Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-25, 11:51   #1
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
Unhappy Hållbarhet

Hej Hopp!
Jag har ett par raggsockor som jag mer eller mindre har bott i i några månader, men nu har högersockan gått sönder. Panik!
Två hål är det, ett på hälen och ett strax under tårna (på undersidan). Och fler är på väg, det kan man se.

Så min fråga är nu; Hur gör ni för att hemmastickade (och andra) sockor ska hålla bättre?...
och hur gör ni när det väl har gått hål?


För att lösa hålproblemet stickar jag nu små lappar i samma garn för att sypå på insidan som förstärkning, hoppas verkligen att funkar

kram
// Stina
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 12:10   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Bra fråga...
Jag kan inte ge några svar, men det vore kul om nån kunde komma med tips.

Laga brukar jag göra med den gamla stoppningstekniken. Annars kan du ju göra 7 par, ett för varje dag
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 12:16   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Hej Stina!

Det där problemet kommer jag ihåg när det hände mig. Så sur jag blev då. Men allt har en lösning, även till hemstickade strumpor.

Jag brukar ta med en starkare tråd, typ sytråd, nylontråd eller liknande och låta den följa med när jag stickar hälen. Men även till hela fotsulan. Det hjälper mot nötningarna man får under fotsulan.

Till de hål som redan har blivit så stoppar man strumpan med samma garn som man sticka den med.
Man använder sig av en "stoppkula" som har en elastisk ring att spänna omkring. Inte ett måste men det underlättar betydligt.


Det är viktigt att man klipper hålets kanter jämna och i en fyrkant om man vill, och att alla lösa trådar tas bort. Då får man en mycket fin stoppning.
Man kan också göra en lagning osynlig på stickade plagg.

En vanlig syssla som nog din gammelmormor/farmor ägnade sig åt under den mörka årstiden.

Man lagar strumpans hål genom att sy tråden i ett vävmönster. Över, under, över osv i ett rutmönster.
Hmmm. så svårt att förklara. Det är säkert någon här som kan den konsten bättre än vad jag kan.

Men det är inte svårt att stoppa strumpor.

Återkommer med några bilder i den gamla och rogivande konsten stoppning och lagning.

Senast redigerad av ElisabethS den 2008-03-25 klockan 12:25.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 16:00   #4
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Jag brukar alltid sticka med en virkgarnstråd i häl och tår för bättre hållbarhet!
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 16:19   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Nu har jag lagt in några bilder som visar hur man stoppar strumpor. Gör osynliga lagningar i stickat material och hur man lagar revor i ylle, lin eller silkesmaterial.

http://www.sysidan.se/albums/admin/view.htm?ID=6171
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 16:36   #6
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Om man bara använder dom hemma är det suveränt att sy på en sula i tex skinn. Då håller de bra mycket längre. Inte blir de så hala heller.
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 18:55   #7
Maribu Maribu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 79
sticka en ny fot

Jag tycker det är svårt att få till stoppningar riktigt snyggt och bekvämt - är det riktiga favoriter så repar jag upp foten och stickar nya på de gamla skaften. Att förstärka med tråd är också en bra idé.
Maribu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 22:07   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Sticka ny fot kan göras latare om man tänker från början.

Kolla min blogg http://cessistickar.blogspot.com/
16 och 25 mars.

Sticka uppifrån skaften; sätt av hälften av maskorna på en "tumtråd" till häl; sticka fortsättningen av foten.

Nånstans halvvägs på foten kan det vara smart att göra hälen, så att fotlängden lätt kan mätas ut:
Ta loss maskorna från "tumtråden" och sticka en "tuta" till hälen med minskningar vartannat varv tills stickorna "möts" mitt på hälen, ca en tredjedel av maskorna återstår. Sy ihop maskorna med maskstygn.

Fortsätt med foten och minska för tårna.


När det sen blir hål repar man bara upp hältutan för hål där och från tårna om det blir hål där framme. Sägs det. Det här var mitt första par.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-26, 11:38   #9
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
tack så hemskt mycket för alla svar! har lagat och förstärkt dom nu med lappar stickade i samma garn och på sydda på insidan av sockorna. Förstärkte båda framme vid tårna/"trampdynorna" och vid hälen... hoppas bara på att det ska hålla nu, men det gör det nog!

nästa gång jag stickar sockor ska jag testa det där med att sticka med en strak tunn trådd, lät enkelt och bra

kram
// Stina
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons