Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-11, 21:48   #1
fluffmogul fluffmogul är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 5
Question Vinyl eller Lack?

Hej!

Jag undrar om det är någon skillnad på lack- och vinyltyg? För de lacktyger jag har hittat i affärerna är ju bara en "lack"-yta på tex en polyestergrund. Men kollar man på hemsidor med kläder som är gjorda i vinyl så ser de mycket blankare ut och som om det är vinyl på båda sidor.
Hoppas ni förstår vad jag menar
Dessutom står det på vissa ställen att kläderna är i PVC. Är det samma sak? Himla krångligt...

Om det nu är någon skillnad eller finns olika kvalitéer, var kan man hitta såna tyger? Nån som vet en bra nätaffär? Eller en butik i närheten av Umeå?

Tacksam för svar!
fluffmogul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 23:10   #2
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Hm, jag cokså fått dne uppfattning att de "lack" tyg som gå att få tag på i "vanliga" sy affärer är dålig kvalite och mest sladdriga och danna.
Jag har ifs baa ett köpt lack plagg hitills men min erfarnhet av detta är att de tjockare tyg än de tyg som finns i affärerna och blankare. baksidan är dock inte alck.
Kan ta kort om du vill ha.

Jag för mig att lack och pvc är samma sak. Bara två olika benämningar.

Den här butiken fick jag tips om när jag skulle beställa alck tyg. http://stof2k.maltum.dk/stof2000_php...pecluster=1020

Den ligger ifs i danmark men, ja. Kan tilläggas att de var flera olika personer som tipsade om denna butik.

Lycka till

(ev. stavningsfel beror på jag är väldigt trött just nu, ni får ursäkta Behöver ni hjälp med att tolka så får ni skriva i min gästbok
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 23:33   #3
fluffmogul fluffmogul är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 5
Ja du får gärna ta en bild av det Gärna på insidan och kanten också så man ser hur tjockt tyget är å så...
Jag får leta runt på stan efter lackkläder för å se hur dom ser ut. Tyvärr är det ett inte särskilt vanligt fenomen här i stan, men det finns iaf en affär som kan ha :P

Har du beställt nånting därifrån? Tänkte på frakt, leveranstid å allt, om det funkade bra.

Har du sytt i lack då? Du kanske har några tips man kan ha användning för?
fluffmogul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 10:52   #4
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Tror att vinyl är det engelska ordet för lack och pvc är plast. En förkorttning för ngt.
Dessutom finns det lack, som inte är lack...
Brukar vara ganska sladdriga och tunna tyger som ser ut att vara lack. De är inte heller lika blanka.
Fast det fungerar att sy i dem med, vet inte om kvalitén blir lika bra. Har sytt ett par "lack" byxor i ett sånt tyg, ni kan ju kolla bland mina bilder och de har hållit bra.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 07:16   #5
Germanicus Germanicus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 41
Lack, Vinyl och PVC är typ samma sak. Från början menades med lack ett skinn (lamm eller liknande) med en blank lackad yta. Det är dock rätt dyrt (>130 kr kvadratfoten) och används därför rätt lite för kläder.

8< ------ Besserwissertext ----- (cut here)
"Polyvinylklorid (PVC) är en av de vanligaste plastsorterna. Det är en polymer som är uppbyggd av flera sammanbundna vinylkloridmolekyler.
-------------------------------------------

De lacktyger jag har lyckas köpa på stan (Stockholm) är trista och sladdriga, inte speciellt blanka och håller heller inte nån vidare kvalité. Jag har även köpt via nätet från den danska affären som någon nämnde. Det var rätt bra kvalité men det blev dyrt. Med frakt kostade "tyget" rund 160 kr metern (140 bred).

Den bästa lacken jag har köpt hittills är från en kille som privatimporterar i stora mängder. Den är högblank, inte sladdrig alls och jättebillig. Jag har sytt mig en sån där Neo-rock (Matrix) med fraköverdel och det blev riktigt bra. Jag har tyvärr inga bilder ...än

Den som är intressera kan höra av sig direkt till mig så förmedlar jag kontakten (germanicus@dekadance.se)

/peter
Germanicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-13, 21:05   #6
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Ok, intressant att höra en kommentar omd e danska tyget. Bor rätt nära danrark emn affären ligegr i ondene elelr vadd e heter som ligger på jylland.

Är de han som säljer via helgon? (helgon.net)
Tror jag pratade med han omd e innan. Knakse värt de beställa av han om de nu är bra kvalite.

Du Måste fika bilder btw.

Ällen, dina bidler dröjer ett slag iaf tills i helgen. har inet hunnit ta kort. men är du jätte nyfiken så är de toppen jag har på mig i mitt galleri.
Där så ser du ju dock inte kvaliten ect. Mne ha tålamod de komerm bilder. Snart!
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-14, 10:07   #7
fluffmogul fluffmogul är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 5
Ok, vad bra, då vet jag lite bättre iaf

Peter:
Det låter intressant det där med att beställa från honom. Men har han några bilder på tyget då? Man vill ju inte beställa utan att ha fått se det... Och det vore kul att se din matrix rock! Jag älskar kläderna i de filmerna, hehe ^^
Men jag skickar dig ett mail så kan du ju "förmedla kontakten" iaf

Maja: Kommer du ihåg vad han hette på helgon? Om det nu är samma person Jag kollade på din topp, men som sagt så ser man ju ej kvaliteten så bra... Ska ner på stan snart å kolla om jag hittar nån på riktigt.

Maria: Dina byxor och kjolen såg ju faktiskt bra ut, men det är så svårt med bilder. Det kan ju se likadant ut som ett bättre tyg tills man har båda framför sig och kan jämföra...

Jag beställde tygprover från JoNic, men deras lacktyg kändes mest som vaxdukar fast av lite bättre kvalitét... Men ändå det bästa jag hittat hittills :P Ska få tygprover från Swelogent på måndag också så har man lite å jämföra med...
fluffmogul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-14, 11:19   #8
Germanicus Germanicus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 41
Ja, han har bilder på tyg på sin Helgon-sida men bilder säger ju sällan nåt om kvalitén. Om jag säger så här: Jag har aldrig hittat nåt bättre i någon affär i Stockholm... *S*

Bilder lär jag inte lägga upp här mera. Mina grejer verkar vara för kinky för det här stället och blir bara raderade. :-) Så det som finns kan ni se på QX eller Helgon under "germanicus"

/peter
Germanicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-14, 11:59   #9
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Tackar!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-15, 12:26   #10
fluffmogul fluffmogul är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 5
Det var det "tjocka" tyget du köpte då?
Det var slut i svart tyvärr, men han får väl in mer snart hoppas jag.
Tror du det passar att sy en skjorta i? Du verkar ju kunna en hel del om att sy och så har du ju testat tyget så du borde ju ha ett hum iaf

Jag kollade galleriet på helgon men matrix rocken var inte med ju... ^^ Men de andra grejerna var riktigt snygga Är du självlärd?
Vad är QX för nåt?
fluffmogul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 07:22   #11
Germanicus Germanicus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 41
Ja, det är det tjocka och jag tror absolut att det går att sy en sjkorta i det.

Rocken har jag inget foto på än men det kommer nog när jag väl har tid ;-)

Ja, jag är självlärd men samtidigt uppväxt med hantverk. Min mor har en hadarbetesaffär och min far hade snickeriet direkt under *S*... och själv har jag pysslat med sadelmakeri i sex år.

www.qx.se är ett community för HBT-folk (homo, bi och trans)...
Germanicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 07:29   #12
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Eftersom lacktyget från Stof2000 kommit på tal, skulle jag vilja passa på att lämna min åsikt om det. Jag tar mig friheten att vara lat och kopiera vad jag skrivit i en annan tråd:

"Skulle bara vilja flika in med en kommentar om lacktyget från Stof2000, som även jag hört många rekommendationer om. Jag beställde därför tygprover och måste tyvärr meddela att det inte levde upp till förväntningarna. Det var inte alls lika kraftigt som jag hade hoppats på. Det hade stretch i tvärriktningen och var stumt i längsriktningen. Det var förvisso blankt, men inte alls så högblankt som jag vill att lack ska vara. En stor anledning till att den där riktigt högblanka effekten inte uppnåddes var att strukturen från den underliggande väven syntes igenom PU-beläggningen. Mycket synd, tycker jag."

Privatimportören som Peter pratar om verkar mycket intressant, hoppas att han kan skicka tygprover. Jag vågar inte köpa någonting utan att ha fått känna på ett prov först.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 07:37   #13
Germanicus Germanicus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 41
Jag kan nog hålla med kritiken angående lacktyget från Stof2000. Tatolli skickar säkert gärna prov om du pratar med honom. För honom är det dock mest en hobbyverksamhet och för 55 spänn metern kan man nog riskera att köpa även om det inte är exakt vad man hade tänkt sig ;-)
Germanicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-17, 14:59   #14
fluffmogul fluffmogul är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 5
Jag funderade oxå på det där med tygprover, för jag skulle behöva kanske 3 meter och då vill man ju veta om det är ett bra tyg först.
Han skulle tydligen få in någon ny sorts lacktyg, men jag har inte fått något svar än så jag vet inte vad det är för nåt. Men det låter ju intressant
Peter, vet du var han importerar ifrån?
fluffmogul är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons