Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-12, 19:06   #1
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Question Symaskins-combo?

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på symaskinsval.
Jag har en Husqvarna Optima 120. En enkel maskin med basfunktioner. Den är drygt 20 år men funkar felfritt.
Dessutom har jag en Elna Overlock 4-trådig utan täcksöm. Den har jag haft i några år.

Jag provsydde en "Pfaff expression line" på symässan och gillade den mycket, särskilt övermatningen.
Nu känner jag mig sugen på att byta upp mig och vet inte riktigt vad jag skall satsa på.
Behöver man alla sömmar på Pfaffen när man har en overlock?
Ska jag köpa en mer avancerad overlock och behålla min Huqvarna? Eller byta båda?
Jag qviltar inte och broderar inte heller.

Hälsningar/ Maj
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-12, 20:07   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tycker inte att man kan jämföra en overlock och en vanlig symaskin. De sömmar som finns på pfaffen kan ju inte ersätta overlockens sömmar.

Frågan är väl snarare om du känner ett behov av täcksöm och/eller fler sömmar som Pfaffen erbjuder.

Jag har en expression 2034 som jag älskar, mest för övermataren, den enkla knapphåls sömmen och för att den är så rubust. Jag använder mest de vanliga bassömmarna men någon gång i bland så är det kul att använda dekorationssömmarna, så jag är glad åt dem med.

Om du "bara" är ute efter övermataren skulle jag kanske välja en enklare och billigare Pfaff än Expression och satsa resten av pengarna på en overlock med täcksöm (jag rekomenderar Pfaff 4862) Det tror jag skulle ge dig mer efter att ha läst din beskrivning av vad du har.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons