Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-28, 17:55   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Namn

Jag har ju funderat på vad kag ska heta sen jag började sy när jag var ca 14 år gammal och jag är nu snart 26 år.

Kan alltså inte fundera längre utan nu vill jag ta tag i saken. Har påbörjat att rita på min hemsida i alla fall.

Jag har ett jättefint namn som jag bara kom på utan vidare men tror att många kommer undra hur det stavas eller uttalas.

Vad ska man tänka på när man ska köpa ett namn till klädesmärke?

Jag vill att det bara är ett ord och att det är kort och lätt att komma ihåg men ändå lite häftigt och ska passa alla olika stilar jag ska inrikta mig på i mina kollektioner.

Vill inte säga vad jag ska heta eller vad jag ska sy för stilar för då finns det många som tycker om att norpa idéer tyvärr.

Men vad ska jag tänka på? Nu är det verkligen dags att ta tag i namnbiten.

Tack på förhand!

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 19:21   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Hej!

Jag tycker att man bör tänka på följande:

1. Det ska vara lätt att uttala och bör vara lätt att stava. Då är det lättare att folk lägger det på minnet....

2. Namnet ska inte vara för långt. Dels för att det förenklar när du ska göra trycksaker (etiketter, visitkort, brevpapper m.m.) och när du ska fixa till en domänadress. Är det långt så ska man försöka få till en förkortning som "sätter sig" i stället, typ Polarn & Pyret (P.O.P), Dolce & Gabbana (D&G), ja du hajar....

3. Det bör inte vara ett krångligt ord, för då har du att göra med att förklara och förklara och förklara.....i alla oändlighet. Kan dock vara både på gott och ont. Finns ju säkert många exempel på ord som av den orsaken har etsat sig fast i minnet på folk, men då brukar det bara vara hos en liten klick och du vill väl bli global .

4. Använd ett oväntat ord, t.ex. tv-produktionsbolaget barracuda. Det är för mig ett fantastiskt exempel på rätt namnval som absolut inte har något med branschen och göra. Däremot har nog kanske upphovsmakarna förknippat verksamheten med barracudans kännetecken och rör man sig i dessa tankebanor så är ju begränsningarna näst intill obefintliga. Och så roligt man har sen då.... Dessutom blir det lätt för folk att komma ihåg vad ditt märke står för/kännetecknar och du gör istället en positiv grej av att få förklara innebörden av ordvalet.

Har själv varit med och namngivit 6 olika företag och det har varit lika kul varje gång....

Hoppas du har fått lite nya idéer!! Ska bli spännande att se vilket namn du har hittat så småningom. Lycka till!!

Mvh,
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 20:29   #3
Mifflan Mifflan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 69
Hur

Hur gör man när man registrerar sitt namn?
Måste man ha företaget klart först?
Mifflan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 08:11   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Kolla tråden som handlar om "sälja grejor med mitt namn". Där svarar Chrille på dessa frågor.

Har själv precis lärt mig exakt hur det går till...

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 09:48   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
jag dirver en liten atelje på orten där jag bor.
Den heter Bibbis Textil.
Bibbi är mitt smeknamn, alla känner mig som Bibbi.
Jag valde ordet textil efter mitt smeknamn därför att det kan innefatta så många olika saker. Tyger, garner sömmnad osv
Att man ändrar inriktning under resans gång är helt klart.
Hade jag valt tex Bibbis tyger (sålde mycket tyger också första året) hade namnet varit helt fel idag. Starade hösten 93.
Är helt nöjd med mitt namnval. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 12:12   #6
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Re: Hur

Citat:
Mifflan skrev:
Hur gör man när man registrerar sitt namn?
Måste man ha företaget klart först?
Nel, man behöver inte ha något regristrerat företag när man köper ett namn. Men ringer till patiensverket eller va det heter och regristrerar det där för en viss summa pengar....
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons