Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-13, 23:57   #31
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag får ibland mer ont i lederna när jag ätit mat med konserveringsmedel i. Inte helt bombsäker dock, skulle ev kunna vara ngn annan tillsats...

Jag vägrar köpa mat med "matkosmetika". Jag vill bara betala för äkta vara. Och riktigt smör ska det vara...

Hembakat bröd är det godaste som finns! Jag är periodare på det, älskar "fusksurdegsbröd" där man först skållar mjölet och sedan jäser över natten.
Har jag inte tid att baka köper jag bröd UTAN konserveringsmedel. Sällan problem med mögel, mitt stökiga kök verkar vara fritt från mögelsporer i allafall, trots disk och dammråttor .
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 21:44   #32
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Hembakat bröd är det godaste som finns! Jag är periodare på det, älskar "fusksurdegsbröd" där man först skållar mjölet och sedan jäser över natten.
Har jag inte tid att baka köper jag bröd UTAN konserveringsmedel. Sällan problem med mögel, mitt stökiga kök verkar vara fritt från mögelsporer i allafall, trots disk och dammråttor .
Fattar inte hur folk är så lata i köket.
Jag brukar göra rysk surdeg hemma.

закваска и квасного хлеба
"Zakvaska i Kvasnavo hleba"
på ryska = surdeg och surbröd

10 gånger dvs 10 småskål.

1 vatten 40 grader
1 dl grov rågmjöl

Blanda och fylla i en skål, täcka över tygbit
göra om igen...

O sen låt stå dom vid fönstern i 4 dagar (perfekt under sommaren, men inte vinter där med dragvind, inte absolut).
Röra om varje kväll.

Dom 9, jag brukar bolla o stoppa in i frysen. Det kan hålla i ett år.

En surdeg, så bakar jag rågbröd i 4:e dagen, o låt stå färdigt bröd över ett dygn, o käka upp 5:e dagen. Eller till vitbröd

Underbart gott!!

Rostad grovmalen valnötter o blanda i bröddeg, eller torka frukter.. eller russin eller vad ni önskar.

Det kostar ca 5-10-15 kr per bröd!

Senast redigerad av Addes den 2009-05-15 klockan 22:02.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 22:24   #33
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant! 1 dl mjöl per skål blir väl inte så mycket bröd? Eller blir det större?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 06:04   #34
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Intressant! 1 dl mjöl per skål blir väl inte så mycket bröd? Eller blir det större?
Surdegen är en ingrediens i ett surdegsbröd. När det är dags att baka så blandar man i en del surdeg i mjöl & övriga ingredienser.

Jag har bara lyckats med surdeg som jag har ställt i ugn (jag har i princip ställt in lägsta möjliga temperatur samt haft ugnsluckan på glänt) under 3 dygn. I annat fall har jag fåt ättiksyrabakterier istället för mjölksyrabakterier i degen, och det tycker jag inte är lika gott.

Mina surdegar bevarar jag i kylskåp, men eftersom jag efter några månader glömmer att sköta om dem (mata dem med en msk mjöl + vatten 1 gng/vecka), så dör de efter hand.

Surt, så att säga. Jag bakar väldigt mycket i perioder. Just nu är en period när jag vill baka, men fasar inför att göra en ny surdeg...
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 06:12   #35
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
Addes skrev: Visa inlägg
Fattar inte hur folk är så lata i köket.
Jag brukar göra rysk surdeg hemma.

...
Jag tycker att det krävs tid & engagemang om bröden ska lyckas. Det är en bra idé att baka massor när man ändå är igång, och sedan frysa ner allt i en stor frys.
Vardaglig lättja har jag dock förståelse för.

Det är dessutom svårt att sy/sticka i samband med brödbak. Ullfibrer i brödet låter inte som någon höjdare
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 08:39   #36
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Kringelikraaka skrev: Visa inlägg
Jag tycker att det krävs tid & engagemang om bröden ska lyckas. Det är en bra idé att baka massor när man ändå är igång, och sedan frysa ner allt i en stor frys.
Vardaglig lättja har jag dock förståelse för.

Det är dessutom svårt att sy/sticka i samband med brödbak. Ullfibrer i brödet låter inte som någon höjdare
Ja men det tar bara en timme... Men 10-15 mins blandning och bolla o sen stå låta i 30-50 min...o sen stoppa in i ugnet. 15-20-30 min. Jag brukar göra det när jag lagar stor mat samtidigt. Det är inget jobbigt eller brist på tid.

Bli med av fett om man rör sig mkt i köket o sen belöning -> sjukt gött mat
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 20:45   #37
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Intressant! 1 dl mjöl per skål blir väl inte så mycket bröd? Eller blir det större?
Ja stämmer. Jag orkar inte göra ett tag, vilket tar 4 dagar! Så slipper man det, o stoppa in dom i frysen resten.

Glömde skriva ner... efter 4 dagar, måste man blanda rågmjöl i dom o bearbeta till vanlig deg, ca 1-2-3 dl tillsätts innan stoppa in i frysen, annars flytande stink surdeg

Det ger 4 bröd! Ca 10-15-20 dl, tror nog att det är ungefär 2 kg. Jag använder aldrig dl-mått, utan jag häller in det direkt o bearbeta deg tills det blir smidigt.

Mitt bröd är SÅÅÅÅ GOTT!! Jag satt kryddor som 1 msk anis o 1,5 msk kummin, 2 tsk havsalt o 1 tsk salt.
Bifogade bilder
 
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 10:40   #38
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
Addes skrev: Visa inlägg
Mitt bröd är SÅÅÅÅ GOTT!! Jag satt kryddor som 1 msk anis o 1,5 msk kummin, 2 tsk havsalt o 1 tsk salt.
Härligt!
Har du brödkorgar eller får du så fint runt bröd ändå?

Jag måste erkänna att tråden har gett mig en spark i rumpan och jag har äntligen satt igång en ny surdeg i ugnen.
Min fryser jag dock inte in, utan jag förvarar den i kylskåp och förlänger den med nytt mjöl och vatten. På det här sättet mognar suran och blir bättre och bättre med åldern.

Mums! Tack för inspirationen!
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 21:59   #39
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
KringeliK skrev: Visa inlägg
Härligt!
Har du brödkorgar eller får du så fint runt bröd ändå?

Jag måste erkänna att tråden har gett mig en spark i rumpan och jag har äntligen satt igång en ny surdeg i ugnen.
Min fryser jag dock inte in, utan jag förvarar den i kylskåp och förlänger den med nytt mjöl och vatten. På det här sättet mognar suran och blir bättre och bättre med åldern.

Mums! Tack för inspirationen!
Ja jag fick fina runda med mina bemästerande händer (4 bröd) utan brödkorg eller nåt. Inget.

Bearbeta med två händer, till som en boll, o sen trycka neråt med annan hand samt vrida sig runt med ena hand, lagom tryck, inte för snabbt. Bearbeta det som en rund kaka, tar ca 15 min, ganske lång tid, men det blir bättre smak o konstant i bröd efter ugnet. o sen mjöl täcker över bröden. o låt dom stå i 60 minuter i varm plats, typ vid spisen. Sätta in i ugnet, mjöl på plåten! Jag anar inte hur det tog länge tid, men gissar 20 min.. Jag vet när det blir färdigt; doft, som håller på att mjölet blir bränt samt brödets doft bildar.

(Många släktingar o vänner säger att jag är bra på att laga mat o baka etc. men jag vill INTE bli kock. Avskyr att stå i köket var det är 40 varmt garder i mitten av sommaren) Kokboken finns i min skalle bara
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons