Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-04, 07:45   #1
StarLiza StarLiza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 41
Question Ska sy en fleecetröja och behöver lite råd

Jag ska sy en fleecetröja att ha innanför jackan nu då det börjar bli kallare dagar igen.

Frågan är, det är ett tunt fleecetyg, bör jag sy i dubbelt tyg vid oket och axlarna? Eller blir det bara klumpigt? Jag har tänkt mig en anoraksmodell som är avdelad vid bysten där jag ska sätta hyskor som knäppning. De är ganska tunga, så jag vet inte om det blir så bra som jag inbillar mig. Jag har inget mönster utan ska sy på fri hand (rita av en gammal tröja helt enkelt) och sedan konstruera oket sjäv. Är jag dum som gör så? Spelar det någon roll vilket håll man klipper i fleecetyg? Det finns väl ingen trådriktning i det va?

Vad mer bör jag tänka på?

Jag är då nybörjare, men det märks väl med alla mina frågor...
StarLiza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 08:55   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Hej Lisa

Jag skall försöka räta ut några av dina frågetecken.

Att rita på fri hand är alltid lite en utmaning men om du tar till ordentliga sömsmåner och tråcklar i hop styckena innan du syr i hop på riktigt så kan du prova och justera storleken.

Jag tycker att du skall ha det dubbelt på oken om det är ett tunnt fleeccetyg. Om du skall sy i knappar, hyskor eller knapphål så lägg i en förstärkning av antingen flieseline eller ett bommullsband (tygbit). Om din tröja skall hålla formen och inte töja ut sig i axelsömmar och ärmhål så tycker jag att du skall ha med ett bomullsband även där. (finns inget värre än kläder som töjer ut sig till oigenkännlighet)

Hyskor kan nog kännas klumpigt men jag vet inte hur de ser ut så du får känna av själv. Själv skulle jag inte ha någon öppning fram (om jag inte har blixtlås) utan göra den som en tröja med ett ok som går lite omlott upptill.

Skall du ha den under en jacka eller kappa som inte är ihopsnörd nertill så föreslår jag att du gör en kanal nertill med ett snöre eller resår. Det drar in kallt annars. ( jag vet har gjort det misstaget själv )

Lycka till fråga gärna mer! Alla har vi varit nybörjare någon gång. Kram
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 09:02   #3
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Alla har vi varit små...

Nybörjare har vi varit allesammans och fel har vi gjort....
Kan bli lite för klumpigt om hyskorna är lite för tunga. Se om du hittar ett par lättare hyskor eller en annan knäppning.

Jag hade nog inte sytt dubbelt i oket,(kanske om det är väldigt väldigt tunnt) men i axelsömmarna ska du ha ett litet band som är lika långt som axeln ska vara för fleece töjer sig. Skulle gjort lika i sömmen vid oket...

Vissa fleecetyger sträcker sig olika mycket på längden och bredden, du får testa dig fram, kolla oxå om det ändrar färg när du tittar på det från olika håll, gör de´ det ska du lägga alla bitarna på samma håll, om det inte gör det kan du lägga dem i trådrikning med några upp och något ner, (hoppas du fattar vad jag menar )

Lycka till...
Anne-Lii

Senast redigerad av Avsl080403 den 2007-09-04 klockan 09:06.
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 09:17   #4
StarLiza StarLiza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 41
Töjer sig tyget även om jag använder min overlock tro?

Tack för alla tips. Eftersom jag är het och tokig har jag klippt ut allt redan. Hade jag väntat lite så hade jag gjort omlottskärning, så smidigt det hade blivit, men nu får jag väl joxa lite antar jag. Kragen blir det mest besvärligt med antar jag, men ska se om jag kanske kan göra en kort kinamodell.
StarLiza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 09:20   #5
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Jag använder bandet på axeln när jag syr på overlocken.
Anne-Lii
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 09:20   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Overlock

Är det optimala att använda. Så bra att du har det! Tänk bara på att ställa in pressarfotstrycket så att det inte töjer sig. Omlott kan du göra i efterhand om du bara klurar lite och syr tll extra tyg mitt fram!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 09:23   #7
StarLiza StarLiza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 41
Tack!! Då ska jag leta band, trä aset till Overlock och sedan sätta mig med tungan rätt i munnen och börja sy ihop alla delar.

*det mest spännande är ju det, det är fort att det går fel*
StarLiza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 09:25   #8
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Liza

Jag glömde en sak som är viktig



TRÅCKLA TRÅCKLA OCH TRÅCKLA

PROVA PRÓVA OCH PROVA!!!

Kram och lycka till hoppas vi får se tröjan IRL
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 09:26   #9
StarLiza StarLiza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 41
Ja just det ja!!

Tro om jag skulle släpat in provdockan jag köpte i ett svagt ögonblick? Den är inte ens använd av mig då sommaren kom ivägen med allsköns pyssel utomhus. Den kan nog komma till användning nu.
StarLiza är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons