Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-04, 10:36   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Nybörjarfråga

Kan man på en overlock så att säga börja att sy mitt på tyget, om jag skulle vilja ha en dekorativ overlocksöm, som inte går ut över tygkanten? eller måste man alltid börja att sy utanför tyget?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 10:48   #2
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Det är nog olika från maskin till maskin. På vissa kan du sy overlocksöm mitt i, bara du fäller ner kniven, på andra blir det pannkaka eftersom tyget glider. Det bästa är att du frågar på syaffären där du hittar maskinen du vill ha.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 11:43   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har funderat på en Bernina 1150MDA. Någon som vet hur det funkar på den?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 12:03   #4
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Cool

Hej du!!
Det är ju så att dom flesta overlockar både syr och klipper,men om man har en coversöm på maskinen eller kanske har en renodlat covermaskin,så kan du börja sy mitt i tyget.
Dom maskinerna jag har haft har man inte kunnat sy mitt i tyget,p.g.a.att den överkastar och då hjäper inte att fälla in kniven.
Nu har jag en overlock kombimaskin,och om jag syr kadjesöm eller coversöm då kan jag börja sy mitt i tyget.
Kolla också på recensioner här på sysidan,och fråga flitigt.
Här finns alltid många vänliga själar,som svarar gärna.
Man lär ju mest av andras tabbar och misstag.
Och så slipper förhoppningsvis göra några själva
Sy hälsningar från TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 12:08   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
På den finns ju ingen täcksöm vad jag kan se, däremot finns flatlock/flatsöm. Den kan man använda mitt på tyger men man syr inte mitt på tyget. Det man gör är att man viker tyget, syr så ena halvan av sömen hamnat på tyget och den andra utanför, över den vikta kanten. Sedan viker man ut tyget igen och drar lite så att sömmen slätas ut. Detta gör att man är lite mer begränsad än när man syr som på en vanlig maskin.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 17:36   #6
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Ja,så är det som Cecilia här säger!
Jag gjorde denna söm många gånger på min förra maskin men det är helt klart roligare att kunna sy "på riktigt"mitt i tyget.
Jag skulle gärna ha både täcksomsmaskin och vanlig overlock för sig(det är det allra bästa)men jag har inte råd just nu!
Och förresten vore det ju inte så dumt med ett par symaskiner till.Men som sagt för mig pengafråga!
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-04, 17:49   #7
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Tack så mycket för era snabba svar. Det får bli en utan täcksöm så länge, tror jag, så får jag "uppgradera" senare.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 08:10   #8
ElinL ElinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 28
kombinera

Jag har en Singer 4-trådig ocverlock plus en separat täcksömsmaskin (Janome Cover Pro) som jag nyss köpt. Jag är jättenöjd med att ha sömmarna uppdelade på två maskiner. Bägge är väldigt lätta att använda och att trä (fr.a. Cover Pro). Det är smidigt att växla mellan sömtyperna eftersom bägge maksinerna står färdigträdda bredvid varandra. När man syr omväxlande olika korta sömmar i barnkläder är det mycket bra!
ElinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons