Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-17, 10:02   #1
expoze expoze är inte uppkopplad

Kan det vara belladonnan? http://linnaeus.nrm.se/flora/di/sola...p/atrobel3.jpg

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/sola...p/atrobel.html
expoze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 10:32   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Jag tycker det verkar stämma rätt bra på vad du beskriver och när man tittar på andra bilder.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 10:43   #3
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad

Hej på er.

Sitter här och tittar på din vackra blomma, har en likadan i min trädgård och jag trodde att vi hade grävt bort den av misstag, men till min stora glädje står den kvar. Det är en dårört, (Scopolia carniolica) och det är en slags potatisväxt. Om du trycker scopolia på google så hittar du den där. Jag fick den av mina svärföräldrar som hittade den ute på sitt torp.

Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 11:02   #4
catla catla är inte uppkopplad

Ja, det måste nog vara en Dårört, och den är giftig. Läs mer t ex här;

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/sola...o/scopcar.html
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 11:13   #5
expoze expoze är inte uppkopplad

Oh se där.
Fin är den tycker jag.
Någon som vet på vilket sätt den är giftig?
Där står bara ATT den är gifting.

Nu vart jag nyfiken på den för den ser ju jättefin ut på bilderna i alla fall*S*
expoze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 11:53   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Anki, du är en ängel!
Inte visste jag att jag hade en Dårört i trädgården och den har nästan gjort mig tokig. Passande namn på växten således... haha. När jag kikar lite extra i min bok om örtmedicin och växtmagi så verkar den vara släkt med Belladonnan (Galnebär) som jag trodde. Den växten är otroligt giftig och ingick i häxornas flygsalva. Tillhör potatisväxten och innehåller Atropin, hela växten är giftig. Så har man barn bör man nog inte ha den i trädgården. 3 till 5 bär är dödlig dos för barn.

Tack för alla svar och nu vet jag att det finns en dåre i min trädgård förutom jag själv då..
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 16:11   #7
beda beda är inte uppkopplad

Vi har verkligen haft trevliga och lärorika diskussioner på jobbet idag p.g.a. funderingar kring din blomma. Kul....
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 08:14   #8
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad

Sorry, jag är sen...

Jag ser att ni alla egentligen har varit på rätt spår hela tiden, alla de växter ni föreslagit har varit nattskattor. Så också dårört.

Nattskattornas gift består i största del av alkaloiderna atropin och skopolamin. Har för mig att de ska vara kramplösande och har används i medicin mot smärta som magsår och njursten.

Atropin kan i små doser ge halucinationer och starka känslor som exempelvis raseri. Skopolamin har delvis motsatt effekt och man blir apatisk, deprimerad och får hemska spöksyner. Det är tydligt varför de genom tiderna varit populära som häxörter. Med rätt dosering sägs det att häxorna vaknade utvilade och utan några men efter färderna/synerna. Fel dosering och man vaknade inte alls. En del av nattskattorna har också använts av våldtäktsmän och andra brottslingar för att göra sina offer viljelösa.

Jag själv är väldigt förtjust i den här växtamiljen eftersom många av dem har intressant historia och är skojiga att odla. Har inga av de giftiga i trädgården just nu på grund av mängden små barn i grannskapet. Tomater och potatis är ju en annan sak. Linné tyckte inte om växterna utan gan dem namnet Luridae = smutsblommiga. Kanske för att de var så omgivna av myter om häxeri, död och våld. Nu heter de Solanaceae. Solamen = tröstemedel, Solatus = solsting, förryckt.

Det är inte en slump att jag kallar mig Datura.

Senast redigerad av avsl080923 den 2007-04-18 klockan 08:37.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 09:04   #9

Datura, vad intressant att få den här informationen. Nu kanske jag kan förlika mig med att "dåren" står kvar och kan glädjas åt den. Förstår nästan nu varför den hemsöker/våldgästar mig Har liksom en fot i varje läger där, liksom du vad jag kan förstå.

Spikklubba på dig... hihi
Gammal 2007-04-18, 09:24   #10
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad

Ja, låt dåren stå kvar, man ska vara tacksam när intressanta växter väljer ut ens trädgård att rota sig i.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 09:35   #11
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Just ämnet skopolamin användes förr till att få fångar att prata dvs sanningsserum. Nu används det i sjösjuke/åksjukeplåster (skulle dock tro att det är i syntetform )

Bara lite värdlöst vetande

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 09:51   #12

Tack för värdelöst vetande. Ännu en anledning till att den får stå kvar. Är nämligen beroende av åksjukepiller

Från att ha varit ett värdelöst ogräs har denna planta vuxit till en intressant och spännande växt. Sysidans medlemmar är kanon
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:26.