. Kombinerat med en rullfållsfot och tvilliongnål till den vanliga symaskinen har man faktiskt vad man behöver.
Mifflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-18, 23:46   #7
vruk vruk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 83
hej ? ? ?

Täcksöm? Är det vad en "vanlig" symaskin ger,som
raksöm exempel? (jag har inte så mycket ekonomi eller plats hemma?

Vrukna
vruk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 07:54   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Täcksöm är två paralella raksömmar på ovansidan och virrvarr söm på baksidan. (Se fållen på en t-shirt) Den kan bara åstadkommas med vissa overlockmaskiner. Liknande söm med en vanlig maskin får du med hjälp av en tvillingnål. Den är dock inte lika elstisk som en täcksöm.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons