Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-05, 18:30   #1
Jossan Jossan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 12
Barnsäkra symaskinen??

Hejsan
Jag vill kunna ha symaskinen ibland i vardagsrummet men med 4 nyfikna barn 3-8år gamla känns det som en omöjlighet.
Hur gör man förrutom att ta bort pedalen symaskinen barnsäker?
Jossan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 18:53   #2
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
På min maskin kan jag flytta den lilla spaken åt sidan där man snäpper fast spolen till undertråden när man spolar på mer tråd på den . Är spaken intryckt/åt sidan så kan maskinen inte sy .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 12:56   #3
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Är barnen så stora kanske det inte hjälper men jag sänker pressarfoten och ser till att nålen är i lägsta läget när jag lämnar maskinen. Min kille är inte så lång ännu så han når inte högre än så.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 22:34   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det låter bra att ha symaskinen i spolar-läge, sen kan man ju också sänka mataren (stoppning-läge) så att barnet inte råkar mata in någonting och fastna. Sänk nålen till lägsta är självklart...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 23:13   #5
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Jag brukar för säkerhets skull dra ur sladden också!
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 23:31   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Borde vara självklart.

(barnlös men lägger mig gärna i trådar, sorry! )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 13:15   #7
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Det tycker jag också, men det kanske inte är det för alla!
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 12:27   #8
swingkatten swingkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 73
Unhappy hör hur barnen skriker.....

näähä,inte det...
ok,ställ in den i ett låsbart skåp.
du kan med hjälp av plyfa furuträ skruv och lite hantverk åstadkomma en låda att ställe den i, eller plocka bort nålen!
barna bör inte vara i sysalen,har du tillgång till ett litet rum med lås,då har du löst problemet! lycka till!
swingkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 12:37   #9
swingkatten swingkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 73
Angry nu glömde jag.....

att ett MÅSTE gällande barn i sysalen, DEt är inte ETT lekrum.det finns massor av farliga ting i just sysalen:saxar,knivar,rakblad,nålar av allehanda slag,symaskinen,sladdar,strykjärn,knappar som kan stoppas opp!näää tvi vale!
De får allt vänta tills de förstår....
swingkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 13:03   #10
ulldockan ulldockan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Nu är mina barn stora,men jag har alltid haft symaskinen framme och tidvis har syrummet också varit lekrum.Måtte haft lugna barn(4st pojkar)för det hände aldrig något annat än att de i en viss ålder tyckte det bästa som fanns var att stå vid symaskinen och trycka in spolknappen när mamma sydde.
ulldockan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 14:05   #11
eminor eminor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 25
Jag satte en vanlig lampströmbrytare på sladden, och
så lägger jag sladden bakom bordet så att jag måste sticka ned handen där för att stänga av/sätta på den.
Det är ju inte helt barnsäkert, men det duger för när jag använder maskinen och bara lämnar den för att prova nåt jag sytt tex. Annars drar jag ur sladden helt och sätter på kåpan.
eminor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 14:26   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Citat:
ichigo skrev:
Sänk nålen till lägsta är självklart...
Nu blev jag lite nyfiken. Varför borde detta vara självklart? Ur barnsäkringssynpunkt kan jag förstå det, men inte annars. Eller är det något vedertaget som gått mig helt förbi att man gör så?Jag lämnar alltid, och har alltid lämnat, nålen i högsta läget för att det ska vara "syklart", så att säga. Men kanske jag betett mig dumt i alla dessa år! Aldrig för sent att lära om i så fall!

Det där med spolknappen/spaken var ju ett jättebra tips!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 08:55   #13
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Så här gör jag...

Eftersom jag har företaget hemma (inte sömnad då) men har mitt sy-rum i anslutning till kontoret där jag ju vistas en stor del av min dag. Jag kan inte ha mina barn springandes i hela huset!!! de får vara där jag är. Så här finns både leksaker och "Mina" saker.

Jag tror på sunt förnuft och att om barn lär sig handskas med saker hur de ska användas och vad som är farligt så blir sakerna inte så intressanta som när man förbjuder dem och blir hysterisk om de har fatt i en nål... Då blir de som illrar och bara till varje pris ska stoppa allt i munnen eller trycka på allt...

När min då 18månader gamla tjej satt och hade fått tag på en ask med 300 knappnålar satte jag i halsen!!! men sansade mig och tänkte..jag står ju här och ser på vad hon gör och kan ingripa om det blir farligt... Till min förvåning så går tjejen och hämtar kaktusen som är en velourkaktus som fungerar som nåldyna... sen satte sig fröken och satte i varenda en av knappnålarna som låg i asken...det tog sin lilla stund -så! sa hon sedan och ställde tillbaka nåldynan på sybordet. Jag kunde ha stoppat en fullständigt normal handling som ju var helt konstruktiv och aldrig fått veta va hon egentligen tänkte för att jag tänkte O herregud tänkt om hon stoppar dem i munnen och får dem i halsen!!! Det var ju inte det hon tänkte göra...

Symaskinerna är 100% NEJ och de vet de! men även lilltjejen vet att hon får trycka på knappen för trådklipp när jag säger att hon ska göra det. När hon gjort det några gånger ja då är det sisådär kul... när jag stänger maskinerna så drar jag ur pedaler och el, sänker pressarfot och nål sätter på huvan och då sover maskinerna. Min lite större kille som är 6 år har just börjar intressera sig för maskinerna på ett annat sätt och vill sy ihop saker och det gör vi tillsammans och på min maskin kan man sy vääääääldigt långsamt, han får lära sig efter hand. Lillkillen älskar när jag syr snabbt då sitter han i mitt knä och kör racerbil..styr gör han genom att hålla i mina armar som är styrspakar... inte ens det är kul så länge faktiskt... sen är han nöjd...

Saxar,verkytg och allt som finns här omkring i ett hus där det pågår renoveringar och finns allehanda redskap framme ständigt har gjort att våra barn vet hur man handskas med dem och skulle inte ta i en borrmaskin själva för de har med vuxens hjälp fått känna på kraften den har. Så gi morse att det ligger en värmepistol på golvet i hallen... lilltjejen pekade på den och sa ojojoj varmt mammas!

de har sina saxar för papper och de större barnen har ju riktiga saxar för sina projekt. Jag kan ju läsa nu säge 6 åringen när jag frågar om han tagit saxen som är orange (pappersaxen) mamma det står tygsax å dom röda!

Jag tror på att barn förstår mer än man tror men att de inte ska ha en vuxens ansvar, de är bara barn, så man måste finnas där och övervaka men inte alltid ingripa. Genom att få försöka själva och genom ledning få lära sig hur man gör så kan ett barn faktiskt avgöra om det är något de klarar eller det är bäst att få lite hjälp.

Min 6 åring vet att han inte kan sy själv med maskinen ännu men vissa moment klarar han om jag trampar så hjälps vi åt att styra... lillkillen han sköter ordningen bland trådrullarna och spolarna ( vilket är sisådär eftersom han är röd grön färgblind) hihi jag har lagt in saker som de kan göra och får göra själv och tillsammans med mig.

Leka med knappnålar är skitkul tycker mina barn.. de sätter dem i olika mönster och leker med dem på olika sätt men då ska de sitta vid sybordet och öronen måste vara på helspänn så man hör om någon rymmer! Då måste man rycka ut med magnetbilen och fånga in bovarna. Knappnålar på golvet är bovar och måste fångas!!!

jag kan tillägga att mina barn varken slår sig mer eller mindre än andra barn... De är som barn brukar...
Vår vardag skulle inte fungera om jag ständigt tänkte på vad som är farligt här. Livet är farligt och jag kan bara lära mina barn att klara det genom att lära dem att tänka själv.

det finns de som säger att de aldrig skulle låta mig ta hand om deras barn... hihi de tror att jag inte har koll...det ser kankse så ut men jag finns där om de behöver mig... det de klarar sjäva får de göra är de osäkra så får de hjälp.. ok nu får de ju inte såga med motorsågen bara för att de kan!!! Eller tända eld i spisen själv eller annat uppenbart farligt som ligger i bli död nivån! Inte klättra upp på taket som är 12 meter hög.. inte gå ner till bäcken utan vuxen osv...
Alla mina lever!! Helt otroligt alla 6!! 6 kreativa, egensinniga självständiga vänliga omtänksamma och påhittiga barn... ett par är till och med vuxna... 19 och 22...

Sunt förnuft och en balans mellan det de får göra och inte fungerar här...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 11:00   #14
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har oxå 4 barn som tidvis har varit MYCKET intresserade av mina maskiner och fortfarande är. Nålarna har oxå varit intressanta. Speciellt när jag stoppar dem i munnen för att kunna jobba.
Det slutade jag dock med när en av dem började härma mig!

Jag har alltid försökt vara lugn o bara se vad som händer: De tröttnade rätt fort när de inte blev bortmotade. De har aldrig heller skadat sig i min ateljé som oxå är barnens tv-rum o kontor o gästrum.

Nu har sonen på 8 börjat sy gardiner för mig och lilla tjejen på 4 "beställer" kläder till sig!

Lite jobbigt är det när de ska hjälpa mig att sätta nålarna på mitt nålarmband när jag behöver det på mig!

Det värsta som hänt med maskinerna är annars att de har trasslat sig eller att nålen har gått av när de trampat på pedalen. Aldrig ara de haft händerna vid nålen!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 23:48   #15
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 29
Det enda som hänt hos mig är att dottern (då två och ett halvt) lyckades välta ner symaskinen från stolen den stod på för undanställning rakt över sig... Fast som tur var var det inte min HQ 2000 (metall) utan flickvännens mors lånade lite modernare (plastigare) symaskin...
Så numera håller hon sig undan maskinen. Och det enda som hände var att hon blev shockskrajsen och krävde att få ett plåster på fingret... Vilket är en klassisk muta hos hennes mormor. Inget farligt alls tydligen. Men man blev ju lite orolig när man såg det hända.
Maskinen då? Den ville inte starta när jag testade, så jag plockade isär den lite för att se om något hade lossnat. Inget... Förutom en glasbit på 5x5x5 millimeter som inte verkade höra hemma i maskinen över huvud taget och heller inte hade något sätt att komma in i motorrummet utifrån då alla hål var 2 mm. Jaja tänkte man och satte ihop alltsammans igen och testade maskinen. Den fungerade igen!?!
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons