Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-28, 15:19   #1
Butsibu Butsibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 8
Ärmhålsproblem

Jag ska sy en överdel till klänning i stumt bomullstyg (tyget "ditte" från IKEA). Jag har tillverkat mitt eget mönster av en ärmlös klänning som sitter som ett smäck på mig, men jag har problem att få till själva ärmhålen på den nya. Ska ärmhålen vara lite extra stora för att de inte ska strama? Som jag har gjort nu så stramar de väldans mycket. Det är likadant i halsringningen..

Detta är den första överdelen jag syr så lite problem räknade jag med Nästa projekt ska nämligen bli med ärmar (vilken typ har jag inte bestämt mig för än) och då kan det vara smidigt att få ordning på detta.

Jag har läst igenom mängder av inlägg nu och inte hittat något svar.
Butsibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 08:30   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Svårt att veta vad du menar med "stramar". Om man gör ärmhålets urringning liten och har en kroppsnära utformning kommer det troligen att bli problem när du ska röra armen framåt. Antar att det är så det "stramar".
Ett tips är att du går ut i affärer och provar liknande plagg och studerar deras utformning.
Ofta är ärmlösa överdelar ganska ordentligt urskurna i ärmhålet. Ser ditt ärmhål ut som på en T-shirt, dvs snävt, fungerar det bara om du har ett elastiskt tyg.
En annan faktor är rörelsevidd - är det liten rörelsevidd från bakstycket så kommer du att uppleva din utformning som stram när du rör armen framåt eftersom tyget baktill inte ger efter något.
"Sitter som en smäck" tolkar jag som att det är snävt och att du då får ha ett ordentligt urringat ärmhål. Är klänningen fordrad så måste också fordret anpassas så att det ger rörelsevidd. Därför nöjer man sig ofta med infordring i kanterna.

Senast redigerad av marie.s.g den 2012-03-01 klockan 08:42.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-01, 15:49   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Enklast tar du ett skräptyg och trixar med. Sänk armhålet 2,5 cm alltså inte kroppsnära.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
urringningsproblem, ärmhålsproblem


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons