Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-05, 18:34   #1
kristinathim kristinathim är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 4
overlock!!! hjälp

hej! jag vill köpa en overlock! syr mkt och behöver en snabb, lättanvänd och flexibel maskin..
är Toyota bra? såg att de är billiga i alla fall..kanske lite för billiga för att va bra..
såg en annons på en elna L-4d är det en bra maskin?
vilka märken är bäst..?var e det bäst att köpa..?

mvh kristina thim
kristinathim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-06, 13:05   #2
Sy-Sandra Sy-Sandra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 52
Jag har sytt på Bernina och Singer och jag tycker båda är bra maskiner.

Äger själv en Overlock Singer 14T967DC, kanske är lite dyr men det är en KANON maskin.

Men du kan säkert finna något billigare. Köpte min på symässan i Göteborg förra året. Betalade 8.000 kr medan i affären kostade den 11.000 kr

Lycka till!
Sy-Sandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 12:10   #3
Mifflan Mifflan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 69
Kanske begagnad?

Hej!

Jag köpte en begagnad fyrtrådare utan täcksöm för 3000 kr. Det var en huskylock 560D och jag har varit toppennöjd.

Upptäckte att min overlock användes jättemycket så därför unnade jag mig en Bernina med täcksöm. Det är roligt men ärligt talat så hade jag kunnat behålla min gamla maskin kombinerat med tvillingsömmen på symaskinen...

Mitt råd: köp en begagnad! (från en symaskinsaffär så att du får den ordentligt servad!)
Mifflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 17:21   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag har en toyota overlock och tycker den är bra. Den som jag har har tre- och fyrtrådig overlock söm, rullfåll och så kan man ställa in differential matningen. Det tycker jag att räcker. Det svåra med overlocken är att få trådspänningarna på rätt, men jag har lärt mig nu så det går ganska smidigt, det är lite knepigt i början.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-07, 18:17   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Sitter själv ibland och suktar efter en overlock... funderar på att köpa mig en enklare variant och se vad jag tycker och om jag kommer att använda den mycket så kanske jag uppgraderar mig.

Tänkte iallafall tipsa om symaskinsförsäljningen från England, det blir ju några kronor billigare och pundet ligger ju ganska bra:

http://www.sewingmachine-sales.co.uk/

http://www.sewingmachines.co.uk/

Båda återförsäljarna är seriösa och har använts av användare här på forumet.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-22, 09:57   #6
kristinathim kristinathim är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 4
tack för hjälpen.. jag har kollat lite på en babylock evolve som ju syr äcksömmar också. den verkar bra men e ju så dyr.. ca 15000.. e det värt det tror ni? eller ska man satsa på två maskiner , en för overlock och en för täcksöm?och i så fall vilka?
kristinathim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-27, 09:21   #7
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Evolven går även att trimma om man vill sy fortare. Har inte provat själv men här får du en länk till en förklaring.
http://www.janetspink.co.uk/speed%20foot%20control.pdf

Jag kan bara säga bra saker om Evolven, minus kan vara att alla specialpressarfötterna är dyra, men jag tycker bara att det är två som är oumbärliga (sygiuden och den genomskinliga pressarfoten), resten är inget man behöver köpa på en gång.
Den är klar värd 15000 kronor!
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-27, 16:18   #8
kristinathim kristinathim är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 4
tack för alla svar.. är det ngn som vet om chain off sömmen eller vad det heter (när man inte behöver sluta och starta på tyget när man syr täcksöm) är så himla mkt bättre än att en vanlig täcksöm ? och är det ngn som har en evolve och har några kommentarer om att arbetsytan är så liten..? det blir nog evolven tillslut men vill bara höra lite såhär i sista sekund..
kristinathim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-27, 20:38   #9
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag brukar alltid börja sy innan tyget börjar och sluta sy efter att tyget är slut, det känns som om tråden inte kommer att gå upp då, men det är ju bara som är nojjig, i synnerhet när jag syr den enkla sömmen (med bara en nål) den kan gå upp annars.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons