Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-30, 17:21   #1
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Lightbulb Nybörjare köptips Symaskin

Hejsan,Hejsan! skall köpa symaskin och är nästan helt nybörjare. har funderat på en kombinerad brodyr och symaskin billigaste verkar vara Brother NV_900 är den bra?
vilka tillbehör behöver man ha , vilka symaskinsfötter mm?

läste på medlemmen "virrpanna" att brothers dataprogram PE Design Lite bara kunde hämta färdiga broderier. vad innebär "Automatisk stygnssättning?

fanns visst bättre märkesoberoende program Embird!

är de billiga typ Yamata, singer mfl för ca 1000 kr bra som säljs på stormarknader?

vilka finesser MÅSTE symaskinen ha,och vilka är onödiga?

om man vill sy bokstäver kan man använda en vanlig och sedan rotera och vända tyget själv på frihand så det blir det mönster man vill?

vilken butik i skåne gav garanti att man fick byta maskin inom ett år, kanske de säljer bra begagnade maskiner

Hoppas på svar från alla, jag kommer kunna ge 1000 tals tips sedan jag kommit i gång.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 08:21   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Singer, yamata osv på stormarknader är inte brodyrmaskin, men ja symaskin är de. Tyvärr är de inte så bra att ha. En vän till mig köpte en yamata och den var så värdelös att hon bad om att häva köpet.

Om man har budget på 1000-2000 kr för en symaskin så tycker jag att man ska gå till en symaskinsbutik som reparerar symaskiner och titta på deras begagnade symaskiner. Då kan man köpa beg symaskin som har fått service och också få garanti på det, oftast 1 år. Och då kan man köpa dåtidens "bättre" symaskin till samma pris som dagens skräp/budgetmaskin. Undvik dock att köpa beg från någonannanstans och/eller privat eftersom man inte har garanti och man ofta har svårt för att häva köpet/byta om det är dåligt.

Men vad än du gör så provsyyy alltid först!!! Om säljaren vägrar låta dig provsy kan man fundera lite varför! Och då får man gå någon annanstans istället.

Vad symaskinen MÅSTE ha och inte behöver ha är ju upp till var och en! Vad vill du sy? Det beror MYCKET på vad du ska göra!
Oftast är det inte VIKTIGT med femtielva sömmar. Då är det bättre med en symaskin som syr 2-6 olika sömmar men gör det bra.

Finesser som inte är "livsviktigt" är bland annat trådpåträdare, nålläge upp/ner, undertrådskontroll.. osv...

En person kan vara glad med en symaskin från 1900-talets början (eller industrimaskin) som bara syr raksöm, men gör det jättefint. Medan en annan kanske vill ha fler finesser... Beror mycket på vad man vill göra..

Och sen kan det också bero på plats hemma.. Praktiskt sett är det bättre med att ha *flera* maskiner som är bra på det de gör... t.ex. en bra bas-symaskin som är stark och klarar basstygnen som t.ex. raksöm och sicksack. En overlockmaskin som man syr i trikå med och kastar kanter med. Brodyrmaskin som man broderar med. Osv. Att ha maskiner som bara gör det de gör är ofta mer hållbara än att ha en maskin som "gör ALLT MÖJLIGT" och ger bättre resultat på det de gör.... Men å andra sidan har man brist på plats och kanske inte syr ofta så är nog allt i ett bättre.

Bor i Göteborg så jag kan inte tipsa om begagnatmarknaden...

*liten fotnot är dock att brodyrmaskin som bara broderar och är i lägre prisklassen inte är så mycket bättre än kombinationsmaskiner ofta beroende på att bågen är så små så där kvittar det med att ha "allt i ett" eller "dedikerat". Finns ju brodermaskin i övre prisklassen som bara broderar men priset är därefter också.

Jag har en brother innovis 1200 för att brodera med och jag är nöjd med broderdelen. Men om jag kunde strippa bort sydelen och spara pengar, men ändå behålla bågstorlekarna så skulle jag göra det. EDIT: Jag ser att det tydligen finns: Innovis 700E MKII Nåja lätt att vara efterklok..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 17:12   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tror du skulle ha kul med en bättre begagnad!

Allafall här i Stockholm är det lätt att få tag i fina broderi/symaskiner med ett par år på nacken till ett rimligt pris. Det finns ju människor som vill byta upp sig till "senaste modellen". De här maskinerna brukar vara väldigt välskötta och är ju oerhört prisvärda.
Kolla här på sidan, på typ Eniro och i seriösa symaskinsaffärer.

Broderiprogram följer ganska ofta med. OBS! Alla broderiprogram är mer eller mindre märkesoberoende. du kan alltså ha olika märken på program och maskin bara det går att spara i rätt format. Fördelen med Embird är att du kan tanka hem det för att testköra en period (hoppas det stämmer? jag har det inte själv), sen vet du om det är något för dig och vad du behöver kunna göra med ditt broderiprogram. Det finns ju väldigt många olika nivåer där man kan göra mer och mer, det blir ofta svårare med de helproffsiga/konstnärliga finesserna och dyrare också!
Är själv helsåld på detta, sitter nu med ritbord och allt, men började med det enklaste som man kan göra mycket roligt med.

Jag köpte en jättefin broderimaskin beg i min favoritaffär med ett års garanti. Det var jag glad för när den dyraste delen, pekskärmen blev svart efter 11 månader. 2000kr som jag INTE behövde betala! Dessutom får man ju gratis hands-on-hjälp i en affär!

Lycka till med ditt inköp!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 21:11   #4
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
tack för dessa två tips. jag var nära att köpa en singer 2250 för 999 kr på netto . men inser det är bättre att köpa en begagnad i syaffär. vad är overlock maskiner till för. sett det finns paket med vanlig och overlock från pfaff för ca 8000 kr.
finns det paket med vanlig basmaskin och brodyrmaskin.
finns det små mini som är bärbara, de kunde väl gjutas i aluminium istället för gjutgärn.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 20:23   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Varför det är bra att symaskiner är tunga inser man snart när man blir snabb och duktig och vill sy fort, då kan maskinen börja hoppa om den är för lätt!
Förövrigt undrar jag om det är så mycket gjutjärn i dem nuförtiden...

Vad jag vet finns det mindre symaskiner också, de har nästan bara raksöm och sicksack, för att t ex åka runt och fålla gardiner.

Alla symaskiner är väl bärbara utom antika trampmaskiner? Även på den tiden fanns det portabla som man vevade med handen istället för att trampa! ( fast de var av gjutjärn...)
Gå in i en symaskinsaffär och be dem visa dig en overlock, så får du se vad den är till för! Den skär kanten och syr i ett moment!
De flesta nybörjare tycker att det är lite krångligare att sköta en sån, skär den så skär den, knivarna behöver bytas, svår att trä osv. Fast det finns jättedyra med tryckluftsträdning...
Men är man bra på att sy är den bra för att sy i trikå och att kasta över kanter.

Mitt bästa tips är att börja med EN någorlunda BRA maskin.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-11, 13:30   #6
jimutt jimutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 78
Själv har jag en Pfaff 2134 som jag är väldigt nöjd med. Så det kan ju också vara ett alternativ.
jimutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:03   #7
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
sett på youtube att man snäpper fast bågen på styrfattningen så det borde gå att sätta störrebåge? bara den inte tar i maskinen nånstans, eller?
har Brother automatisk trådklipp men faster makinen tråden innan så brodyren inte repas upp? och slipper man fula följetrådar på ovansidan av brodyren eller måste man klippa bort dom efteråt?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:12   #8
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
här borde det gå att ladda ner manual
http://welcome.solutions.brother.com...f_inov1250deus
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:23   #9
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Hoppas fler lägger upp sydemos på youtube, det finns ju ingen Brothersäljare på 20 milsavstånd så man får köpa på postorder, dom som säljer Kusqvarna och bernina singer får dom inte sälja Brother eller är dom dåliga så ingen "seriös" sybutik vill eller är dom lika bra/bättre och skulle konkurrera ut dom dyrare märkena?
Är Brothers program "PE Design Lite" bra? som man får med på köpet av NV-900
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:40   #10
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
tack för braaaa svar. kanske en begagnad brodyrmaskin med garanti är bästa köpet?
men är lockad av Brother NV-900 för 7995 kr med programmet PE Design Lite på köpet är det vettigt?

verkar som alla maskiner överför sina mönster på minneskort och inte direkt via usb anslutning? förutom singer ce-150,350 som inte verkar ha brodyrdator inbyggd?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 17:58   #11
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
[Raderat av Forumvärd]
men vilka pressarfötter skall man köpa till, som man bara måste ha?

Senast redigerad av Jimipe den 2009-10-17 klockan 11:47. Anledning: Inlägg kopierat från annan tråd.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:13   #12
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
tack stenbeckan! bra att få veta att PE lite inte är så bra men vad är det som är dåligt? och hur använder man alla olika program på samma sätt: man skanar in em bild och prgmét förvandlar det till ett "brodyrschema" som man sedan laddar minneskortet med och stoppar det i maskinen som sedan syr upp det eller öveför man med usb-sladd och kan styra symaskinen "live" från datorn?
klipper maskinen av ovantråden automatiskt och fäster den. detta måste man upprepa och trä om med ny tråd vid färgbyte. repas inte tråden upp men maskinen fäster förstås automatiskt vid broderiets slut?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:15   #13
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
har sett massor med smarta prylar man kan köpa i usa webbbutiker men hur gör man? måste man betala tull och skatt och är frakten dyr till Sverige
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 18:31   #14
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
I Pe-lite kan du inte scanna in en bild o få det till ett broderi... Kan kan man men det ser för j....... ut.
Pe-Lite är en liten version av Brothers stora prg..
I det kan du hämta in en färdig broderifil o lägga in den i maskinen. Det är välk det enda som duger nåt till. Ja du kan få ut lite text också men det är itne mycket..

Vill du scanna in en bild o få ut som broderi så krävs träning träning o åter träning för att få det bra... I nästan alla prg finns atomatisk stygnsättning men jag har upplevt att det blir oftast inte bra... Du måste nästan alltid in o göra egna ändraingar.

Vad gäller överföring från datan till symaskinen finns det olika sätt. Via kort, via usb stick eller usb kabel. Det är väl en smaksak hur man vill ha det..
När du väl skickat in broderiet i maskinen kan du nog inte göra ändringar på datorn in till maskinen igen utan då får du spara in det igen i symaskinen som en ny fil..

Lättast för dig är nog om du skriver här inne vad är det du vill kunna göra med din broderimaskin o ev prg då är det lättare att berätta vad du behöver eller inte behöver..
Det är ju dumt att köpa ett prg som kanske inte uppfyller dina krav eller tvärtom att du köper ett som kostar skjortan o så vill du "bara" kunna brodera text..

Många maskiner har trådklipp o fäster men inte alla.
Sen behöver man ofta klippa av trådar på framsidan som går över tex en annan färg.

Tror jag svarat på dina frågor annars hör av dig igen så ska jag försöka igen..
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-16, 19:11   #15
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
supertack,för bra svar! som en nybörjare inom symaskinhobbyn så tycker man det vore bra om man kunde välja en bild eller teckning och styckningsättningsprogramet förvandlade det och visade exempel på hur det skulle se ut på dataskärmen innan. sedan kanske man skulle kunna ändra lite välja trådfärger och upplösning som maskinen skall sy med vore ju fint med så tät upplösning på broderiet så det tydligt kunde synas ett ansikte på en tröja eller så. blir väl mest att man vill sy logotyper och text.
kan man sy på kepsmössor eller måste man ha specialfixturer.

men egentligen går det inte att ställa in minsta stygnbredden och sy brodyrer och logotyper på en vanlig maskin med upplyft pressarfot och styra tyget för hand som man satt fast i en lös brodyrbåge(quiltram/frihandledare). det skulle ju ta tid, men en vanlig maskin med många fin inställningar ,så borde en människa kunna styra tyget bättre än en mekanisk datastyrd fixtur i Y och x-led, som brodyrmaskinerna är.
Så det kanske är bäst att nybörjare satsar på en vanlig maskin med så många detaljinställningar som möljigt?
när man ändå köper maskin vore det bra att köpa till alla tillbehör som man kommer behöva framöver, varjefall pressarfötter som bara kanske passar brothermaskinerna. så vilka behöver man?
måste man ha speciell undertråd? mellanlägg för tunna tyger i bågen?
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons