Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-28, 19:39   #1
MariaGBG MariaGBG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 44
Vad betyder det här?

Så här står det i beskrivningen:
Lyft en maska som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

Jag fattar inte vad jag ska göra. Ska jag bara sticka den andra maskan och dra den första över? Men då maskas den av eller? Hjälp mig alla ni duktiga stickare på sysidan!!
MariaGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 19:43   #2
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
Ska försöka hjälpa dig. Du lyfter maskansom om du skulle sticka den MEN drar inte garnet igenom den sen stickar du den andra och drar den lyftade m över det blir en íhoptagning alltså maskantalet minskar. Men vad är det du stickar är det ett mönster med hål i eller??
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 20:45   #3
MariaGBG MariaGBG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 44
Det ska bli en tröja med ragnalärm. Nu har jag kommit dit där ärmen ska stickas ihop med fram och bakstycket. Här är hela stycket:
"Minska 1 m på varje sida om alla märktrådarna (= 8 minskade m per minskn.varv) Minska i varje övergång mellan ärm, fram och bakst (starta 3 m före märktråden): 2 rm tills, 2 rm (märktråden sitter mitt mellan dessa 2 m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över."
Jag fattar ingenting!
MariaGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 20:54   #4
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
"Minska 1 m på varje sida om alla märktrådarna (= 8 minskade m per minskn.varv) ========Det är väl VAD du ska göra

Det är hur du ska göra det ======== Minska i varje övergång mellan ärm, fram och bakst (starta 3 m före märktråden): 2 rm tills, 2 rm (märktråden sitter mitt mellan dessa 2 m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över."
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 20:58   #5
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
Det bli ju 8 minskningar
framstycke=2
vänstra Ärmen=2
Bakstycket=2
Högra Ärmen=2

Du har 4 märktrådar eller hur?
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 06:32   #6
MariaGBG MariaGBG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 44
Japp 4 märktrådar!

Jag är med på att jag ska minska 4 m, men jag fattar inte vad de menar med att lyft en maska och drag den över. Ska den stickas där eller ska den inte stickas alls? Den måste ju vara kvar för annars blir det för många avmaskade/varv eller? För jag ska ju avmaska på varje sida om märktrådarna.
MariaGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 09:20   #7
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
"Minska 1 m på varje sida om alla märktrådarna (= 8 minskade m per minskn.varv)"

De varv du minskar på minskar du 8m på det varvet.

Den lyftade maskan ska inte stickas men du lyftar den som OM du skulle sticka den dvs. du sticker in stickan som när du stickar räta maskor.swdan dras den över näste stickade maska.
Svårt att förklara i text.

På en raglanärm som man stickar ihop blir ju ihopsättningen att man minskar en maska i varje sida på alla fyra styckerna. Kolla på bilden på mönstret om du kan se det.

Senast redigerad av Minna den 2008-01-29 klockan 09:22.
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 09:22   #8
blunda blunda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 20
nej den lyfta maska ska inte stickas alls, den ska bara lyftas över den senast stickade maskan. Det blir inte för många avmaskningar, det blir den andra minskningen. Den första de som stikas tillsammans, och den andra minskningen är den som lyfts, ostickad så att säga, över maskan.
Hoppas det ordnar sej

ops för långsam
blunda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 11:44   #9
MariaGBG MariaGBG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 44
Vad skulle man göra utan alla vänliga själar som vill dela med sig av sin kunskap!

Nu tror jag att jag är med. Man ska alltså inte upprepa proceduren åt andra hållet efter märktråden!? Det var jag helt övertygad om och då hade det ju blivit galet många maskor som försvunnit. Den andra maskan ska liksom maskas av istället för stickas in tillsammans med en annan maska (som vanligt).

Får jag fråga varför man ska minska på detta sättet istället för sticka ihop två maskor?

Tusen tack för all hjälp!
MariaGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 12:35   #10
avslut090119 avslut090119 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 46
Det är för att ihoptagningen ska bli olika håll dvs när du stickar ihop två maskor så "lutar" det åt höger och när du lyftar m och drar den över den stickade så "lutar" det åt vänster (eller så blir det tvärtom) men jag tror du förstår hur jag menar.

Vad bra att det fixade sig till slut och lycka till med den fortsatta stickningen.
avslut090119 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons