Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-03, 13:37   #1
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Hjälp att komma igång!

Jag har precis köpt en Pfaff 4862 begagnat och jag har lite problem att komma igång. Jag har aldrig sytt på en overlock maskin innan och skulle behöva lite tips. Hur ska jag bäst lära mig maskinen och hur man ställer in olika sömmar och gör finjusteringar?

Hoppas att någon orkar hjälpa en stackars nybörjare!

Jag har sytt mycket innan, så jag är inte helt bakom flötet.
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 13:55   #2
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag har också just köpt en begagnad overlock och jag har suttit och provat mig fram lite. Jag tror att det och att läsa instruktionsboken samtidigt som man syr är ganska bra.

Det jag tycker är lite svårt är att se om trådspänningen är ok. Jag tycker att det ser rätt bra ut och bilderna i instruktionsboken är inte så tydliga...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 13:57   #3
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag har aldrig använt en overlock förut och vet knappt vad det finns för sömmar. Det finns ju dessutom flera ställen som nålarna kan sitta på. Men jag har nog inte fått med nån mejsel eller så så att man kan flytta på dem. Hur gör man?
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 14:32   #4
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag har heller aldrig sytt på en overlock förut, men hur man tar bort nålarna står i instruktionsboken och jag tror att det brukar fungera med en vanlig insexnyckel eller en liten skruvmejsel. När jag fick min maskin så satt nålarna i så jag har inte hållt på med det någonting.

Jag har en huskylock 580 ED och sömmarna på den är inte så många däremot kan man köpa till pressarfötter så att man bland annat kan sy resår, rullfåll och lite mer.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 16:27   #5
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag har en Husqvarna Prelude också och till den kan man också köpa en massa roliga pressarfötter och tillbehör. Jag tänkte köpa mig fållvikare, bandkantare och resårpressarfot!
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 20:17   #6
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Grattis!

Visst fick du instruktionsboken också? Annars hade vi kunnat göra en inscanning, kanske? I boken finns bra bilder för inställningar och trädvägar. Även på sydda sömmar, så man kan få tips om det inte blir snyggt.

När jag köpte min i våras hade jag aldrig sytt på overlock. Det allra första jag gjorde, var att dra ur trådstumparna som satt i. Hade ju hört att det kunde vara svårt att trä, så jag ville veta om det var det. Det var det inte

Jag provade och provade (med instruktionsboken bredvid), men det blev så trist att inte göra något på riktigt, så jag tog fram ett projekt som låg. Lämpligt nog i joggingtyg

För att byta nålarna behöver du en pytteliten insexmejsel. Har inte mätt den, men den är typ 2-3mm bara.

Jag har 3 extrafötter till min (fick med ett kit när jag köpte...). Favoriten (den enda jag provat) är rynkfoten. Suveränt till prinsessklänningar! Men bara i tunna tyger Var på en demonstration en gång, blev impad av en fållvikarmakapär - såg busenkelt ut, men jag provade aldrig.

Visst fick du med en genomskinlig plastfot? Den är bara bäst när man syr täcksöm, speciellt om man ska pricka in sömmen när man sytt runt t ex en fåll.

Lycka till! Och hojta om du får problem
//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 21:32   #7
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Tack för tipsen! Jag är verkligen en rookie när det kommer till overlockmaskiner, men jag SKA lära mig. Jag kommer säkert att hojta massvis med gånger.

Visst fick jag med instruktionsboken så det är väl bara att sätta sig med den en kväll när twinsen somnat och försöka sig på ett litet projekt eller två. Joggingtyg tror jag att jag har en hel massa.

Ska kolla om jag har en pytteliten insexnyckel annars kan man säkert köpa en sån på Clas Ohlson eller så.

När behöver man byta plats på nålarna?

Den genomskinliga pressarfoten följde med, men jag tror att det var den enda extra. Men det kan man ju köpa till allt eftersom. Jag tänkte önska mig fållvikare och kantbandare till min husqvarna i julklapp!

Tack för hjälpen!

Fia
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 22:04   #8
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Smile Kul att du har fått din maskin nu

Jag kan bidra med lite i alla fall, resten suger jag åt mig som en svamp. Jag behöver ju också lära meg en massa!
Det där med genomskinlig pressarfot ska jag prova. Och fållvikare! Det visste jag inte ens att det fanns!

Ang nålarna så vet jag att man måste byta plats på dom när man ska byta från overlock till täcksöm. Det står i instr.boken och även på maskinens display. Jag har bara provat på att sy overlock och täcksöm på min maskin ännu. På den gamla sydde jag även rullsöm. Det är användbart när man syr flickklänningar.

Lycka till!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 22:27   #9
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Ja, det här forumet är verkligen toppen. Jag är superglad att jag hittat hit!!

Men vad är en rullsöm egentligen och det kan ju inte jag sy på min va?

Jag har ju en liten tjej, iofs bara ett år, men tids nog kommer man väl få sy prinsessklänningar åt henne.
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 22:34   #10
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Anna-Karin

Jag ringde förresten Ingelise och beställde det numret med amningströjorna. Så nu vet jag vad jag ska ge kompisar som får barn i present! Bara jag kan klura ut hur maskinen funkar!
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 13:27   #11
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Rullsöm/rullfåll

Jovisst kan du sy rullfåll på din maskin! Det är jättepraktiskt när man ska fålla kjolar, klänningar, tröjärmar m.m. Det står i instruktionsboken hur man ska göra. Jag har själv inte hunnit prova på min maskin ännu, men jag vet att finns.

Brukar du vara inne på något barnforum, typ libero, nån gång?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 20:22   #12
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Perfekt, då måste jag ju testa det ju!!

Japp, jag brukar hänga på babyboom.nu. Jag heter fialia där! Är du där nånting?
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons