Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2023-11-22, 19:53   #1
linda.f linda.f är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2014
Inlägg: 6
Vilken storlek på tvillingnål?

Jag ska köpa min första egna symaskin nu och trots att jag inte har några avancerade syprojekt på gång så vill jag passa på att köpa lite tillbehör. En uppsättning nålar av storlekar 65-90 bör finnas hemma och lite bastrådar samt tomma spolar. Finns det något mer som bör köpas?

Jag har ibland saknat en tvillingnål så det vill jag passa på att köpa men jag vet inte vilken storlek som är lämplig. Jag kommer använda den för att sy coverstitch.
Maximal stygnbredd på sicksackstygn för maskinen är 5 mm. Det står att man ska använda 15x1/705-nålar.

Jag tänker mig att tvillingnålen ska fungera på toppar/linnen/t-shirts, alltså inga tjocka plagg direkt. Plaggens material består mestadels av bomull men med lite stretchmaterial i.

Vilken storlek låter mest lämpad för det? 75 eller 80 eller någon annan?

Ska det vara en stretchnål eller vanlig?

På de plagg jag har är det 4mm eller 6mm mellan raksummarna. Vilken storlek mellan nålarna är lämplig för det?
linda.f är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-23, 17:17   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
Bredden är en smakfråga. Kom ihåg att provsy på en lapp innan du syr med dbnål. Du kan behöva lätta på undertråden om sömmen på ovansidan sticker upp.

Absolut alltid stretchnålar till stretchtyg.

Du kan gå in här denna länk. https://bibbistextil.se/kategorier/s...tem-130-705-h/ och läsa på om olika symaskinsnålar m m.

Bibbi står sig bra i både kvalitet och pris. Handlar allt där som jag behöver. Mycket bra på att hjälpa med rådgivning m m.

Lycka till med sömnaden! Ser fram mot att se dina alster här på sidan.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons