Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-01, 21:06   #1
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Question Sy i trikå

Hejsan!

Nu känner jag mig urdum..

Idag har jag fått min nya symaskin (en Husqvarna Prelude 370) och har genast satt igång att sy ett par bebisbyxor i trikå. .

Tidigare har jag bara haft raksöm, zigzag och trestegszizzag att tillgå och då använde jag en smal zizzagsöm för att sy i trikå (samt trestegszigzagen för att kasta kanterna).

Nu har jag äntligen en symaskin med några trikåsömmar och då upptäcker jag att jag hela tiden undrar "Vilken söm ska jag använda till det här momentet?"

Nyss har jag använt overlocken till att sy ihop sidsömmarna, och det funkade ju bra.

Men nu fastnade jag.. På insidan, en bit ner på byxbenen ska jag sy fast en remsa (med invikta sömsmåner) som ska bli en dragsko att trä resår i. Byxbenen ska alltså få en liten "volang" med hjälp av resåren.

Nu undrar jag vilken söm jag ska använda för att sy fast dessa dragskor. Sömmarna kommer ju synas på utsidan. Inte får de vara alltför breda heller, eftersom det ska gå att få in resårbandet i kanalen mellan dem sedan.

Förut skulle jag ju ha tagit min vanliga lilla smala zigzag, eftersom jag inte hade något val, men nu?

Raksöm skulle ju varit det självklara valet om tyget inte vore stretchigt..

Så småningom ska jag förstås också fålla byxbenen och då står det bara "Sy fast sömsmånen med en stickning" - vad menar de då?

Jag kan förstås improvisera, men tänkte ändå passa på att fråga er experter innan jag sabbar något i onödan...

Tacksam för all hjälp!

// Linda
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 23:08   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Bara för att du har en overlock betyder inte att du behöver sy allt på ett trikåplagg på den. Nu vet jag inte exakt vad för typ du har, men som exempelvis på min Bernina kan jag inte sy sk. täcksöm. Det är den som du använder för att göra "stickningen" när du fållar armar och ben. En vännina har en overlock där hon kan montera bort kniven och trä tråden så att hon kan sy täcksöm. Enligt henne går det fortare att göra dessa sömmar direkt på den vanliga symaskinen. Vill man ha täcksömmens effekt, med två trådar, köp en tvillingnål för stretsch/trikåtyg. Funkar super.

Ngt jag inte förstår, Vill du använda de trikåsömmar som finns på den vanliga symaskinen, inte overlocken? JAg skulle använda vanlig raksöm för att sy på "remsan" som ska bilda kanal för resåren. Tips läs instrukionsboken för båda maskinerna, där finns många tips.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 06:04   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vet ju som sagt inte vilken overlockmaskin du har men jag antar att du har en utan täcksöm. Sedan undrar jag om mönstret du använder är gjort med tanke på att använda elastiskt tyg? Det låter inte så även om det inte behöver hindra en från att göra byxtan i trikå. Man kan ju dock bli tvungen att ändra på en del detaljer för att få det som man vill.

En sådan detalj kan vara att du ska strunta i att vika in sömsmånerna på remsan och sy fast den med en bredare söm istället. (helt platt uppepå om du förstår hur jag menar)

Du ska inte använda raksöm för den kan lätt spricka eftersom det är ett elastiskt tyg du syr i och raksömen är stum. Detta gäller om både tyget och remsan är elastiska. Om du syr på en oelastisk remsa så kan du ju använda raksöm.

De alternativ du har är dels att använda tvillingnål. Kan funka fint men det kan också bli som en bula mellan nålsömmarna. Om du ska sy med tvillingnål skulle jag vika in sömsmånerna och sedan sy med en nål utan för remsan och den andra på remsan. Hur som helst är tvillingnål ett bra alternativ till en täcksöm, så en investering i en tvillingnål kan kanske vara en bra idé ändå.

Sedan kan du dels använda alla sömmar på din maskin som ger någon form av elastisksöm, vilket vad jag kan se finns flera stycken av. Med detta alterna tiv så viker du inte in sömsmånen. Sy istället fast remsan direkt på. Ta en provbit och testa vilken söm som ser bäst ut. Själv skulle jag använda våffelsömen (ser ut som en massa små rutor).

Du skulle kunna prova förstärkt raksöm också. Den är faktiskt lite elastisk men den kan också bli för stum. Om den funkar så är den nog det bästa alternativet. Välj i så fall lite längre stygnlängd (minst 3 mm). (Den använder du precis som en vanlig raksöm)

Måste också påpeka att man oftast inte behöver kasta kanterna på ett trikåtyg. Det är sällan de repar upp sig. Numera har du ju en overlock så då försvinner den delen ändå av sig självt.

Hoppas detta inte blev för rörigt utan var till någon hjälp.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 08:25   #4
HelenaH HelenaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 16
Linda, rätta mig om jag har fel, men du menade väl inte att du har en overlockmaskin också? Jag tror att Johanna och Cecilia möjligen missuppfattade detta. Det du menar med overlock är väl den söm som kallas "overlock" på en vanlig symaskin? Jag har nämligen inte heller någon overlockmaskin utan syr trikåsömmar på en vanlig symaskin.
Tvillingnål är det som gäller för fållar om man syr i trikå på vanlig symaskin. Tänk på att lossa på undertrådsspänningen ganska mycket (testa noga på en provlapp). Då kan man oftast undvika "bulan" mellan de båda sömmarna. Välj också en ganska lång stygnlängd. Tänk också på att alltid använda syntettråd när du syr i trikå (även bomullstrikå), eftersom bomullstråd är mycket stummare och går av när tyget töjs.
Hur du ska sy fast remsan för dragskon är knivigare. Det finns tvillingnålar i olika bredder; kanske kan det funka att använda en sådan där de båda nålarna sitter rätt tätt.
Eller också gör du dragskon genom att sy fast en remsa av tunt vävt tyg på avigsidan i stället ... Då går det ju bra med raksöm.Och så två små knapphål att dra ut snodden igenom om du vill ha rosetter på rätsidan.
HelenaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 08:53   #5
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Hej på er!

Tack så hemskt mycket för att ni försöker hjälpa mig! Vad glad jag blir!

Nu inser jag att jag var lite otydlig i mitt inlägg. Helena, du har rätt i att jag inte har någon overlockmaskin. Det jag menade när jag pratade om "overlock" var helt enkelt sömmen på min vanliga symaskin.

Cecilia - mönstret jag har är avsett för plagg i typ tunnare joggingtyg, och det är ju i och för sig inte jätteelastiskt, men jag tror problemet mest ligger i att beskrivningen är lite knapphändig för en nybörjare som jag.

Tyget jag använder är inte heller det mest elastiska trikån så jag tror att förstärkt raksöm skulle kunna funka till att sy på kanalerna.

Att göra dragskon av vävt tyg var ju också en smart idé. Just nu har jag klippt den av trikåtyget, men på andra ledden så det är en aning mindre töjbart..

Tvillingnål inhandlade jag också igår så det kan jag iofs också testa. Men det känns lite läskigt avancerat av nån anledning... Är lite osäker på hur jag trär trådarna då. (Lyckades ju lagom trä maskinen på vanligt vis igår eftersom den ju inte såg ut precis som min gamla invanda. )

Men nu har jag ju fått en massa bra tips att testa. Så här ska bli experimenterande av!

Tack!!

// Linda
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 09:16   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Var har du hittat mönstret du använder? Hur står det att man ska göra när man syr på remsan?

Vad gäller tvilling nålen behöver du inte vara orolig. Det brukar finnas något ställe man kan sätta den extra trådrullen uppe på maskinen. Sedan trär du bara precis som vanligt fast med två trådar. Det enda som skiljer är att du längst ner naturligtvis trär en tråd i varje nål. Jag brukar se till att inte sno trådarna för mycket om varandra dock när jag trär, men det är ju inte så svårt att undvika.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 12:28   #7
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Mönstret är ur Ingelise nr 1 2004, och jag gissar att de räknar med att deras läsare har lite sömnadsvana. (Det har jag iofs också - LITE. )

"Vik in 1 cm sömsmån i båda sidorna på dragskon och sy fast den vid sylinjerna (markering på byxbenet). Klipp två 20cm långa bitar av resårbandet och trä i..osv"

Funderade ett tag på om de menade att jag skulle vika in 1 cm sömsmån på dragskons kortändar och inte längs med hela längden som jag gjort nu. Men eftersom resåret är 5 mm brett och tygbiten till dragskon är 4,5 cm bred så skulle det ju ha inneburit att kanalen blivit allt för bred.

Nu har jag iaf sytt fast dragskona med försträkt raksöm. Den verkade elastisk nog!

Som vanligt blev det bara halvsnygg söm trots att jag testat flitigt på vikta provlappar innan. Provade div trådspänningar, men på baksidan blev sömmen aldrig riktigt, riktigt prydlig. På byxben nr två sydde jag därför från framsidan istället och det blev ju bättre!

Fusklösning. Eller gör ni så ibland? Det är ju jättesvårt att veta om man syr på precis rätt ställe när man inte ser det man ska sy fast.

Nu ska jag iväg ett tag, men ikväll ska jag nog stifta bekantskap med tvillingnålen, Cecila!

// Linda
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 13:15   #8
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag skulle gissa att det är 1 cm sömsmån du ska vika in i kortändarna på dragskon. Precis som du konstaterar. Hur kommer annars änderna att se ut, där dragskon dras i?

Som jag förstår la du remsan på insidan av byxbenet. Jag syr alltid stickningar, det som kommer att synas från utsidan, så att det är övertråden som gör den. Vet inte varför jag gör det, men jag tycker att det blir finare söm.

För att veta exakt var jag ska sy på utsidan för att träffa rätt på baksidan är det viktigt att nåla. Använd dig av mätbrickan/linjalen som sitter intill pressarfoten. Det är bra stödlinjer att följa med en kant på plagget. Mät ut innan du börjar sy om det ska vara ex. 3 eller 3,5 cm från kanten som sömmen ska gå för att träffa rätt på baksidan. Är det längre upp på benet än att det finns ngn markering på symaskinsarmen, sätt en bit maskeringstejp som tillfällig markering.

En god sömmerska kan fuska så det ser bra ut :-) Det finns inga rätt och fel, bara bättre och sämre sätta att lösa ett problem på.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:27   #9
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Hej på er igen!

Jag har sytt klart byxorna och nu har jag även lyckats fota dem så en bild ligger i mitt album "babykläder" nu.

Johanna - jag förstår hur du menar med dragskonsändar och att man borde vika in sömsmånen där! Nu kallar de detta för en dragsko i mönstret, fastän det egentligen bara är en fuskvariant, i form av en resårkanal. Resåren trädde jag i kanalen och sydde fast dess ändar i innerbenssömmen. Rosetterna sätter man bara på utanpå de färdiga byxorna så att det ska se ut som om banden dragigts genom kanalen...

Cecilia - Wow! Jag lyckades trä tvillingnålen. Och sy med den! Tack för att du avdramatiserade det hela.


Helena - jag letade och letade i instruktionsboken och finurlade en del, men lyckades inte hitta hur jag skulle ändra undertrådsspänningen på denna symaskin!
På min gamla är ju spolkapseln lös, och där vet jag ju hur man reglerar med den lilla skruven (även om jag inte var kompis med den alltid).
Testade en del med olika övertrådsspänningar och sydde med den bästa. Tyvärr blev mina tvillingsömmar blev ganska "buliga" ändå...

Nåja.. Detta blev kanske inte det prydligast sydda klädesplagget. Men vad 17 - jag lär mig väl nån gång!

Tack för hjälpen!

// Linda
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons