Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-17, 13:41   #1
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Vilken broder/symaskin ska jag välja?

Hej

Är ny här och satt nog min fråga under fel rubrik så den kommer här också.

Jag har aldrig broderat någonting men jag är jättesugen och tänker satsa på en ny symaskin med möjligheter till att brodera. Jag har inte sytt någonting mer än lagat och fållat lite på åratal men jag vill ändå ha en bra symaskin. Den kanske gör att jag kommer att börja sy igen.
Valet av maskin står i muläget mellan Husqvarnas Quilt designer II, Pfaffs creative 2134, Janomes Memory Craft 9700 och Berninas 430 eller 440Q.
Snälla hjälp mig med tips på vad jag ska köpa och berätta vad ni tycker om respektive märken/maskiner, styrkor och svagheter och vad jag ska tänka på när jag väljer.

Mvh Broderinovisen
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 17:08   #2
blom blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 27
Hej! Jag har en designer 2 som jag ska sälja för att byta upp mej till Bernina 440Q så vore jag du så skulle jag välja Bernina. Sen beror det ju på vad du har för krav, jag har beställt det stora programmet så man får med allt.
blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 06:35   #3
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej

Tack för svaret, jag blev glad för det eftersom jag är helt nyanländ här på forumet. Vad är det med Disegner 2 (visst är det Quilt designer 2, du menar som jag har tänkt köpa eller är det Husqvarnas dyrare modell??? blir lite förvirrad på alla namn) som du inte gillar och vad är det som blir bättre med Bernina? Problemet som jag ser det med Berninas 440Q är att då måste man ha en dator uppkopplad för att överhuvudtaget kunna brodera. I övrigt verkar Bernina bra. Vet du/ eller någon annan om det är Berninas största program som kostar c:a 5000 kr och om det är motsvarigt med Husqvarnas för 14000 kr?

Mvh Broderinovisen
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 07:53   #4
blom blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 27
Det är husqvarna quilt designer 2 jag menar, då använder du en d-card reader för att få broderierna till symaskinen. Sen finns det quiltdesiger 1 dyrare än 2:an, där använder man disketter. Den nyaste och dyraste heter SE. Det som är bra för mej är att jag har en dator brevid min symaskin, därför tycker jag att det är onödigt att köpa en symaskin med dator i. Berninas 440Q är en ren broderisymaskin utan dator, då kopplar man sin dator till den istället. Bernina 440Q kostar ca 28000:- med ett av de mindre programmen vet inte vilket men jag ska köpa det "stora" kommer att gå på ca 38000:-

// Anna
blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 08:56   #5
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej igen

Tack för att du svarar mig, då vet jag hur du menar, men vad är det med Quilt designer 2:an som du inte gillar eller saknar som du får på Bernina 440Q?

Mvh
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 14:57   #6
blom blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 27
Det jag ser fram emot är frihandsquiltningen som gör samma stygnlängd hela tiden det gör inte designer 2, sen att den är kopplad direkt till datorn istället för som designer 2 att man får föra över broderiet till d-cardet först innan man broderar. Hoppas du kommer fram till vad som är bäst för dej!

/ Anna
blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 15:59   #7
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
Hej

Tack åter igen för svaret, ja frihandsquilting ska ju Bernina vara överlägsna i med sitt BSR-system så det blir du säkert väldigt nöjd med. Skönt att höra att du inte tycker att design 2:an gör dåliga broderier och inte är dålig att sy med utan att det var andra saker som du menade.Uppkopplingen via datorn som jag såg som en nackdel är ju ett plus för dig.Det lutar nog mot en Husqvarna för min del eftersom jag gillar tanken på att ha en sömnadsguide som jag bara behöver knappa in vad jag ska sy också gör maskinen valen åt mig samt att sensorsystemet hjälper mig med pressarfotstryck, trådspänning m.m. Men sedan finns det ju andra bra fördelar med de andra maskinerna som jag inte riktigt har koll på.Därför är jag väldigt velig i valet av maskin. Finns det fler här som kan dela med sig av era erfarenheter angående olika maskiner blir jag jätteglad. Det är ett bra komplement till vad handlarna säger om maskinerna att få höra vad ni tycker.

Mvh Broderinovisen
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 17:44   #8
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
D2:an är en bra kombinerad sy- och bordermaskin. Broderar perfekt, gör den inte det så är det oftast mig det beror på... Kan i princip göra allt det som Husqvarnas dyrare modeller kan. Har skrivit lite om den tidigare, om du sökt i forumet har du säkert sett det. Det jag framförallt gillar med Husqvarna är sensorsystemet, suveränt.

Berninan har jag ingen erfarenhet av. Är säkert en bra symaskin det med. Som vanligt gäller det väl att testa och klura ut vilken modell som passar en bäst...

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 10:10   #9
Rosiesmycken Rosiesmycken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 31
hej

Kul att höra någon som gillar sin QD2:a, nej jag har inte tänkt på att det går att söka men jag ska göra det. Det är just sensorsystemet och sömnadsguiden som jag gillar. Har du provat att sy riktigt tjockt som när man lägger upp ett par jeans på samma sätt som de är upplagda när man köper dem, alltså med ett litet uppvik och köra över den tjocka benisömmen, hoppas att det fungerar, i synnerhet Pfaff går ju ut med att deras maskiner går att köra vad som helst i. Verkar som att Husqvarna är lite klenare i det avseendet, men jag vet inte. När jag har sett demonstrationer av broderingen tycker jag att det verkar som att Janome och Berninas broderingar ser mer fabriksmaskinstillverkade ut än Husqvarnas broderingar som inte ser lika "platta" ut. Det vet jag ju inte heller om det har att göra med med deras egna mönster och jag har ju tänkt kunna använda även andra tillverkares mönster än deras egna. Är det någon som vet om det har att göra med maskinen eller med mönstret hur slutresuktatet blir?

Mvh Broderinovisen
Rosiesmycken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons