Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-12, 14:43   #1
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Hur får jag ärm- och v-ringningen snygg?

Jag har stickat en liten v-ringad slipover (st. 1 år) men när jag kommer till finishen får jag varken ärmhål eller v-ringningen snygg. I mönstret står det att man ska plocka upp ett antal maskor delbart med två och hoppa över var 4:e! Sedan sticka resår i ca 1½ cm.Resultat blev hemskt. Stora hål i kanten där jag plockat och sedan blev ärmhålet pyttelitet. Vad gör jag för fel?
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 21:05   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Precis exakt vad/om du gjort fel vet jag inte.

Men jag tänker att om du stickar varje av de där upp-plockade maskorna första varvet och sen gör minskningen i nästa varv så anar jag att du slipper hålen.

Blir ärmhålen för små så kan du kanske låta bli att göra varannan minskning, eller något liknande.

Kanske att du plockar upp en tråd i kantmaskan? Det kanske drar ut den så den blir stor och det blir hål? Man kan ta upp innanför kantmaskan, t ex i "stegen" mellan kantmaskan och nästa maska.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 10:27   #3
Wilma-Sally Wilma-Sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 35
Jag vet inte hur du gjort, men en tanke slår mig; Det står att du ska plocka upp maskor i antal delbart med 2 för att du sedan ska sticka resårstickning. Då måste man ha ett jamnt antal maskor, alltså delbart med 2, för att det ska bli varannan rät och avig varvet runt. Enligt beskrivningen kan man lätt luras till att tro att man ska plocka upp maskorna och sen sticka ihop dem 2 och 2. Gör man det blir hålet alldeles för litet. Jag tror att du ska plocka upp maskor i varje varv förutom i vart 4:e och sedan sticka resår på dem i 1,5 cm. För att undvika stora hål när du plockar upp maskor brukar jag ta en mindre sticka och plocka upp med innanför den stickade kantmaskan. MVH Git
Wilma-Sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 18:35   #4
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Citat:
Wilma-Sally skrev: Visa inlägg
Jag vet inte hur du gjort, men en tanke slår mig; Det står att du ska plocka upp maskor i antal delbart med 2 för att du sedan ska sticka resårstickning. Då måste man ha ett jamnt antal maskor, alltså delbart med 2, för att det ska bli varannan rät och avig varvet runt. Enligt beskrivningen kan man lätt luras till att tro att man ska plocka upp maskorna och sen sticka ihop dem 2 och 2. Gör man det blir hålet alldeles för litet. Jag tror att du ska plocka upp maskor i varje varv förutom i vart 4:e och sedan sticka resår på dem i 1,5 cm. För att undvika stora hål när du plockar upp maskor brukar jag ta en mindre sticka och plocka upp med innanför den stickade kantmaskan. MVH Git
"Jag har gjort precis som du skriver,Jag tror att du ska plocka upp maskor i varje varv förutom i vart 4:e och sedan sticka resår på dem i 1,5 cm." och resultatet blev alltså illa, men jag ska pröva att ta en mindre sticka och plocka upp innanför, som du föreslår. Jag prövar! Tack för tipset! Mvh Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 18:39   #5
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Precis exakt vad/om du gjort fel vet jag inte.

Men jag tänker att om du stickar varje av de där upp-plockade maskorna första varvet och sen gör minskningen i nästa varv så anar jag att du slipper hålen.

Blir ärmhålen för små så kan du kanske låta bli att göra varannan minskning, eller något liknande.

Kanske att du plockar upp en tråd i kantmaskan? Det kanske drar ut den så den blir stor och det blir hål? Man kan ta upp innanför kantmaskan, t ex i "stegen" mellan kantmaskan och nästa maska.

Som du ser fick jag i princip samma svar av Git, så nu är ni två som tycker det. Då hoppas jag att det blir bra. Tack för hjälpen! Mvh Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons