Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-03, 07:28   #1
ppalm ppalm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 4
Cool Symaskin: kinesisk eller svensk?

Hej

Tänkte skaffa en symaskin för å kunna laga kläder /laga,lappa jeans. sy gardiner.
Skall man lägga 1000-1500 kr på en Yamata, Brother eller skall man köpa en begagnad Husqvarna.
Snälla hjälp en förvirrad karl
ppalm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 07:42   #2
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
hejsan
helt beroende hur mycket du ska använda din maskin gäller för vad som är ett bra köp.
ska du bara fixa till något någon gång i månaden så kan du köpa en billigare, annars ska du satsa på en beg kvalitetsmaskin.
tänk bara på att den ska vara välskött och gärna servad så att du inte köper en missskött maskin, det kan bli lite surt. //nillas
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 07:47   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag är skeptisk till att köpa Yamata eller Brother. Dels för att de jag sett har varit lite plastiga dels för att de ofta säljs hos företag som inte är renodlade sybutiker. Om det börjar krångla är det bättre att ha köpt maskinen hos en som kan symaskiner ordentligt.

Så jag tycker att du ska gå till en riktig symaskinsförsäljare och köpa en ny billig maskin eller en begagnad. Försök att hitta någon av de stora märkena som Husqvarna, Bernina, Pfaff eller Janome (finns fler men kommer inte på mer) då vet man vad man får för det mesta.

Se till att maskinen du köper står stadigt och ta med dig tygbitar som du skulle vilja sy i och provsy. Om du köper begagnat så bör alla seriösa försäljare sett till att maskinen är nyservad och du bör få en kortare garanti på den.

Lycka till och välkommen hit föresten!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 09:33   #4
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Hej
Jag håller med tidigare inlägg.Jag har en yamata(trots allt tilverkar dom även industrimaskiner).Den funkar perfekt men jag tror inte att den håller min livstid precis.Andledningen att jag skaffade mej den var att jag ville ha en lätt maskin när jag reser som man inte behöver vara så rädd om.Men hemma har jag husqvarna och singer och dom är nått helt annat man kan lägga alla tankar på det man syr och inget annat. Jag kan tänka mej att man köper en billig maskin om man inte vet om man skall fortsätta med hobbyn osv.
klaas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 15:31   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag började på en Gritzner, som är det billigare märket som säljs hop med Pfaff. Jag var och är mycket nöjd med den - stark och rejäl och har aldrig krånglat det minsta trots mycket flyttande och konstiga förvaringsplatser.

Min Gritzner är väldigt basic med raksöm, sick-sack och nån mer trikåsöm tror jag, och en sorts knapphål. Den är väldigt pedagogisk och "naturlig" att använda.

Klart det är en dyrare känsla i Pfaff om man jämför, men Gritzner är en utmärkt maskin för de saker du räknar upp. Jeanslagning och gardinsömnad har faktiskt varit de vanligaste projekten.
Det finns ju modeller med mer funktioner än min också...

Lycka till!
/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 05:49   #6
ppalm ppalm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 4
Cool börjar närma sig

Hopp

har fått pris av en försäjare
Husqvarna Huskystar 207 2000:-
Lite plastigare maskine, ej svensk tillverkad.
Jenome 415 2500:-
Gedigen maskin med hård skyddskåpa, ej svensk.

Fick ett års inbytarrätt 1år utan avskrivning.
vilken väljer man.
ppalm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 06:10   #7
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
symaskin

vore jag du skulle jag absolut inte köpa en yamata,en sådan maskin köpte jag,,det var bara skräp gick sönder efter ett par månader.tog tillbaka pengarna 1800 kr och köpte en beg husqvarna 2000 på husqvarnabutiken istället, för 2000 kr / fick en starkare maskin plus en massa sömmar med istället.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 06:51   #8
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
ppalm....det var väldigt dyra maskiner du tittat på

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 07:25   #9
ppalm ppalm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 4
Smile

Mia tycker du de ja... kan bara hålla med

Så vilken tror ni utav dom två senaste huskystar VS Jenome
ppalm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 07:32   #10
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
brother

Hej!
Jag undrar vad ni har imot brother?
JAg har bara goda erfarenheter av det märket.Min innovis 4000 krånglade visserligen efter en vecka men jag fick en ny.Och det har inte varit några problem sen dess.JAg har oxså en brother px 300 som jag köpte för att kunna ha och ta med mig när jag reser och den fungerar perfekt.37 olika sömmar tror jag att det är.Och vad jag har förstått så finns det brother handlare i sverige,finns i malmö ivarjefall.JAg kan ivarjefall rekomendera märket.
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 08:36   #11
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
När det gäller att välja mellan Huskystar och Janome, så tror jag inte det är så stor skillnad - det är Janome som tillverkar Husqvarnas billigaste Huskystar (den enda de inte gör själv). Så jag skulle tro att det nog är nästan samma maskin...
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 08:49   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Om Brother... håll isär lågprisarna och TOL (Top Of Line) maskiner!! Det finns så otroligt många olika Brother att det nästan är löjligt, så man kan inte generalisera över märket!
Min första broderimaskin var en Brother PE200 (i princip samma som PE150/170/180/190 och BabuLocks gamla Deco.maskiner) och robustare maskin får man leta efter! Vilken slitvarg!!!!
Men jag tror inte deras elektroniska lågprissumaskiner är några höjdare (jag vet inte om de finns i Sverige, men jag talar om maskiner som kan kosta långt under $200 i USA) för annat än enkla grejer som bomullsgardiner etc. (Å andra sidan är det ju vad många använder sin maskin mest till!!) De mekaniska kan nog vara lite robustare.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 11:52   #13
ppalm ppalm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 4
Citat:
alexandrabrinck skrev:
När det gäller att välja mellan Huskystar och Janome, så tror jag inte det är så stor skillnad - det är Janome som tillverkar Husqvarnas billigaste Huskystar (den enda de inte gör själv). Så jag skulle tro att det nog är nästan samma maskin...
just dessa maskiner känns väldigt olika. janome är i aluminium husky i plast.

Jaha samma tillverkare alltså.

Nå tror jag har bestämt mig, åker om ett par timmar.
ppalm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 12:10   #14
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Så kul! Hoppas du blir nöjd med din maskin, vilken du än väljer. I vanliga fall är jag lojal Husqvarnaanvändare, men i det här fallet skulle jag nog välja Janome-maskinen. I min lokala Husqvarnabutik rekommenderar de inte den billiga Huskyn. Och jag såg nu att du skrivit att Janomen var lite dyrare (trodde det var samma pris innan) - då skulle jag tro att den är lite bättre, eftersom jag antar att man betalar lite för namnet när man köper Husqvarna.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 07:43   #15
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Citat:
Asawi skrev:
Om Brother... håll isär lågprisarna och TOL (Top Of Line) maskiner!! Det finns så otroligt många olika Brother att det nästan är löjligt, så man kan inte generalisera över märket!
robustare.
Det är lika dant med yamata dom gör maskiner till industrin också till andra priser!
man får vad man betalar för är man ny kanske vet man inte om man skall sy i trettio år eller om det svalnar nästa år! min har hållt i ett halvår maen jag har den som extramaskin när jag åker iväg! på syjunta! hemma kör jag husqvarna o singer lite stabilare saker .
klas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons