Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-03, 10:54   #61
Beth Beth är inte uppkopplad

Det är bra att det inte enbart ska vara lapptäckstyger utan att det också går bra med vanliga bomullstyger. Det blir lättare att hitta bakgrundstyget då. Ska iväg till Stoff och Stil i morgon och se vad de har. Kan det vara skiftningar i det enfärgade?
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 11:02   #62
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad

För mig spelar det ingen roll alls om det är lite skiftningar i bakgrundstyget bara det går åt det enfärgade hållet och inte är tex storblommigt.
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 11:58   #63
Lingling Lingling är inte uppkopplad

Och struktur?

Den är bara dum som inte vågar fråga - citat min mattelärare och ett otal föreläsare

En annan variant är om man ska välja annorlunda tyger, som jeanstyg, chambray, sammet eller manchester som grundtyg? Om det är för tjockt och grovt kommer inte såna tyger så bra överens med omgivningarna, men en viss variation kan ju vara roligt.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 13:40   #64
Rae Rae är inte uppkopplad

Är all överense om att bakgrunds tyget ska vara lakansväv eller något monokromatiskt i blått som ger en enfärgat intryck?

Jag kan tänka mig ha blommor med inslag av jeanstyg, sammet, eller så, men inte bakgrunden och alla beståndsdelar ska gå att tvätta tillsammans med de övriga blocks när man har satt ihop något.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-03, 13:53   #65
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad

Låter bra - men "mellanblått" är det typ som på
Stoff o Stils ruta här bredvid på hemsidan?

(så kul detta ska bli! )
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 06:15   #66
skylthaxan skylthaxan är inte uppkopplad

Nu håller vi oss till mellanblått bakgrundstyg i bomull som det är sagt från början,monokromatiskt är helt okej,men inte jeans,sammet,chambray,manchester eller vad det kan vara.Har ni problem med det kan ni starta upp en annan vänskapsquilt.Hafsslafsverkare göre sig heller icke besvär.Det ska vara välarbetat och du ska med gott samvete lämna ifrån dig ett arbete som du är stolt och nöjd över.Mvh/Skylthäxan.
skylthaxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 07:14   #67
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad

Håller med - vi vill ju alla få ett fint täcke/som ett kul minne, eller hur? Gör alla sitt bästa blir det ju bra!
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 13:07   #68
Beth Beth är inte uppkopplad

Nu har jag hittat ett blått tyg som jag tycker är mellanblå, det är inte ljusblått och det är inte mörkblått. Mellanblå kan ju vara olika beroende på vad man jämför med för blå färger, men jag hoppas att det blir godkänt som mellanblå.
Jag undrar om det är OK att göra något broderi på blomman, t.ex. förstärka blommans mitt med något litet. Eller ska alla sådant göras av mottagaren?
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 09:37   #69
KerstinA KerstinA är inte uppkopplad

Hej - det här låter spännande! Har precis avslutat ett lapptäcke och det känns lite "tomt"
just nu. Undrar bara om det är tänkt något max-antal, kan ju bli lite knepigt att få tiden att räcka till?
KerstinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 11:31   #70
skylthaxan skylthaxan är inte uppkopplad

Brodera på du Lisbeth!Man får utforma sin tyglapp bäst man vill.Det är upp till mottagaren sen hur man gör med sin quiltning!Angående max antalet på quilten så tror jag faktiskt inte att vi blir så många fler.Slutdatum för anmälan är ju 15okt.Mvh/Skylthäxan.
skylthaxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 11:56   #71

Kerstin, jag tror som Skylthäxan att vi blir inte så jättemånga fler. Just nu är vi 12 stycken. Vill du vara med, skicka mig en mail med din vanlig adress, så lägger jag till dig på listan. Rae
Gammal 2005-10-05, 12:25   #72

Jag har börjat titta på lite applicationsmönster några sys med bakgrunds lappan på "point" (som en diamant)

Tycker ni de är ok med motiv "på snedden" så att säga eller vill alla bara ha sådana som är raka?

Rae[IMG]

Senast redigerad av Rae den 2005-10-05 klockan 12:28.
Gammal 2005-10-05, 13:03   #73
KerstinA KerstinA är inte uppkopplad

Jag mailar in min adress med en gång, det ska bli kul!
KerstinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 13:35   #74
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Jag tycker att alla får göra som dom vill med de instruktioner som vi redan gett om storlek och material etc. Det är väl meningen att vi ska inspirera och inspireras av varandra. Jag tycker det är kul om vi inte har för hårda riktlinjer. Alla som hittills anmält sig har ju gjort fantastiska saker som vi kan se i deras album. Jag ser fram emot en spännande tid både att sy och att få "quiltar" och framförallt vad som blir resultat av allas arbeten.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 13:48   #75

Det låter bra. Rae
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.