Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-11, 18:40   #1
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Symaskin som rusar

Jag har en Husquarna 2000 från 60-talet (modell 6010) och den har ett problem. När jag trampar på gasen så varvar motorn upp - den brummar och låter som en dragracingbil på tomgång - och sedan plötsligt hoppar den in i hög fart. Det finns alltså inget sätt att smyga igång syendet eller att sy riktigt sakta, utan det finns en dödzon mellan stillastående och snabbgång där inget händer mer än att maskinen brummar.

Vad kan det vara för fel, nåt med motorn eller pedalen?

Är student och har inte råd att lämna in den just nu; är dock själv händig med elektronik och undrar bara om det är något känt fel innan jag ger mig på att skruva isär den.

(PS: Jag har såklart provat att växla ned, och det är lite enklare att sy sakta där, men den hoppar ändå igång på samma vis. Plus att maskinen verkligen låter hemskt i nedväxlat läge.)
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 20:59   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Det är svårt att avgöra utifrån beskrivningen. Men jag misstänker pedalen. Det är ett slags variabelt elektriskt motstånd i pedalen, som kan vara sönder. Att den fungerar på full hastighet beror i sådant fall på att när man trycker ned pedalen helt så sluts en strömbrytare som gör att motståndet blir förbikopplat.

Senast redigerad av carlm den 2012-03-11 klockan 21:13.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 21:57   #3
EnSyModeBloggerska EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 21
Har också en 2000 fast en äldre/nyare modell (vet ej, colormatic heter den iaf) och jag har ungefär samma problem, men när jag väl börjat sy så kan jag lätt sakta ned tempot. Av någon anledning blir det även bättre om jag börjar sy med nålen i tyget. Kanske är min inbillning. Allt brukar ju förstås också gå smidigare när jag smörjt och avlägsnat maskinen från damm
EnSyModeBloggerska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 23:58   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Håller med Carl, tror också att det är motståndet i pedalen som blivit sliten/trasig så att det inte blir bra steglös diagonal backe, utan blir mer "svart eller vitt". Kanske kan man fixa det själv om man är händig och har reservdel annars tror jag att servicegubben kan fixa det för billig penning. (förhoppningsvis)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 18:06   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Fast jag har något minne av att min mammas gamla gröna husqvarna från 50-talet alltid hoppade igång mer eller mindre. Inte som modernare maskiner som smyger igång på ett helt annat sätt. Mammas maskin brakade bara på liksom. Lite svårt att förkara, men snygstart fanns liksom inte.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 20:55   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Då betyder att din mammas gamla maskin också är sliten i pedalen, att den "hoppar till", dvs har dåligt med registeromfång ska det inte vara så.
Jag tycker också när jag provsytt hos en väns gamla HQ practica eller vad de nu hette, vit gammal en, och där var det lite aning så också. Min kan jag sy 1 stygn i taget bara man trycker mycket lätt på pedalen och så ska det vara tycker jag annars är det inte bra. Dvs att man kan sy bara 1 eller 2 eller vad man vill, stygn och stoppa upp utan att den syr lite till. Nej inte elektroniskt utan 100% mekaniskt baby.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 22:15   #7
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag tror de flest symaskiner av den typen hoppar till lite vid start eftersom startmotståndet är större än motståndet i symaskinen under drift och då ökar varvtalet när den väl är igång. Vet inte om Husqvarna har något som kompenserar det dock.

Som skrevs tidigare så är det bra att starta med nålen i tyget om det är trögt att starta (t.ex. om man syr tjockt tyg), eftersom då hinner symaskinen få upp lite fart innan nålen sticks ned i tyget nästa stygn.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 20:37   #8
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Ok, då är det bara ett motstånd som minskar matningsströmmen alltså?

Finns det utbytespedaler som istället verkar genom att justera duty cycle?
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 21:38   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
På några amerikanska sidor såg jag universella pedaler för mekankiska maskiner, men det stod inte om de fungerar även för 230V.

Universella mekaniska pedaler finns också förstås, går att köpa i t.ex. UK.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-25, 22:24   #10
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Gammal tråd, problemet består.

Fråga: Är det någon som vet någon bra och hederlig reparatör i "närheten" (kan köra en bit) av Fagersta som kan fixa sånt här? Dvs: 1) kolla på maskinen och ärligt säga om den borde skrotas istället, 2) justera den så att den går ordentligt (jag har försökt justera den lite själv), 3) hitta och byta ut den krånglande delen. Och det måste vara någon som går att lita på; jag har blivit "lurad" av två försäljare i butik så det slutade med att jag satt med trasiga maskiner.


Fenomenet yttrar sig alltså inte som att det är ett litet hopp när man startar; det är det självklart alltid på denna typ av maskin.

Istället är felet att maskinen bara står och vrålar utan att någonting rör sig fram tills man tryckt ned pedalen till hälften. Då plötsligt hoppar maskinen igång i full fart. Sedan kan man sänka hastigheten lite, men det går alltså aldrig att sy långsamt och maskinen "skriker" hela tiden lite.

Jag är ganska teknisk, så jag pillade isär maskinen och mätte att det inte är något fel på pedalen eller motorn. Jag oljade också och kollade så det inte var skit i maskinen.

Det är någon slags tröghet i själva huvudaxeln, alltså den som går från handhjulet bort till nålen. Det är alltså ganska trögt att vrida om handhjulet.

När jag kopplade bort allt utom själva huvudaxeln (bortkopplat: nåldriften, hela undertråddrivningen, tygmatningen, mönsterformaren) så var det fortfarande samma tröghet.

Senast redigerad av Janoch den 2012-09-25 klockan 23:05.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 06:30   #11
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Yahoogroups har varit en riktigt underbar källa när jag lärde mig fixa gamla stickmaskiner och det kanske är lika med gamla symaskiner, du kan ju kolla in någon av följande grupper:

http://groups.yahoo.com/group/Vintag...MachineRepair/

http://groups.yahoo.com/group/viking...chinespre1980/
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 10:32   #12
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Tack! Tänkte aldrig på Yahoo groups!
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 15:35   #13
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
Janoch skrev: Visa inlägg
Gammal tråd, problemet består.


Istället är felet att maskinen bara står och vrålar utan att någonting rör sig fram tills man tryckt ned pedalen till hälften. Då plötsligt hoppar maskinen igång i full fart. Sedan kan man sänka hastigheten lite, men det går alltså aldrig att sy långsamt och maskinen "skriker" hela tiden lite.


Det är någon slags tröghet i själva huvudaxeln, alltså den som går från handhjulet bort till nålen. Det är alltså ganska trögt att vrida om handhjulet.

När jag kopplade bort allt utom själva huvudaxeln (bortkopplat: nåldriften, hela undertråddrivningen, tygmatningen, mönsterformaren) så var det fortfarande samma tröghet.
Är det samma problem om du ändrar växelfunktionen?
Det låter på din beskrivning som om motorn går men inte drar runt maskinen direkt utan efter en stund. Förmodligen är det något som "slirar" när du startar. Det kan vara remmen eller växeln som inte är helt rätt justerade.

Vad händer när du växlar ner?

Det är trögt att vrida runt huvudaxeln skriver du.
Är växel och motor då bortkopplade?
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 15:53   #14
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Är det samma problem om du ändrar växelfunktionen?
Ja
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Förmodligen är det något som "slirar" när du startar. Det kan vara remmen eller växeln som inte är helt rätt justerade.
Det verkar inte vara något som slirar; drivremmen slirar inte. Dessutom är det som sagt trögt även med drivremmen bortkopplad.
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Det är trögt att vrida runt huvudaxeln skriver du.
Är växel och motor då bortkopplade?
Båda är bortkopplade. Det är inte trögt att vrida runt motorn eller nedväxlingen (alltså det som sitter bredvid motorn, där både nedväxlingen från motorn och den ytterligare nedväxlingen sitter.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 16:11   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Helt lösryckt men hur går det när du vevar manuellt? Tar det emot också då?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons