Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-27, 07:21   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Sy för stort och sy in?

Jag har blivit inspirerad av att sy en enkel sommarklänning så jag får nytta utav tygerna som bara ligger i garderoben.

Då jag aldrig riktigt sytt ett klädesplagg undrar jag om det skulle fungera att sy ett större nummer än man normalt har, tex nr 46 om man är 44 och sedan sy in där det behövs?

Jag har ingen docka så jag undrar om det inte vore enklast att sy större, ta på mig plagget, sen får sambon markera mha nålar var det ska tas in?
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 17:34   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Mät Dig, och sedan utgår Du ifrån det bredaste stället.
Mät mönstret och kolla vilken storlek som blir bäst.
Det är alltid enklare att ta in, än att lägga på där det inte finns tillräckligt med tyg.

Ska Du t ex sy en kjol, utgå ifrån Ditt stussmått, där brukar man vara som bredast.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-11, 07:07   #3
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tack så mycket. Semester kom i vägen för sömnadsplanerna men jag ska försöka ta tag i det snart. Kanske. Har lyckats gå ner i vikt nu (\o/) så jag ska nog först avvakta och se.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 14:47   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Är det problem med olika storlekar på olika kroppsdelar? Ett köpt mönster?

Jag har en storlek upptill och en annan nertill och är överlag extra lång och spretig. Dvs - olika storlekar på bredden och längden och framsida och baksida *puh!* Jag kontrollmäter och ringar in mina storlekar i storleksguiden på mönstret. Jag utgår från mi största storlek och utifrån den gör jag ändringar. Ibland gör jag veck mitt på mönsterdelarna (ändringen motsvarar storleksmarkeringarna runt plagget) så att det blir rätt form och storlek på de olika delarna. Ibland räcker det att bara rita nya linjer tvärs över storleksmarkeringarna på mönstret. Man får se upp så att man inte får olika långa sömlinjer på delar som ska passa ihop.

Jag tycker att det blir ett bättre resultat om man att ändrar först och syr sen.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 10:10   #5
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Största problemet är att jag är novis på sömnad. Men nu har jag ett gäng böcker hemma om sömnad så jag får väl försöka traggla mig igenom de, mening för mening.

Andra problemet är precis som du gissade, jag är strl 44 uppe och 46 nere med breda höfter och utskjutande voluminös Beyonce-rumpa. Det sistnämnda gör byxköp till en veritabel mardröm. Jag hittar ALDRIG något som sitter skönt, och snyggt ska vi helt glömma.

Då mönsterändringar troligtvis skulle bli lika mardrömslika när det gäller byxsömnad, tänkte jag om det enklaste vore att sy upp strl 48 och sen bara ta in där det behöver tas in. Men sen har jag förstått att det inte riktigt är så enkelt. Man måste kunna mönsterpassning och hur det ska tas in och på vilket sätt för att det ska bli ett jämnt och fint resultat. De kunskaperna saknar jag. Får väl bli att traggla sömnadsböcker innan jag försöker mig på lite toile.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-13, 13:03   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
http://www.bokstugan.se/bok/17405.html

Den här gamla boken har jag haft och har fortfarande mycket nytta av. Inget för syproffset kanske men bra för hobbysömmaren. Lättförståeligt med steg-för-steg-instruktioner och tydliga bilder. Den innehåller ett par sidor om hur man kan ändra mönster efter personliga egenheter och ett avsnitt om provning och ändringar av plagg man håller på eller har färdigställt.
Det finns säkert fler böcker med sådana tips.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-14, 12:52   #7
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tack för tipset. boken är beställd och bör komma i nästkommande vecka. Jag hittade den på bokborsen.se för 80kr.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-15, 10:42   #8
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Hej igen,
Vad kul att du hittade boken! ...och så billig! Tack för tipset om boksajten. Den ska jag komma ihåg att kika i nästa gång jag letar någon bok.
Nu är jag tillbaka med ett tips till - gör en egen provdocka. Jobbig att göra men oj! så bra att ha! Alla "perfektioner" som en köpesdocka saknar finns med. Jag gjorde min så att jag kan prova också byxor på den.
Här är en gammal tråd om det -> http://www.sysidan.se/forum/showthre...F6ra+provdocka
Det är inte alla som gillar sina tejp-dockor men jag gillar som sagt min. ...och den luktar inte alls illa som en del skriver att deras dockor gör. Skulle du vara intresserad av att försöka dig på det projektet delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. I tråde står också om en docka gjord med gips och fogskum. Det låter som om det skulle kunna vara en enklare lösning. Om jag skulle behöva en ny docka någon gång så kommer jag att kolla det.
Namn:  provdocka_200.jpg
Visningar: 465
Storlek:  20.0 KB

Senast redigerad av dreamcatcher den 2013-09-15 klockan 10:57.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-15, 19:09   #9
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Jag har faktiskt lekt med tanken att göra det, men nu på sistone funderar jag på att istället önska mig en rejäl docka (den med träfot) från England i julklapp. Nackdelen är att de är ruskigt dyra.

Jag hoppas ju kunna gå ner mer i vikt och en docka är inställbar. Viktstabil har jag tyvärr aldrig varit, annars hade en hemgjord docka varit ett praktiskt och billigt alternativ. Jag avvaktar nog en månad för att se vartåt vikten barkar, men jag misstänker att du kommer få höra ifrån mig.

Bokbörsen är en kanonsida, där har jag hittat massor med böcker som varit slutsålda på andra ställen. En guldgruva.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 15:06   #10
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
Jag har provdocka som är färdigköpt, tycker inte du ska lägga pengar på en sådan. Mycket bättre att göra en egen som stämmer med dina mått även om du går upp/ned i vikt litet. Jag tycker det är svårt att ställa in dockan så måtten stämmer överallt och man får ändra en del även efter att ha provat på dockan. Det är också ganska mycket pengar att lägga ut för något som inte funkar till 100 procent.
Lycka till med ditt syende!
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 16:45   #11
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Ok, bra att veta Ann-Britt. Tack för tipset. Fördelen med att göra en hemgjord docka är ju helt klart att även om jag går upp i vikt så tenderar jag på att tjockna till rätt jämnt över kroppen så det blir enkelt att vaddera dockan extra. Går jag ner i vikt får jag bara lite mer rörelsevidd i kläderna och kan i värsta fall fila ner dockan.

Jag har kollat på instruktionerna över hur man gör egen docka. Killen som gjorde instruktionen använde polyuretan skumspray. Vart tusan hittar man nåt sånt i Sverige? Det vore ju onekligen ett roligt helgprojekt att göra ihop med sambon.

EDIT:
Polyuretanskum verkar vara relativt standard inom byggbranchen för isolering, så vilket varuhus som helst bör ha det hemma. Dock verkar det som att det ska appliceras i lager som måste torka/stelna däremellan. Jag vet inte hur killen i instruktionen gjorde, det ser ut som att hela dockan är av polyuretan. Om det måste appliceras lager för lager kommer tillverkningen av dockan ta bra mycket mer än en helg då varje skikt måste torka minst 24h.
Alternativet är att applicera skummet tills man fått en viss tjocklek på lagret för att sedan fylla upp resten av dockans innandöme med annat. IKEA har billiga kuddar (12kr/st) som man kan slakta och använda den polyesterfyllningen till resten av dockan. Jag skulle ju helst vilja ha ett fast innandöme i dockan så jag kan snickra ihop ett stabilt fotstöd till den, så den står stadigt. Det blir ju onekligen ett projekt det här.

Senast redigerad av bookia den 2013-09-16 klockan 16:58.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 16:47   #12
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Hej dreamcatcher, boken du rekommenderade kom idag. Den är SKITBRA!

Precis det jag behövde, alla sömnadsmässiga rappakaljaord satta under tydliga illustrerande bilder så nu börjar jag fatta vad alla dessa ord egentligen står för.

Tack för tipset, den här boken behövdes verkligen.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 20:17   #13
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Hej Bookia! Ursäkta att jag dröjt med att svara - ibland blir det mycket att stå i. Vad roligt att du gillar boken! Här är den en välbläddrad favorit! - jag förstår så bra hur jag ska göra när jag läst i den.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons