Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-15, 14:32   #16
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
1500 tror jag gav för allt material till en yllerock med foder. Ylle är dyrt så det bör inte bli så fasligt dyrt för dig. Beror ju på vad tjejen vill ha i sömnadskostand också. Betalt för arbetet vill man gärna ha, trots att man tycker att det är roligt att sy och gärna syr på fritiden.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 15:16   #17
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hej!

Själv är jag väl inte så mycket nybörjare, har sytt lite till och från och har dessutom praoat hos en sömmerska, men jag skulle vilja säga att jag gav mig på att sy en kappa för två-tre år sedan, utifrån ett av Simplicitys mönster. Då hade jag sytt regelbundet i kanske 2 år, och en kappa var aningen överkurs, men inte omöjligt.

Jag skulle föreslå att du väntar med den och syr lite annat så att du känner dig säker på symaskinen och alla konstigheter, och ger dig ordentligt med tid när du väl börjar. Det tog två år från det att jag köpte tyget till det att den blev helt klar. Kanske är jag bara lat, men men... ett utmärkt förslag är att först sy upp en toille (försökskappa) i typ något gammalt lakan, så att du ser hur den sitter och kan ändra innan du gör alla misstag som jag gjorde.

Min kappa är i rött ylle, 149:-/m, och tillsammans med fodertyg 29:-/m, knappar, mellanlägg och broderiet på ryggen (betalade en tjej 200:- för att skissa upp det) har det gått på totalt 1500:- Arbetstimmar: Astronomiskt antal, mest för att jag är så slö.

Problemet är att tyg kostar så olika, beroende på kvalitén och affären bland annat. Försök leta upp ett tyg innan du räknar upp något. På mönstret till min kappa står det 4.40 m för storlek 40, så du kan ju utgå från det
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 21:23   #18
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Citat:
MadWomanInBlack skrev:
Hej!

Själv är jag väl inte så mycket nybörjare, har sytt lite till och från och har dessutom praoat hos en sömmerska, men jag skulle vilja säga att jag gav mig på att sy en kappa för två-tre år sedan, utifrån ett av Simplicitys mönster. Då hade jag sytt regelbundet i kanske 2 år, och en kappa var aningen överkurs, men inte omöjligt.

Jag skulle föreslå att du väntar med den och syr lite annat så att du känner dig säker på symaskinen och alla konstigheter, och ger dig ordentligt med tid när du väl börjar. Det tog två år från det att jag köpte tyget till det att den blev helt klar. Kanske är jag bara lat, men men... ett utmärkt förslag är att först sy upp en toille (försökskappa) i typ något gammalt lakan, så att du ser hur den sitter och kan ändra innan du gör alla misstag som jag gjorde.

Min kappa är i rött ylle, 149:-/m, och tillsammans med fodertyg 29:-/m, knappar, mellanlägg och broderiet på ryggen (betalade en tjej 200:- för att skissa upp det) har det gått på totalt 1500:- Arbetstimmar: Astronomiskt antal, mest för att jag är så slö.

Problemet är att tyg kostar så olika, beroende på kvalitén och affären bland annat. Försök leta upp ett tyg innan du räknar upp något. På mönstret till min kappa står det 4.40 m för storlek 40, så du kan ju utgå från det
Okej detta va lite mer användbar info. 4.40 m totalt? allt i samma tyg eller totalt i olika tyger? 350:- metern ?

EDIT: oj, läste inte hela sorry.. *läser igen*
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 09:01   #19
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag fattar inte, är det du som skall sy eller en annan (tjej)?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 09:04   #20
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Citat:
Filippa.M skrev:
Jag fattar inte, är det du som skall sy eller en annan (tjej)?
Nej nu är jag mera inne på att en tjejkompis ska sy den åt mig
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 09:13   #21
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Var det efter alla svårigheter du stötte på här på sysidan?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 09:19   #22
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Citat:
Filippa.M skrev:
Var det efter alla svårigheter du stötte på här på sysidan?
Haha, näe.. Jag är sån som kollar upp allt innan jag börjar med nått. Detta verkade ju vara ett perfekt forum att fråga på för det finns många kunniga (sen kan man ju flörta med alla garnystan här också *himmlar med ögonen* haha )
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons