Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-01, 16:11   #1
Palmhjärta Palmhjärta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 5
Nyköpt overlock - hjälp!

Jag har alldeles nyligen köpt en overlock och har egentligen hundra frågor... Men till att börja med, man behöver alltså 4 rullar i samma färg? Finns det någon instruktion på svenska någon stans på nätet? Har en Singer.
Något speciellt jag bör tänka på?
Palmhjärta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-01, 16:34   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du behöver fyra rullar, men dom behöver inte vara av samma färg. Det kan vara stora konor, 1000 metersrullar eller vanlig sytråd.
Köp stora konor av dom färger du använder mest, 1000 meters rullar av dom andra färgerna. Köp en rulle tråd i samma färg till den vanliga symaskinen också, så blir det enklare att byta mellan maskinerna.

Du behöver ha både overlock och den vanliga maskinen framme när du syr, så att du snabbt kan växla mellan maskinerna och sy på den som är bäst för tillfället.
Sömmar jag är osäker på brukar jag först sy på den vanliga maskinen med långa stygn, innan jag syr på overlocken. Det är lättare att sprätta vanliga långs stygn än overlock, sedan är det stor risk att du skurit bort tyg du behöver.

Det kan vara bra att följa färgkoden på träscema Då ärförsta gången du trär maskinen. Då blir det lättare att ställa in trådspänning och sånt. Du ser då tydligt vilken tråd som är fel. Gör samma sak om du senare får krångel med stygnen.

Rullfåll syr du med 3 trådar, du kan också sy tretrådig overlock. Sömmen blir glesare och stygnen syns mer på rätsidan om du syr med tre trådar. Tre trådar fungerar bra till att kasta sömmar med. Tre trådig overlock får den genom att ta bort en nål. Rullfåll tar du också bort en nål, mrn då måste antingen ställa om maskinen eller ta bort en del från maskinen, och andra någon inställning. Dt är lite olika å olika maskiner. Hur det är med din singer vet jag inte.

Lycka till med din nya kompis, hoppas att ni får mycket kul ihop.
Du hittar massor med tips hur man syr på overlock på youtube.com. Du kan söka på din maskin eller om du vill allmänt sök på ordet serger, så hittar du massor av bra filmer med många bra tips.

Senast redigerad av bila den 2014-03-01 klockan 16:58. Anledning: Gubben skrek att maten var klar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons