Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-12, 14:29   #106
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Lithia skrev:
Har efter mycket läsande och jämförande köpt en.
Nu väntar jag bra på leverans
Vad för maskin? Jag har inte bestämt mig ännu, jag klarar mig ju med 4623 men av någon dum anledning började jag kolla på MC4800, men de har samma motor, nål upp/ner, fartreglering, matarfot osv. MC4800 har nålpåträdare och fler dekorativa sömmar (och två alfabeten som jag inte bryr mig om, hade hellre haft fler sömmar men men.)

Så anledningar att köpa den är väl om man hade extrabordet (men det är väl rätt onödigt med ett större "bord" till den? 61x46cm var det), fler fötter och framförallt fler dekorativa stygn men om man nu skall ha det kan man ju lika gärna ta en med skitmånga =P, så jag vet inte.

http://www.singermachines.co.uk/

Säljer samma maskin men skickar med en rätt dyr ott-lite, de trodde först att de var billigare på frakten men det var de inte och han första killen skickar med dyrare saxar, tråd o grejer istället och har ju framförallt 5 års garanti istället för 2 år.
I vilket fall som helst så går det att köpa en Singer Quantum 9910:
169 stitch programs • Alphabet & numbers - 1 style • 4 styles of buttonholes
http://www.singerco.com/products/fea...product_id=126
http://www.singerco.com/resources/st...product_id=126
På den där butiken för bara drygt 3600kr och det måste ju vara mycket maskin för pengarna jämfört med Sverige framförallt (Fann den i en PDF från 2004 här med rekommenderat pris på 7695kr) men blir ändå en Janome för mig för jag har ringt Symaskinscenter eller vad de hette på Odenplan i Stockholm och de verkar tycka att Janome är bäst överhuvudtaget.

Roligast är singerbutikens kommentar om SMD:
"We cannot offer the same in warranty terms as this other company offers and
arrange collection if you experience any problems. We know from experience
this does not work and return has to be arranged in Sweden as to arrange
collection from the UK causes our courier all sorts of problems. I am amazed
that this company you are dealing with can offer and more importantly HONOUR
this warrantee after purchase, unfortunately we cannot offer the same.

Janome machines are extremely reliable and we very rarely have any problems
at all, this is why we can confidently ship them all over."

Ska väl mycket till innan man skriver så om konkurrenten

Citat:
Celos skrev:
Sitter här och funderar över alla beställningar...

Undrar om man kan få ner priser och frakt om man skulle sambeställa?
Jag är tveksam till att han skulle sänka priserna särskilt mycket för antagligen får man ju kanske inte extrakitet med grejerna om man köper i butik eller så, han håller ju antagligen redan lägre priser än vad butikerna gör där nere och om han inte får tjäna något på försäljningen så är det ju lite trist för honom. Frakten kan du nog inte göra någonting alls åt eftersom det ju är vad fraktbolaget tar ut, skulle väl vara om de skickade grejerna på en pall till ett o samma ställe i Sverige typ men jag tror inte alla hade varit villiga att åka till säg Stockholm för att hämta grejerna =P

(Sedan är jag väl sådan mes som känner mig astaskig o grejer om jag försöker pruta =P)
Citat:
MonikaW skrev:
Troligen så skulle den kostnaden ändå ätas upp av den svenska frakten. Inte billigt att skicka saker i Sverige.
Det där förstod jag inte riktigt, men du menar om man tog en jättebeställning till en person som sedan skickade dem vidare? Hans frakt är ju lika hög hur som helst så extra paket skulle ju inte kosta något och jag tvivlar på att frakten inom Sverige blir så dyr som UK£ 35 = 477.024823 Swedish kronor och antagligen kanske man kan pruta säg 10% om man beställde fem maskiner, så antagligen något billigare men mer strul, längre leveranstid, man måste lita på den som tar emot varorna, krångel med överförning av pengarna, problem med garantin eventuellt eftersom namn och adress inte stämmer osv.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 16:50   #107
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Får jag fråga vad ni tycker, om man tar en MC4800 från SMD borde man då ta med en walkerfot och eventuellt en 1/4"-söm eller stitch in the ditch eller något? De är ju dyra om man inte använder dem men å andra sidan är ju hela maskinen dyr och det är ju lite trist att inte ha allt, å tredje sidan kan man ju köpa dem här i sverige när man behöver dem men då blir de ju trots allt ännu dyrare =P

Är någon av dem mer eller mindre ett måste? Är Walker(/even feed/övermatar)foten massa bra att ha?

Stråveck o så verkar ju också skoj, men man kan ju komplementera senare, vet inte vad man kan göra med originalfötterna och vad som _kräver_ en ny fot.

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-12 klockan 16:54.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 19:59   #108
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Johan >>

Jag köpte en ovelrock maskin, Janome 466D.
De drog pengarana idag och har skickat min maskin så nu är det bara att vänta

Jag har redan en vanlig symaskin, en grön husqvarna från 60-talet. Det är den bästa hushållsmaskin jag sytt på. Rejäl sak.
(men jag har dock inte testat de där supermaskinerna som har Janome har.)
Saknar att den inte har knapphål (man syr dem med hjälp av deras knaphålslinjal och zickzack) men oftast så gör jag hansydda eller passpoalerade knapphål så jag lider inte så mycket av det.

Men nästa maskin inköp kommer helt klart bli en Janome 6600. Sen är jag så upprustad jag kan bli i min maskinpark

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 21:25   #109
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Jo, den ser ju fresh ut, men 12730 kr, då skulle man nog helst ha varit minst två o delat på den, och isf kan man ju lika gärna ta en som broderar med (eller som komplement.)

Fler sömmar, automagiskt trådklippning, start/stopp och övermatningen som tillkommer på den? Snabbare med antar jag, något mer?

I Pfaff blad stod det ju att de var själva med inbyggd övermatare, men det verkar ju inte riktigt vara fallet längre =P

Helt sjukt vad mycket mer man får för pengarna med Janome iaf, försäljaren i stan ville ju ta 8000kr för en Pfaff med typ 30 sömmar och IDT visserligen men ändå.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 23:32   #110
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det beror ju på hur man ser på kostnaden för den.
Jag slår ut det på hur mycket fortare jag kan sy och hur mycket mer jag hinner med...men som sagt den investeringen ligger långt fram i tiden. Först skall jag skaffa körkort...

För mig som är utbildad skräddare med hemateljé i lägenheten så är den ett fynd eftersom den går lika fort som en industrimaskin men inte låter lika mycket och inte väger 150 kg...

Som nybörjare behöver man inte en jätteflådig maskin. Jag kom jättelångt med min första maskin som var en helt mekanisk Bernette. Enda Anledningen att jag bytt till min gröna husqvarna var att jag fick den i julklapp och tyckte bättre om den än Bernetten.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 19:45   #111
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
MonikaW skrev:
aliquis om jag var dig så skulle jag köpa den billigare maskinen du funderat på. Det man oftast använder på en symaskin är raksöm och sicksack. Automatiskt knapphål har den ju med och det är väldigt bekvämt när man syr kläder. Sju matarfötter är även det mycket bra. Om du tänkt börja quilta mycket så kan jag förstå om du känner dig sugen på en dyrare maskin med mängder av sömmar men annars så tycker jag att Janome 4623
är väl värd sina pengar.
Jag svarar här istället så får den här tråden vara fri från än mer spam från mig =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 23:06   #112
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Stod det såhär på er med:
Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country

Eller har min fått helt fel information om vilket land den skulle till? =P
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 06:44   #113
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Min maskin mellanlandade där i Danmark den med. Så du har nog din maskin på fredag eller måndag är min gissning
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 08:30   #114
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
MonikaW skrev:
Min maskin mellanlandade där i Danmark den med. Så du har nog din maskin på fredag eller måndag är min gissning
Fredag hoppas jag isf, långsamma de är! Å andra sidan verkar frakten grymt dyr och det är väl ännu dyrare att skicka snabbare.

Beställde måndagen den 15e Januari 2007 klockan något ;D, strax före 14 tror jag men är inte 100% säker, vet inte om den där tiden är min eller deras.

Date Time Location Tracking Event

18-01-2007 02:43 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country
17-01-2007 03:16 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
15-01-2007 17:46 Deeside Depot On route to hub
15-01-2007 17:25 Deeside Depot Collected from customer
15-01-2007 15:20 WDM Online

15-01-2007 13:47 Bekräftelsemail på min order.

Lade den antagligen runt 13:40 eller så, eventuellt är mailtiden när de skickade och isf var det väl 13:47. Den hann ju komma iväg samma dag iaf. (De hade väl upphämtning 15:30 lokal tid, eller om det var sista tiden man skulle beställa för att få den skickad samma dag, står ju 17:25 ovan.)

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-18 klockan 08:33.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 09:10   #115
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ja då får du den nog imorgon. Jag trodde den befann sig i Danmark idag.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 09:14   #116
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Grymt dyr frakt?? £35 för en symaskin från England till Sverige är väl inte dyrt??? Ett par hundra skulle det säkert kosta inom Sverige också.
Din maskin kommer säkert till dig imorgon (fredag). Inte skulle du få den snabbare om du beställt den inom Sverige, det kan jag nästan lova!
Beställde för en tid sedan varor (inga stora saker, vanlig "postorderpåse") från Ellos samma dag (en lördag) som jag köpte en maskin från England. De kom samma dag (onsdag), med skillnaden att symaskinen kördes hem till mig, och Ellospåsen fick jag hämta själv!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 10:51   #117
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
MonikaW skrev:
Ja då får du den nog imorgon. Jag trodde den befann sig i Danmark idag.
Schenker ringde nyss, imorrn förmiddag kommer de o lämnar den.
Citat:
Asawi skrev:
Grymt dyr frakt?? £35 för en symaskin från England till Sverige är väl inte dyrt??? Ett par hundra skulle det säkert kosta inom Sverige också.
Din maskin kommer säkert till dig imorgon (fredag). Inte skulle du få den snabbare om du beställt den inom Sverige, det kan jag nästan lova!
Beställde för en tid sedan varor (inga stora saker, vanlig "postorderpåse") från Ellos samma dag (en lördag) som jag köpte en maskin från England. De kom samma dag (onsdag), med skillnaden att symaskinen kördes hem till mig, och Ellospåsen fick jag hämta själv!
Ja, kanske det, men frakten inom Sverige är ju skitdyr , när jag köpte datorprylar för 5-6 år sedan var det lilla jag tog från komplett dyrare än allt som jag tog från itbutikken.dk.
När jag köpte digitalkamera från tyskland var nog frakten billigare med, eller iaf likvärdig med den här i landet.
Men visst, sååå dyr är den kanske inte men jag tycker ändå att det är dyrt =P, men det är kanske för att den är stor och otymplig. Känns som det hade varit smart att tagit mde en 4623 till syster med istället för den Bernina Bernette 50 som mor min gav henne för inte så länge sedan, men men, det är ju lite svårt nu =P. Hon hade ju iofs kunna sälja den

Med posten får man väl paket inom en dag typ? Plus ännu en dag för dem att dela ut avin om man inte ber om kollinr

Jag var osäker på om de hade upplockning av symaskiner på lördagar, men då hade de väl antagligen det.
Vad gäller Ellos får man väl anta att din beställning gick iväg på måndagen, var på rätt ställe på tisdagen och att du fick avin på onsdagen.

När jag kollade fraktavgifterna för euro48 verkade de dock vara skyhöga, så det måste svida en del för honom att skicka en maskin för £35 hit.

http://www.parcelforce.com/link/down...diaId=34700665

Sverige är zon 9.
18kg inom england o delar av skottland kostar £20.65-53.10.
Billigaste området för euro48 vilket är vad de skickar med är zon4 channel islands med en fraktkostnad på £37.6.
18kg till zon9/Sverige går på £80.75 med euro48. Så han får mao betala 1112 kr i frakt... Eller 630 kr av fraktavgiften.
Stackarn, lär ju vara svårt att pruta på symaskinerna då =P
Möjligt att han har något avtal som ger lite rabatt men dyrt blir det nog hur som helst.
Skulle bett honom gömma in lite sprit runt maskinen med

Senast redigerad av aliquis den 2007-01-18 klockan 10:56.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 09:31   #118
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Ok, min beställning såg väl ut enligt följande ungefär då:

mån 15/1 13:40 (ca) Lade beställning.
mån 15/1 13:47 Fick bekräftelsemail.
mån 15/1 17:25 Upphämtad hos SMD.
tor 18/1 02:43 Paketet ligger i Sverige.
tor 18/1 10:45 Schenker ringer och frågar om de kan lämna paket på fredag förmiddag.
fre 19/1 09:00 Schenker ringer på dörren och lämnar maskinen.

Min MC4800 har en vanlig apparatsladd, och någons DC3050 hade det ju med så kanske är så på alla vanliga symaskiner men inte på overlockarna.

Bilder på förpackningsmaterial osv:
http://www.flickr.com/photos/7346841...sewingmachine/
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 09:46   #119
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Om du trivs bra med den och det är en riktigt bra maskin kanske jag ska ta och fundera på om det är en sådan jag ska spara till nästa gång Hoppas du får skitkul med din nya maskin!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 09:54   #120
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag hämtade ut min overlock igår hos shenkers ombud.
Maskinen var bra packad och allt utlovat var med.
Nu skall jag bara byta stickpropp så jag kan sy.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons