Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-04, 23:24   #1
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
"Fancy Silk Sock" - har någon här stickat?

Finns det någon här som stickat "Fancy Silk Sock" ur boken Knitting vintage socks av Nancy Bush?
Hur tycker ni att storleken blev?

Det är ju ursprungligen en barnsocka, men författarinnan anser att med Lornas Laces Sheperd Sock Yarn och stickor 2,5mm så ska de passa "a small womans foot". Det är också ett väldigt populärt mönster bland alla stickare på internet,bild-googla på "fancy silk sock" så får ni se, och det verkar oftast vara fullvuxna kvinnor i sockarna på bilderna.
När jag stickar i Lornas Laces, samma som i boken och samma som de flesta på internet använt, och med större stickor så blir kragen ändå väldigt mycket för smal för att kunna träs över hälen.
Passar bättre runt handleden faktiskt.
Och jag har väldigt smala handleder, och fullt normala fötter i storlek 37.
Så, vad säger ni? Har alla stick-bloggare där ute anpassat mönstret efter eget huvud utan att tala om det, eller vad har jag missat?
Vet att skandinaver har bredare fötter än sydeuropér när det gäller standard för skor, men det är ju löjligt om jag inte ska kunna sticka ett par sockar efter amerikanskt mönster!
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 12:34   #2
MariaSlattman MariaSlattman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 27
Jag har stickat dem i Lorna's Laces och efter mönstret. Jag får dem på foten och jag har storleken 38.5. Mönstret är inte ett barnmönster utan anpassat till vuxna fötter. Det är bara förlagan som är ett barnmönster.
Men jag kan hålla med om att den inte blir speciellt stor. Färemot så har jag hört att just Lorna's Laces töjer sig när man använder dem så du skall nog se att dina sockar passar perfekt när de är klara.
Bild finns här: http://annamaria.typepad.com/blog/20...silk_sock.html
MariaSlattman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 15:46   #3
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Tack för svaret, jag får väl sticka lite längre på skaftet innan jag ger upp...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons