Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-05, 11:51   #1
nikasp nikasp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 8
Question Hur syr jag tummhål i en mudd?

Hej, första inlägget här. Jag vete tusan vad jag ska googla på så jag undrar hur jag gör för att sy tumhål i mudden på den här underställströjan. Mudden och ärmen är lång så det skulle vara perfekt när jag är ute och fotar i naturen.

Jag har ärvt en bra Pfaff maskin från mitten av 80-talet så den har säkert vad jag behöver.

Är det så enkelt som att bara göra ett snitt och köra väldigt tät sicksack eller bör man göra någon typ av kantband så det inte "går upp" völdigt fort osv? Jag är novis så tacksam för tips.

http://www.woolpower.se/_images/prod...K_MEN_LPIC.gif
nikasp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 11:58   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Har ingen erfarenhet av tummhål men det första som slår mig är ett knapphål. Gör ett långt knapphål och sprätt upp det så är det ju ingen risk att kanterna trasar upp sig.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 12:08   #3
nikasp nikasp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 8
Jag är såpass nybörjare (och man) så jag har bara sytt ihop enklare saker med raksöm och sicksack tidigare. Finns det någon film eller tips hur man syr knapphål? Det låter som rätt tänkt, det är bara ett långt knapphål i princip.

Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Har ingen erfarenhet av tummhål men det första som slår mig är ett knapphål. Gör ett långt knapphål och sprätt upp det så är det ju ingen risk att kanterna trasar upp sig.
nikasp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 15:54   #4
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hittade denna länken, den visar olika knapphål, beroende på maskin
http://sew4home.com/tips-resources/s...e-a-buttonhole
Jag hade nog också sytt knapphål för tummhålet. Man syr alltsp knapphålet först innan man sprättar upp i mitten. Man kan sy sådant för hand också
http://knapp-carlsson.se/Sy-ett-knapphaal.html
Det bästa är ju om du har instruktionsboken till din symaskin, som beskriver hur man gör ett knapphål. Prova ett par gånger innan du gör det på plagget. också att tänka på, i alla fall på den maskinen jag sytt knapphål på, syr den baklänges o inte framåt när den syr knapphål.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 15:58   #5
nikasp nikasp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 8
Tackar för tipsen, ska leta fram manualen och kolla!
nikasp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 20:59   #6
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
I de tröjor jag har som är så är sömmemn sydd "inuti" mudden. Tror det blir skönare att inte ha sömmen runt tummen. Jag har också funderat lite på hur man skulle göra.
Om hålet ska vara där sömmen man syr ihop mudden med, då tror jag man måste börja med att sy ihop mudden (för att få cirkel) mellan tumhålen. Och sen sy halva tumhålet från ena sidan, och andra halvan från andra sidan. Och sen för att få mudden cirkulär mellan tumhål och ärm. Går det att förstå hur jag menar?? Svårt att beskriva... Så att mudden blir som nedan(de lodräta strecken är sömmen för att få mudden cirkulär), men att parenteserna alltså blir sydda mot varandra, så att sömmen där hamnar inuti mudden.
|
|
|
( )
|
| <--här viks mudden
|
( )
|
|
|
Sen så har jag på en del sett att man sytt ett kantband och att sömmen mellan mudd och ärm är nära tumhålet, och att kantbandet går runt hålet och ligger omlott där det sys mot ärmen, då skyddas tummen också från skav av sömmen. Så att mudden ser ungefär som här nedanför.
____
_
( )
_X__
Får inte till det riktigt, alla mellanslag längst till vänster försvinner när jag sparar inlägget. Men tänk nåt extra mellanslag så att krumelurerna här ovanför hamnar rakt ovanför varandra.

Senast redigerad av svirr den 2012-02-06 klockan 21:02. Anledning: strecken hamnade helt galet...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 10:35   #7
nikasp nikasp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 8
Tack för tipset, ska ta tag i detta snart. Det lockar lite att ta den enkla vägen och sy ett knapphål så jag bara behöver sy och skära hål... Gör inte jättemycket om det blir *lite* oskönare.
nikasp är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
tumhål, underställ


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons