Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-23, 08:53   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Sy ihop flera lager - missade stygn

Jag försöker sy ihop flera lager velour med min overlock (Bernina 700), men när man overlockar över t.ex. axelsömmarna, eller andra dubbla lager, missar maskinen att fånga vänster nåltråd. Vad beror detta på och är det skrot bakom maskineriet eller är detta normalt?

Det är ju inga problem när man bara syr ihop två tyger, men hur ofta syr man ihop bara två tyger?
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 08:59   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vad använder du för nålar.
Prova med 75 strech blir det inte
bättre prova med 90 strech.
Velour klarar 90 nål.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 09:05   #3
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag vet faktiskt inte vilken typ nål som sitter där, det var några som jag fick till maskinen. Jag har antagit att det var nålar till stretchtyger, eftersom det är det man främst använder maskinen till.

Jag har "jersey"nålar som jag köpte till min vanliga maskin, kan jag använda dem, eller måste man ha "overlock"-nålar?
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 09:30   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Då sitter det nog standardnål i din maskin.
Prova strechnål, de vanliga funkar
i Berninas maskiner.
(har 2 bernina overlock själv)
Har du aldrig bytt nål och sytt en del är nog
nålen sliten dessutom.
Lycka till. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 09:51   #5
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jo, jag kollade instruktionsboken, och det är "hushållsnålar" i den. Jag byter genast!

Tack!

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 12:56   #6
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Nu satte jag i två 70-nålar (det var vad jag hade hemma), stretch, men den missade vänstersömmen fortsatte.

Till råga på eländet verkar det som jag inte skruvat åt vänsternålen ordentligt, för medan jag sydde lossnade den och spetsen böjdes ?!? Det verkar jättekonstigt, jag menar, jag skruvade ju åt!

Nu funderar jag om jag ska åka och köpa nya stretchnålar eller om jag ska ta hushållsnålar i storlek 80 istället... Hittills har jag ju inte lyckats få sönder något tyg p.g.a. fel nåltyp när jag syr... men någongång ska ju vara den första...
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 13:12   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
När "hoppstygn" uppstår
beror det ofta på att nålen är för tunn.
70 blir för klent.
Prova med 80 . Annars köp strech 90
Märkligt att nålen lossnade.
Hade du den ända upp ?
Håll den i översta läget när du skruvar fast genom att hålla fast den med yttersta delen av nageln
tryck uppåt och skruva samtidigt. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 13:31   #8
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Bibbi, nu har jag provat mer,

eftersom det stod i instruktionsboken att nåltypen ska vara 130/705H, och det är dem jag har hemma (universalnålen), testade jag först med dessa storlek 80. På provbiten ser det jättefint ut, men när jag overlockade sömsmånen blev det hoppstygn igen. Visserligen lite mindre hoppstygn, och främst där det blir dubbel-dubbellager (över sömmar). Jag satte f.ö. också stygnlängden på 3, samt ökade pressarfotstrycket (i enlighet med instruktionsboken).

Det gör iofs inte sådär jättemycket, för jag har sytt med stretch-raksöm på vanliga maskinen först, eftersom jag inte törs lita på overlocken riktigt ännu.

Så då provade jag storlek 90, men redan på provbiten blev det missade vänstertrådar, så jag bytte tillbaka till 80:an igen.


Det jag tycker är så synd, är att så länge jag inte kommer tillrätta med hur man får en overlock-söm perfekt, kommer jag ju aldrig att använda den "på riktigt", alltså enbart, utan har den mer som en lyxig sax. Det känns jättedumt.

Vad kan jag gå vidare att prova med?
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 13:53   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Är maskinen ny?

Den som sålde den bör se till att den fungerar.

Har du någonsin fått fina sömmar?

Var bor du?
Har sytt på Bernina overlock i över 20 år.
Har med andra ord skruvat och trixat en del
Bor du nära får du komma hit helt enkelt.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 14:08   #10
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag köpte maskinen ny för ca 3 år sedan.

Så länge jag bara syr ihop två lager tyg blir det fina sömmar, men jag har inte sytt ihop "på riktigt" utan att det blir hoppstygn eller knas på något sätt. Jag har väl helt enkelt tänkt att jag borde ta reda på hur jag ska göra egentligen, och stannat i tanken där. Också tänkt att det är skrot bakom spakarna. Dessutom tänkt att man kan ju inte förvänta sig att Berninas enklaste maskin ska leverera sömmar som man ser i köpekläder.

Jag ser nu, när jag overlockat sömsmånerna, att de missade vänstertrådarna förekommer strax innan samt strax efter en tjockare söm. Det är som att pressarfoten inte lyckas t.ex. hållas plant. Jag har ju differentialen på 1.5 (för att slippa vågiga kanter pga stretchigt tyg).

Påverkar skärbredden hur "kast-trådarna" (du vet nog vilka jag menar) lyckas "nå" vänster nåltråd? JAg skulle så gärna vilja kunna använda enbart overlocken på denna typ av tyg, och få ner sömnadstiden lite, så jag kan producera mer mjuka barnkläder.

Jag bor strax väster om Stockholm, på Mälaröarna.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 14:40   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Fenomenet du pratar om kan jag uppleva
när jag overlockar ihop en jeanssöm i sidan när man skall ta sig över fickan mång lager jeans på en gång.
Nålen hinner inte riktigt binda tråden.
Tror inte klippbredden påverkar.
Däremot pressarfotstrycket.
Prova med att höja.
Knappen sitter mitt uppe på maskinen
övanför nålen.
Har lite funderingar på trådledarna för nåltrådarna
De som sitter på skalet en är gul och en är grönmarkerad (på min maskin)
Dessa går att justera i höjdled.Du kan
prova att ha dem högst upp.
Markerar var justerskruven sitter.
Så får vi hoppas det liknar din maskin.
Lägger in en bild.

Kanske lite långt att åka.
Finns i Nävekvarn 2 mil utanför Nyköping.
/Bibbi
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Bibbi den 2008-04-23 klockan 14:43.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 17:09   #12
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej igen Bibbi,

nu har jag höjt trådledarna till högsta. Tillsammans med maximalt pressarfotstryck verkar det gå vägen faktiskt. Har ännu inte sytt ett autentiskt "fall", men något liknande vad jag har haft problem med på provtyg.

Jag hoppas verkligen att detta var vad som hela tiden varit problemet. Tack för all hjälp, och håll tummarna nu!

/emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 17:24   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Klart jag håller tummarna /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 21:02   #14
kwestlund kwestlund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 12
Hej!
Jag har haft samma problem med min Bernina 1100D och frågade min försäljare om vad som var fel. Hon sa då att jag skulle höja pressafotstrycket. Har dock inte provat än, men ni verkar vara inne på samma spår.
kwestlund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 07:24   #15
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hej igen,

sydde ihop riktiga saker igår igen, och samma problem uppenbarade sig vid vänster nåltråd (men nu enbart där) var söm jag sydde över (OK, två sömmar, är i slutet av projektet).

Funderar på några saker:

- har sömnadshastigheten något med saken att göra? Jag spruttar gärna på sömnaden med overlocken, för det låter så häftigt och går så fort.

- om trådspänningen har med saken att göra, vilken tråd borde jag latja med? Har nu från vänster till höger 6-5-5-5, har jag en 5:a på vänster nåltråd blir det en liten ögla undertill på tyget från den.

-eftersom jag har maximalt pressarfotstryck, blir ju tyget rätt uttryckt, hur ska jag kompensera för det?

Jag har en amerikansk overlockbok, som inte alls verkar särskilt bra. Finns det någon riktigt riktigt bra overlockbok, helst på svenska, där man får dessa knep att latja med, som jag fått tips av Bibbi?
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons