Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-26, 19:36   #31
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Samigabriell skrev:
du behöver verkligen göra något åt det där...blödandet... att bli steriliserad var en befrielse på alla sätt... ;0)
Maken har lovat att klippa trådarna så snart vi har bestämt till 100% att det inte blir fler. Det är ju ett mycket mindre ingrepp. Jag längtar...

Det värsta är när de gånger det har runnit över. Med en kopp så blir det inte att det läcker lite... Blodförlusten är ju inte så farlig eftersom det är rätt mycket annat än bara blod som kommer.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 07:22   #32
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
Erika skrev:
Hmm diameter mellan 41-46 mm och kopplängd mellan 47-57 mm. Hur vet man vad som passar bäst?
Din ålder (> 30) och om du har fött barn (vaginalt) är det som avgör vilken storlek du ska ha. Allt står att läsa på http://www.mkopp.se och passar inte storleken så är det bara att byta inom 3 månader.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 13:46   #33
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
är man väldigt kort...

så kan man behöva ha den mindre koppen... min syster är 155 lång och hon har en liten...är över 30 och har fött tre barn visserligen med snitt men det är vad jag förstår mer graviditerena än förlossningssättet som påverkar mest... nu är ja ginte 100 påläst i detta men det här är vad jag förstått...

Men rent generellt så kan man även ha den större koppen när man är yngre... det ska ju ut EN HEL STOR BEBIS det hållet.... så det är inte så hysteriskt att man får rätt storlek.. så att man tar den mindre om man är under 30 och inte fött barn eller den större om man fött barn eller är över 30.. ca...

min dotter fick en normalstor kopp när hon fick sin mens... (Fanns inga små då) och hon har alltså en normal nu med trots att hon är inne på sin 2:a kopp i livet... (hon är 23 och har inga barn)
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-07, 13:52   #34
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Citat:
mariatherese skrev:
Maken har lovat att klippa trådarna så snart vi har bestämt till 100% att det inte blir fler. Det är ju ett mycket mindre ingrepp. Jag längtar...

Det värsta är när de gånger det har runnit över. Med en kopp så blir det inte att det läcker lite... Blodförlusten är ju inte så farlig eftersom det är rätt mycket annat än bara blod som kommer.
funderade på din blödningsmängd... om du tömmer ca var annan timme första dygnet/dygnen så skulle det innebära att du blöder ca 300ml bara på ett dygn...(normala 40-120ml per mensperiod) Allt som kommer ut är blödning som räknas, man kan alltså inte säga att det är inte så mycket vätska... du blöder alltför rikligt...Så fundera på om det verkligen är så bra för dig att ha det som du har det...

var rädd om dig...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 12:11   #35
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Har nu testat min M-kopp den här veckan, men jag har haft lite problem. Hur vet man att den har vecklat ut sig o sitter rätt? Det har hänt två gånger under denna vecka att den tydligen inte har vecklat ut sig ordentligt och börjat läcka. Hur kan man känna att den vecklar ut sig? Efter att den hade läckt första gången har jag inte vågat haft enbart koppen utan använt en liten binda också för säkerhets skull. Men jag vill ju att man ska kunna vara helt säker på att den inte läcker så att man kan skippa bindan.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 12:31   #36
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
man kan kolla det på några olika sätt

När man sätter in koppen så släpper man ju när den är i läge och så roterar man koppen genom att hålla i botten på den. då känner man om den känns rund och snurrar hyfsat lätt är den inte utvecklad så är den svår att vrida runt. du kan även känna runt koppen och känna om den känns rund eller inte... är den inte utvecklad tar du ut den och börjar om från början. Det tar ca 3 mensar.. ofta redan första mensen så börjar man få lite koll på det... efter snart 20 år med menskopp så händer det att jag sätter in den fel.. alltså glömmer att rotera den eller på annat sätt göra som jag ska...men eftersom jag har den rutin jag har så känner jag nästan på en gång att det blev lite galet... är allt rätt så känns det ingenting... i början är det vanligt att man får komplettera med en binda medan man lär sig...
prova även olika ställningar att sätta in den.. ibland tycker jag att det är lättare att sitta ibland står jag... man får testa lite så man får till det... men det tog ju lite tid innan man lärde sig tamponger och bindor med hur de fungerade... eller hur??? Mina tjejer som fick sina koppar tidigt tog det inte ens en mens innan de fixade det.. men ungdomarna lär sig tydligen snabbare...

http://www.klaraav.se/att-vika-en-menskopp/

här är en liten film
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 13:46   #37
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Den kan läcka lite även om den vecklat ut sig... ifall man råkat få in den lite för långt, eller om den sitter snett, och det därför inte blivit rätt vaccum. Jag upptäckte att det då räckte med att sitta på huk och krysta, så slutade det läcka.

En annan praktisk detalj som jag kom på nu senast är att man kan sköta hela proceduren i duschen! Enklare kan det inte bli .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-21, 13:58   #38
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
hehe kom just på

att jag glömde påpeka det du just sa (gunnsan) att den kan hamna snett eller för långt upp... om man tänker på att man ska rikta den bakåt mot korsryggen så är vinkeln den rätta... så att botten nästan pekar framåt inuti.
Placeringen i djup är ganska liten... man kan känna botten på koppen bara en liten bit in... någon cm bara... Om man sätter den för högt kan den suga tag i väggarna där och då blir det inget vacuum...

tycker man att antennen skaver så klipp av den.. lite i taget eller helt...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 21:58   #39
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Nu finns det ett forum för menskoppar

Inte menskopparna själva då för de pratar inte så mycket faktiskt!!!

En ung tjej som själv använt menskopp sedan 13 års åldern står bakom den!!

VÄlkomna på besök!!

www.menskopp.nu
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons